Avverkning (slutavverkning)

Maskinval

29 inlägg 10829 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinval

AnteN  
#491563 Ska välja mellan jd1170g h413 och Komatsu 901 c93..
Tar tacksamt emot tips och råd/erfarenheter som kan hjälpa i beslutsvåndan
Gallring slutavverkning ca60/40



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491565 Vad kör du med idag?

Avatar Fallback

Re: Maskinval

AnteN  
#491588 Har en 1070e H412

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491595 Kör vidare i grönt :-P

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491596 Enklast och snabbast inkörning är ju isf en 1170. Hur har du med service till både de röda å gröna?
Maskinerna är väll i sig likvärdiga och jag tror inte du producerar varken mer eller mindre beroende på färgen.
Har du provköra 901?
En jag pratar med ibland går i samma fundering. Han kör 1170 med 414 och funderar på en 911 med c93.
Han hade en 911 på prov och tyckte det var bättre stamhållning i c93 och stadigare maskin i sig.
Där låter det som ett färgbyte iaf.

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491606 Skogsjan är klok sant det han säger, måste välja den du tror på, den som du helst vill sitta i, bra service spelar ju såklart in speciellt om du tänker byta färg då är du ovan allt kring maskinen.

Som jag ser det så är fördelarna för komatsu främst stabiliteten och kranstyrkan, jd når inte riktigt samma nivå där
Och fördelen med jd är hyttmiljön, lite mindre vibrationer och ljud, tycker även deras aggregat verkar lite servicevänligare.
Komatsu aggregaten går fantastiskt bra nuförtiden både kapacitet och driftsäkerhet (vettefasen om logmax ens klår slangförbrukningen),
men kan vara trångt när man ska göra nånting

Avatar Fallback

Re: Maskinval

AnteN  
#491632 Eftersom jag ska behålla 1070 lutar det ju åt det gröna hållet men efter provkörning och info om serviceorganisationen så blev jag lite kluven.. Men med två av samma märke blir det också lättare att hoppa mellan maskinerna vid behov

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491639
AnteN skrev:Eftersom jag ska behålla 1070 lutar det ju åt det gröna hållet men efter provkörning och info om serviceorganisationen så blev jag lite kluven.. Men med två av samma märke blir det också lättare att hoppa mellan maskinerna vid behov

Det är inget som säger att du inte kan byta 1070 längre fram mot en röd till [emoji38]

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Beavern  
#491668 Jag slänger in en bubblare. Ponsse scorpion med H6 agg.
Då har du 11m kran och ett agg som är anpassningsbart i datorn till riktigt klen gallring till iaf 0,5 medelstams slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Maskinval

AnteN  
#491677 Scorpionen är säkert bra men skulle varit en aning mindre så valet står mellan rött och grönt.. eftersom vi alltid kör slingerstråk i gallring upplever jag kranen en aning i vägen på valmeten.. Tror att jag innerst inne är för insnöad på jd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491679 På vilket sätt är kranen i vägen på den röda?
Jag som iof kör rött tycker kranen är ivägen på en grön.

Avatar Fallback

Re: Maskinval

AnteN  
#491682 Kändes som en vägg på vänstersidan men har nog provat för lite egentligen.. Det finns ju många som gallrar med 901 och gör det snabbt och bra så mina argument håller väl knappast så länge. Egentligen är det viktigaste att det inte racklar allt för mycket och när det gör det så ska det fungera bra med servicen

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491697
Beavern skrev:Jag slänger in en bubblare. Ponsse scorpion med H6 agg.
Då har du 11m kran och ett agg som är anpassningsbart i datorn till riktigt klen gallring till iaf 0,5 medelstams slutavverkning.

Hur menar du med anpassningsbart i datorn?

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Beavern  
#491705 Finns en funktion i optin när man kör klen gallring så känner den av hur grova träden är och sen öppnar den inte agregatet mer än vad den behöver för att stammarna ska få plats i när du sätter ann.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

mb-man  
#491790 Vi har en 1170 med 414 och en gammal 901.3. Tidigare har vi kört mest Valmet.
1170:n har gått bra speciellt agget har varit grymt driftsäkert. Tycker komforten, runtomsikten och datorn är bättre i Jd:n.

Största fördelen med Komatsun är sikten på agg/arbetsområdet särskilt i täta gallringarna. De är även stabilare, man får vara mer noga hur man ställer Jd:n.
En sak jag inte gillar med Komatsun är dödmansgreppet, jag fick ont i tummen när jag körde sekvensstyrning vilket försvann när jag började köra Jd.

Svårt val! Bra maskiner båda två men vid mycket förstagallring hade jag nog iallafall valt Komatsu! [emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).