Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

120 inlägg 75476 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4800 Japp visst har kedjan nafsat i den :)
jag skall inte såga utan hätta eller sågskydd !!!
då skulle jag förmodligen inte ha en kroppsdel kvar :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4805 ajjdå:( hoppas det håller sig till "naffsningar"

vi vill ju inte förlora dig kipp!!! :(

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4806 Det är inte så farligt som det låter :)
Man måste ju bre på lite för att det skall bli en story 😈

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4808 Här kommer en länk till Haix kängan !!

http://www.haix.de/en/produkt.php?fpsci ... &fromid=12

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4810 dom va fina:D

hehe jasså kipp du har blivit en sånn där story teller? xD

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4945 Tidigare använde jag alltid Meindl som jaktkänga och bytte varje år pga att gore-texmembranet bara höll ca en jaktsäsong. Men garantin blev sämre o sämre och var till sist bara ett år om kängan inte såg "ovanligt nött ut".
Kanske huggarkängan är tuffare? Meindl är fortfarande skönaste kängan jag provat.

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4947 Min Island pro känga som jag gav till brorsan efter att jag haft dom själv som vardags sko under 6-7 år har fortfarande helt membran, vilken modell på känga hade du Nisse ???

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4977 om man kollar under "produkt-nyheter" på danska sidan,så är det en jäkligt intressant känga!! "Lebock" med gore-tex å höga skaft!(25-30cm)!!

kanske vore nåt!!?? tror du man kan beställa den av skogma kipp?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4978 ja det går utmärkt att göra så, gå in och prata med tjejerna eller ring, så kan dom ta hem några storlekar !!

Avatar Fallback
peter399  
#6373 Hej!

Är i valet och kvalet mellan kängor och stövlar. Har alltid haft mycket svårt att få på och av stövlar, särskilt när de är blöta av vatten eller svett.
Täånkte kolla om någon har testat HVAs nya stövlar, modell 28 eller vad de nu heter. 1600 spänn går de lös på. Har väl något slags foder som ska hålla fötterna svala när det är varmt och varma när det är kallt står det. Tittade på dem och de ser ju fina ut.. Men som sagt, 1600spänn är ju det dubbla mot vanliga huggarstövlar. Nån som testat dem ?
Hälsn. Peter

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6375 Har inte testat dem, men tycker personligen att det är värt en hel del att ha bra fossingarna det är ju dom man står och går på hela dagarna, det skall komma en ny känga också nu under våren som verkar intressant tycker jag vet dock inte pris på den ännu !!!
Själv är jag en kängfantast men det beror på en krossad fotled annars hade jag nog kanske köpt stövlar jag med !!
Du fick kanske inget bra svar på din fråga ser jag ,,,,,

Avatar Fallback
Fisketorp  
#6379 Ursäckt om man byter om i ämnet lite, men tänkte höra lite vad på olika skyddskläder..

Förr när jag var med farsan i skogen så hade jag t-shirt & träningsbyxor samt gymnastikskor, vanlig vardagsklädsel för mig =P

Läst lite om olyckor osv och förstår att det är nog inte hållbart i längden om man ska börja skörda sin ved varje sommar.

Nu är det så att jag är långt från rik och de byxor jag kikat på (husqvarna) kostar f*n och ser välldigt "obekväma" ut jämtemot goa jogginbyxor =P

finns det något annat skydd som inte är så dyrt samt bekvämt?

Läste att någon hade problem med byxorna åkte upp=)
funderat på "byxhakar" (tror dem heter så) andvände sådana i lumpen, fungerade förträffligt.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6381 Tyvärr så är det så att vill man ha huggarbyxor som är sköna så kostar dom ,,,, men jag kan säga att mina nya husqvarna byxor känns som mysbyxor :)

men jag har hört att av nån hedning här på sidan att Stihls (lyx) byxor skall vara ännu skönare 😡

men om dom är sköna så är det större risk att du använder dom !!!!
min gamla ville jag bara kliva ur så fort jag sågat klart ,,,,,,

Avatar Fallback
Fisketorp  
#6382 ok det låter ju bra..

blir det inte hemskit varmt i dom? ser ut att vara tjocka..

sedan hur bra skyddar byxorna ifall man slinter med sågen..
stoppar den kedjan helt eller hindrar från att gå djupt?


Var inne på stihl`s sida och kikade, men det stod inga priser där..
vad ligger ett par byxxor på?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6383 vet inte vad stihls byxor kostar men jag kan tänka mig att dom är billigare än husqvarnas eftersom deras sågar är det här i sverige, jo dom stoppar kedjor bra men det är ingen garanti men du skadar dig inte lika illa, en rejäl bensättning av sågen ger stora blåmärken och lite sår men utan byxor sågar du dig ner till benet innan du hinner blinka ,,,,,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).