Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedprocessor skall man välja?

31 inlägg 30091 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken vedprocessor skall man välja?

Västkusthuggarn  
#49161 Skall investera i en vedprocessor men vet inte vilken?
Har tittat på Hakki pilke 1x37 eller en Tajfun 380.
Såg även att det finns en norsk maskin som heter DUUN vm 100.
Någon som har erfarenheter av dessa och vill dela med sig?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

stegmaster  
#49164
Västkusthuggarn skrev:Skall investera i en vedprocessor men vet inte vilken?
Har tittat på Hakki pilke 1x37 eller en Tajfun 380.
Såg även att det finns en norsk maskin som heter DUUN vm 100.
Någon som har erfarenheter av dessa och vill dela med sig?


Jag hadde en hakki pilke 1x37 2001 mod. som jag fekk betala 40000,-+m.v.a den gång, det var en bra maskin tycker jag vurderat ut från priset. Jag hadde den i 6år och fick byte någon drivremmar+ et lager i vinkelvekseln.Det som taler lite imot den idag er at man inte kan svinga uttranportör, något manga av konkurenterna kan. Jag har inte egat nån duun vm 100 själv, men ser at det er manga Nordmenn som gillar den, den er nog et bettre valg en hakki pilke, själv om den er dyrara .

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Bengt olsson  
#49194 Hej har en Tajfun som är kanon,du kan söka här på forumet om denna maskin,eller ett pm till mig.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Fredrick  
#50236 Går också i dessa tankar inför denna vedsäsong. Men frågan är ju när det är ekonomiskt gångbart kontra den tid som det sparar. Nu står jag på vedbacken med motorsåg och kapar, sedan släpa fram till klyven, klyva och slutligen släpa in i vedboden. Mycket tid och möda. Vad bör man tänka på, eldrift eller traktor?

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Västkusthuggarn  
#50250 Visst känns det som en stor investering när man inte har så stor produktion men samtidigt får man trösta sig med att man kan ha maskinen i många år. Funderar fortfarande på vilken modell det skall bli. Blir nog en med endast traktordrift då dessa är billigare och vi inte har säkrat till mer än 25Amp Skall försöka att få provköra en DUUN då jag fallit lite för deras korta spakrörelse. Inbillar mig att man blir ganska trött på att stå och utföra dom långa spakrörelserna som är standard på de flesta andra märken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50251
Fredrick skrev:Går också i dessa tankar inför denna vedsäsong. Men frågan är ju när det är ekonomiskt gångbart kontra den tid som det sparar. Nu står jag på vedbacken med motorsåg och kapar, sedan släpa fram till klyven, klyva och slutligen släpa in i vedboden. Mycket tid och möda. Vad bör man tänka på, eldrift eller traktor?


jag hittade en beggad, på blocket, i fall du inte ska sälja ved, så är de väl de som är mest ekonomi i. I fall du vill få ändå mer ekonomi i de, hör med vedeldande grannar. Som ej bonde så är EL drift bättre, för de har alla hemma, alla har inte en traktor och i fall man kollar framåt så blir bränslen dyrare än el på sikt, 3 fas kablar är inte så dyra för 25-50m heller...

de var mina 2 eur cents.. :)

edit: nån som han före, ang el så kräver inte många maskiner 20-25a säkringar min går på 10A och har 10tons tryck i kolven, dock är 16 att föredra för då går den utan att proppen går i fall man kommer till en tjurig bit....

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Axl  
#50256 Ska du bara köra din egen ved tycker jag du ska kolla om det finns möjlighet att hyra maskin. Om du ska köpa så skulle jag absolut satsa på el du sliter ganska mycket på traktorn speciellt om du har en gammal så du måste stå på höga varv för att få snurr på k-axeln.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

stegmaster  
#50264
Axl skrev:Ska du bara köra din egen ved tycker jag du ska kolla om det finns möjlighet att hyra maskin. Om du ska köpa så skulle jag absolut satsa på el du sliter ganska mycket på traktorn speciellt om du har en gammal så du måste stå på höga varv för att få snurr på k-axeln.


DUUN wm 100 kan inte leveras med el.motor, men pto krever bara 400o/min, så even en eldre taktor klarer av at dra den ved ca 1300-1400 o/min på motoren, när 540/min finns ved ca 1900 på motor.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Fredrick  
#50269 Jag har fastnat för KTS vedcombi, har handlat från detta företag tidigare. Maskinen tillverkas förövrigt i Finland. En stor fördel, tycker jag, är att det är sågklinga istället för kedja. Finns en en specialklinga som klarar att såg i spik. Men som sagttraktor eller el, jag har en volvo bm 650 som jag ev. tänker låta lära vedcombin, har bara 16amp säkring och traktorn ger vissa fördelar tex. att jag kan köra ut i skogen och klyva. Med ekonomi, så kan man ju inte heller värdera allt i pengar, den tid som detta spar mig varje år är väl värt det, inbillar jag mig.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Axl  
#50270
Fredrick skrev:Jag har fastnat för KTS vedcombi, har handlat från detta företag tidigare. Maskinen tillverkas förövrigt i Finland. En stor fördel, tycker jag, är att det är sågklinga istället för kedja. Finns en en specialklinga som klarar att såg i spik. Men som sagttraktor eller el, jag har en volvo bm 650 som jag ev. tänker låta lära vedcombin, har bara 16amp säkring och traktorn ger vissa fördelar tex. att jag kan köra ut i skogen och klyva. Med ekonomi, så kan man ju inte heller värdera allt i pengar, den tid som detta spar mig varje år är väl värt det, inbillar jag mig.


Men om du hyr en spar du både tid och pengar! Man blir effektivare om man bara har maskinen en helg...

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Fredrick  
#50271 Jo, det stämmer den möjligheten finns. Här i byn finns det en maskin som man kan köpa andelar i och på det sättet ha en eller kanske två veckor och köra sin ved. Men om jag känner mig rätt så blir det svårt att fokusera på detta just under dessa två veckor, jobbar heltid med annat jobb och driver gården på fritiden. Så att klara av och hugga, transportera ut och sedan pricka den veckan som jag har bokat upp mig på blir svårt.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50559 Kom ihåg att själva maskinen bara står för halva tidsvinsten... ska man bli effektiv så ska man ha ett uppläggningsbord framför maskinen så man sllipper mata varje stock för sig själv. sen spelar det stor roll vad man har för hantering efter maskinen

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Västkusthuggarn  
#54179 Har bestämt mig för att hyra en duun för årets ved.
Skall bli kul att testa hur de fungerar samt få mig lite mer kött på benen om vad man bör tänka på inför köpet!
240kr per dag plus 48kr/kubik vill dom ha i hyra, känns överkommligt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54185
Västkusthuggarn skrev:Har bestämt mig för att hyra en duun för årets ved.
Skall bli kul att testa hur de fungerar samt få mig lite mer kött på benen om vad man bör tänka på inför köpet!
240kr per dag plus 48kr/kubik vill dom ha i hyra, känns överkommligt!



hur kollar de hur många kubik du klyvt?

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Västkusthuggarn  
#54204 Dom litar på att det fortfarande finns ärliga människor. :surp:
Sen vet dom nog ungefär vad man kör igenom på en dag så antalet m3 får nog stämma hyffsat annars blir dom nog misstänksamma.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).