Sågtimmer

BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

24 inlägg 16022 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49326 jag "lyfter" denna tråd lite och kan säga att rundvirkes ordinarie åkeri (ulf anderssons åkeri ,segersta ) hämtat just björksågkubb med 2 bilar senaste dygnet ... och det blev nog ett par travar kvar ... och efter dagens skördning så är det mer än ett lass till :lol: ..så nästa veckoslut kan det vara läge för ett återbesök med 2 bilar igen =)) =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49358
michaels skrev:Björk är ett träslag som många uppskattar och skulle kunna vara "Swedish blonde", istället låter vi finnarna fixa björktimret och importerar stora mängder björk istället för att ta hand om vår fina svenska misshandlade stolthet inom lövet.

Nu jävlar ska vi ge finnarna en match! De har det lite tungt nu med sin Euro-valuta. Tur att vi behöll kronan (säger jag som röstade för euron). Exportindustrin gynnas nu av den svaga kronan och i förlängningen även oss skogsägare.

Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49371 Har(och är) inte problemet med björk att det är svårt att få upp ett fint bestånd?
På goda björkmarker är ju ofta gran ett säkrare alternativ.Det har t.o.m planterats en hel del gran på rena tallmarker för att minska risken för viltskador.
Tidigare kunde man ju dessutom bli skyldig att omplantera när älgen tuggat i sig för mkt av tallen.
Det finns en del fina björkbestånd på G från Omställning 90 när man fick betalt( och ibland gratis stängsel) för att plantera åkermark.Vill minnas att det var 27.000:-/ha man fick.

En renässans för björken vore välkommen ur många perspektiv!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49372 japp! ...men hur mycket är det som går till massa :surp: :surp: , det finns massvis med av denna fina råvara som går till massa bara just för att skogsägare / säljare / leverantör ... inte har kunskaper och därför kanske ofta blir lurade på ett "specialsortiment" ? .. det finns mycket fin björk i våra trakter :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49374
nisse skrev:Har(och är) inte problemet med björk att det är svårt att få upp ett fint bestånd?
På goda björkmarker är ju ofta gran ett säkrare alternativ.Det har t.o.m planterats en hel del gran på rena tallmarker för att minska risken för viltskador.
Tidigare kunde man ju dessutom bli skyldig att omplantera när älgen tuggat i sig för mkt av tallen.
Det finns en del fina björkbestånd på G från Omställning 90 när man fick betalt( och ibland gratis stängsel) för att plantera åkermark.Vill minnas att det var 27.000:-/ha man fick.

En renässans för björken vore välkommen ur många perspektiv!

/Nisse
...

så sant som du säger , jag hann inte med riktigt där i inlägg .. men skit i det , och att björken jag kör nu är delvis plockad på gamla igenväxta "inägor" eller förr brukad mark ..och självföryngrad skog som växt upp under helt okontrollerade förhållanden sedan "flottning" pågick .så måste man ändå få flika in och säga att jag inte skulle tveka att plantera björk här igen , trots nya älg-spår varje morgon :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49617 och jag måste även få säga helt rakt ut att ..inköpare oas. bolag aldrig ens nämnt orden björksågtimmer /kubb .. och detta fenomen kom jag att tänka på just i skrivande stund ..eftersom man varit runt i skogarna med diverse folk .. som byter jobb som jag vet inte vad ? .. näpp! som skogsägare är det nog att se till att vara grundligt påläst idag , och vad det gäller björksågtimmer/kubb så är nog den mest enkla lösningen att kontakta RUNDVIRKE SKOG..eller att gå in på deras hemsida som bifogats i tid. inlägg i detta ämne :-) eller att ställa upp denna fråga om just detta sortiment , naturligtvis förutsatt att just din skog innehåller denna kvalitet .. :lol:

samtidigt kan man känna av en viss makt i just skogsforum.se ...om man läser böndernas tidsskrift :lol:
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37742 ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

Knegarn  
#49631 visst går det att plocka ut lite timmer av björk, men prisskillnaden brukar vara rätt liten från massa här! vad får du för björktimmret nu spindeln? har du gamla stooora kontrakt att sälja på i vinter? nya kontrakt med bra priser är nog ett minne blott.

Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49654
Knegarn skrev:visst går det att plocka ut lite timmer av björk, men prisskillnaden brukar vara rätt liten från massa här! vad får du för björktimmret nu spindeln? har du gamla stooora kontrakt att sälja på i vinter? nya kontrakt med bra priser är nog ett minne blott.


har en viss volym kontrakterad , och priset i början på säsongen var då ca: 450 sek 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: BJÖRK SÅGTIMMER / KUBB

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50023 och igår förmiddag hämtades ytterligare ett lass :lol: .. helt underbart skött av åkaren , eftersom vi drar oss längre fram och därmed slipper ploga just den delen av vägen :-bd :-bd för anderssons / segersta :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).