Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49962 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Energiklipp

Johan Em  
#48198 Går i lite funderingar på att skaffa mig en skotare med klipp på. Hur ser marknaden ut för dessa maskiner? Ska ha den för lite kvällskörning efter ordinarie jobb. Var ligger prisbilden för dessa jobb.



   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#48919 Har en valmet 840.2 med crf.7 combi 9,3m och Nisula 280 klipp. Marknaden för klippning av åkerkanter och vägkanter verkar bara öka ju mer man kör ju fler markägare verkar det vara som får upp ögonen metoden.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48927 Blir det verkligen några kubik med att gå runt åkerkanter och klippa.
Jag tycker det verkar vara fult sjå för skotare skördare att få det att gå i hop. På riktiga avverkningar.
Hur ska det då inte vara för den som ska ta lite pingel och sopvirke.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#49107 Det går inte att klippa småbusk med lönsamhet, men det finns så mycke eftersatta åkerkanter så att det går att köra ihop timtaxan. markägarna får i det flesta fall vara nöjda med att få kanterna huggna gratis.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Johan Em  
#49186
skotarlasse skrev:Det går inte att klippa småbusk med lönsamhet, men det finns så mycke eftersatta åkerkanter så att det går att köra ihop timtaxan. markägarna får i det flesta fall vara nöjda med att få kanterna huggna gratis.


Säljer du massan du klipper eller tar du den själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#49221 Jag kör mest åt bolag på ren timtaxa, men även en del i egen regi då ja själv gör upp med markägarna om dom vill leja mej på time ,eller om jag ska ta massan som betalning.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49234 hej jag kör med en 5,5 tons grävmaskin med utskjut och klipp så jag når 9,2meter enkelvägdet fungerar utmärkt mitt timpris är 420+moms/timme

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

jem  
#49238 Vad ska man sikta på för maskin, jag vill ha skotare med klipp.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49239 persoligen så tror jag inte på en skotare med klipp det är för bökigt och för långsamt. det blir som en drivare sködare dom är ju kass. mvh bergqvist

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

tantgron  
#49265
bergqvist skrev:hej jag kör med en 5,5 tons grävmaskin med utskjut och klipp så jag når 9,2meter enkelvägdet fungerar utmärkt mitt timpris är 420+moms/timme

bergqvist skrev:persoligen så tror jag inte på en skotare med klipp det är för bökigt och för långsamt. det blir som en drivare sködare dom är ju kass. mvh bergqvist

Ursäkta om jag ifrågasätter, men påstår du att det skulle gå snabbare att klippa med en grävmaskin än en skotare? Grävmaskiner har jag aldrig sett som snabba i kranen, plus att en modern skotare har minst lika lång räckvidd.

Nackdelen med en skotare jämfört med grävmaskin är (enligt mig) att det är svårt att klippa upp en basväg om man ska gå igenom ett bestånd, men att klippa åkerkanter borde det i alla fall gå minst lika snabbt som med en grävmaskin, samt att han då kan lägga det på lasset för utkörning direkt om det så önskas. Dock är det flera här på ön som försökt sig på att klippa med skotare, men det har helt enkelt ansetts för ineffektivt jämför med att klippa med skördare. Därför har ingen ens tänkt tanken att testa med grävmaskin...

Hur du får det att gå ihop med en timersättning på 420 kr exkl. moms är även det imponerande, men antagligen går grävmaskinen billigare än de maskiner jag är van vid. 420 kr får man inte en hantverkare att jobba svart för snart ens. :)

Och så skulle det uppskattas om du började varje mening med en versal och avslutade med punkt, lättare att läsa och tror att inläggen tas mera seriöst då. :P

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49266
bergqvist skrev:hej jag kör med en 5,5 tons grävmaskin med utskjut och klipp så jag når 9,2meter enkelvägdet fungerar utmärkt mitt timpris är 420+moms/timme


Jag vill ha bild på maskinen :lol: jag håller ju på att bygga en klipp att montera på en 5 tonnare, å det skulle va kul att se hur din ser ut.....

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49275
tantgron skrev:
bergqvist skrev:hej jag kör med en 5,5 tons grävmaskin med utskjut och klipp så jag når 9,2meter enkelvägdet fungerar utmärkt mitt timpris är 420+moms/timme

bergqvist skrev:persoligen så tror jag inte på en skotare med klipp det är för bökigt och för långsamt. det blir som en drivare sködare dom är ju kass. mvh bergqvist

Ursäkta om jag ifrågasätter, men påstår du att det skulle gå snabbare att klippa med en grävmaskin än en skotare? Grävmaskiner har jag aldrig sett som snabba i kranen, plus att en modern skotare har minst lika lång räckvidd.

Nackdelen med en skotare jämfört med grävmaskin är (enligt mig) att det är svårt att klippa upp en basväg om man ska gå igenom ett bestånd, men att klippa åkerkanter borde det i alla fall gå minst lika snabbt som med en grävmaskin, samt att han då kan lägga det på lasset för utkörning direkt om det så önskas. Dock är det flera här på ön som försökt sig på att klippa med skotare, men det har helt enkelt ansetts för ineffektivt jämför med att klippa med skördare. Därför har ingen ens tänkt tanken att testa med grävmaskin...

Hur du får det att gå ihop med en timersättning på 420 kr exkl. moms är även det imponerande, men antagligen går grävmaskinen billigare än de maskiner jag är van vid. 420 kr får man inte en hantverkare att jobba svart för snart ens. :)

Och så skulle det uppskattas om du började varje mening med en versal och avslutade med punkt, lättare att läsa och tror att inläggen tas mera seriöst då. :P






HEJ. DET GÅR IHOP SIG OCH FUNGERAR BRA. JAG HAR KLIPPT CA 3000 KUBIK NU OCH JAG ÄR HELNÖJD. DET JAG MENAR MED AT JAG INTE TROR DET FUNGERAR BRA PÅ EN SKOTARE ÄR, ATT DET INTE FINNS NÅGON VETTIG KLIPP ATT LASTA AV MED ÄN. VAD JAG HAR SETT. JAG ÄR INTE BRA PÅ ATT SKRIVA MEN JAG KAN ANNAT ISTÄLLET.:) HA DET BRA

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

bergqvist  
#49276
nutte skrev:
bergqvist skrev:hej jag kör med en 5,5 tons grävmaskin med utskjut och klipp så jag når 9,2meter enkelvägdet fungerar utmärkt mitt timpris är 420+moms/timme


Jag vill ha bild på maskinen :lol: jag håller ju på att bygga en klipp att montera på en 5 tonnare, å det skulle va kul att se hur din ser ut.....



HEJ JAG KAN SKICKA BILDER HAR DU NÅGON MAIL SOM JAG KAN SKICKA DET TILL. MITT BYGGE GICK PÅ CA 110 000 + MOMS OCH DÅ HAR JAG GJORT DET MÄSTA SJÄLV. HA DET BRA

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49290 Kan du inte posta bilderna här istället så att vi andra åxå kan se!

Tryck på ladda upp en bilaga, alltså under där du skriver

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49300 små grävmaskiner brukar vara snabba, iaf om man jämnför me större, sen om man kan jämnföra me en skotare, Nja...

MEN... Det ja vet är att du kan köpa en grämaskin i storleksklassen 5-7 ton för 100-200´ vilket gör att man kan jobba lite billigare, av egen erfarenhet så tycker ja även att grävare håller på ett annat sätt å är billigare i drift, ja gräver i en hel dag på 20-30 liter bränsle... även om jag oxo tycker att det låter billigt me 420 kr timmen, ja tycker inte att man ska ta billigare än 500 på NÅN maskin, oavsett jobb, men som sagt, små maskiner går sällan sönder så... å sen så ser man det på det viset så är det kanske "rätt" pris... har du en skördare för en mille å tar 800- mot om du har en 5 tons minigrävare för 100 tusen å får 420-... ja.... ja skulle nog köra me grävaren....

det som är intressant här är att se hur det ser ut med utskjut osv, kanske ökar kapaciteten mer?!? ... har du bytt ut stickan mot ny med utskjut eller har du en jibb på? har du accumulering?....

Å sen det här me stavning å skrift är väl för sjutton inget man ska klanka ner på 😈 !!! Men det är min åsikt, det finns folk som inte gått i plugget å folk som helt enkelt inte kan stava/skriva... (kan inte stava till det läs dysleksi :???: ...)
var glad att ALLA Skriver så vi lär oss av dom som kan annat än skriva :P !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).