Traktorn i skogen

Köpa första traktorn i livet

43 inlägg 22482 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa första traktorn i livet

sturee64  
#491489 Hej o tack för insläpp här i detta forum :smile: De är så att ja har et gårdställe där ja skottat me snöslunga i alla år men har mer omer börjat tittta åt en traktor som mest kommer anv till snöskottning av gårdsplanen o en kortare vägstump. Min fråga blir vad tror ni ja ska söka efter? kan tänka mej att lägga 50-60 tusen.. har tittat på dom som finns på blocket norrb.västerbotten nu svår fråga kanske.. tack på förh. sture



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Bax  
#491510 Välkommen till forumet.
Eftersom du skriver 50-60 kkr så kommer du snart att bli bombad med förslag på traktorer runt 100-150kkr, så funkar det här forumet :)
Jag skulle föreslå MF135 eller 240, med lastare och slunga. (Om det nu inte går bra med dyrare alternativ typ Valmet 405 eller liknande :) )
Eller BM430.
Ford är jag dålig på så det får @slurfi lägga ett förslag på.

Avatar Fallback

Re: Köpa första traktorn i livet

jannee  
#491511 Jag skottar bl.a min gårdsplan (vändplats) (om eller när vi får någon snö) med en snart 50 år gammal Boxer.
Tvåhjulsdriven och lätt i baken men det går bra med ett 200 liters fat fyllt med betong i hydralen.
Ett liknande ekipage, självklart med lastare, bör du kunna hitta för i runda slängar 30 000.
Står liknande traktorer lite varstans i ladorna - mer eller mindre bortglömda. Med ett nytt batteri brukar de flesta starta oberoende kyla.

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491522
Bild

https://www.blocket.se/vasternorrland/F ... ca=1_8&w=3
Ford 4000 + Westbjörn V-2000
45 000 kr
36 000 kr ex. moms
Ford 4000 1978 , 2wd , 4300 tim.
Däck 7.50-16 = 25%, 13.6-30 = 50%
Westbjörn snöslunga V-2000 (ny)
Arbetsbredd = 2180 mm

Tack @Bax för förtroendet, och så sant som det är sagt det är lättare att spräcka nån
annans budget än sin egen men ovan har jag hittat på Blocket en äldre Ford med lite skavanker
men med en splitterny slunga som faktiskt klarar budgeten åt dig Sturee64.
Ska man tänka sig nåt från 90-talet gärna med 4wd och frontlastare så räcker tyvärr inte budgeten till
men här är en iaf: https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_4 ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Göt  
#491550 Har själv mf 135 och 165 och är nöjd med dom. Problemet är att 135 är så dyr nu för tiden då den är väldigt eftertraktad så jag rekommenderar en massey ferguson 165 eller 175 som är större men faktiskt också billigare. Att den är större är bättre när du ska köra snöslunga.

Avatar Fallback

Re: Köpa första traktorn i livet

Hema  
#491566 Ska man bara skotta gårdsplanen, kanske en atv/fyrhjuling kan vara ett alternativ. Den tar mindre plats och går att ta hem på släp om du inte besöker stället så ofta.

Annars finns det trädgård/parktraktorer som kanske passar bättre. Eller minitraktorer. För om du idag rensar gårdsplanen med snöslunga, så kan inte gårdsplanen vara jättestor. Samt hur ser möjligheterna ut för att ha maskinen under tak?

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

källshult  
#491583 En Volvo bm 650 startar alltid hade en sån när jag var lantbrukare i Skövde på i början av 90 talet. När det var 20 minus startade utan motorvärmare. Det är plant golv i dom och bra värme om fläktarna är riktiga. Ett minus på dom att dom är törstiga men har inte så stor betydelse när man kör lite.

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

totaya79  
#491615 Hej. Ska du bara skotta snö med den, inga andra gårdssysslor? Om så skulle jag kollat efter en Volvo BM baklastare, 620/621 640/641 kanske även BM 218. Oerhört mycket bättre att skotta med än en jordbrukstraktor med slunga/lastare i samma prisklass. Men inte lika mångsidig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Vardon  
#491618 Nu vet jag inte hur mycket gård du har. Har skottat med en nuffield från 1952, en mf 165 och en valmet 405.

Enda fördelen med 165an var hytten. Annars drog nuffielden bättre med styrbromsarna än 165an med diffspärr.

Jag tycker det funkar fint med blad bak och vara nöjd.

Försök få tag i en nära dig med blad och kedjor så är det inte så noga vad det blir. Gärna komplettera med ett frontblad om det funkar för att spara nacken.

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Göt  
#491623 En traktor med frontlastare är att rekommendera, oerhört vad mycket hjälp man kan ha av en sån.

Avatar Fallback

Re: Köpa första traktorn i livet

Mikael.O  
#491637
Göt skrev:En traktor med frontlastare är att rekommendera, oerhört vad mycket hjälp man kan ha av en sån.


Det är ju när man har köpt en traktor med lastare som man upptäcker hur mycket man kan ha den till och vilken otroligt bra och mångsidig kompis det blir. Det finns alltid nånting man behöver den till och det blir kul att ha den. Jag skulle aldrig köpa en förstatraktor utan lastare. Visst dom är billigare och du kommer långt med bara snöblad eller slunga i trepunkten men med lastare kan du använda den till så mycket mer. Ska du röja väg så är ju slunga att föredra och det kan du ju också ha som komplement till frontlastaren.

Nu vet jag inte vart du bor men det finns ju en hel del traktorer på marknaden med lastare och slunga som ryms inom din budget. Sen är det bara komplettera med redskap och tillbehör efterhand som du kan tänkas behöva.

Lycka till 🤗

Edit:
Sen så är det ju självklart upp till var och en hur man vill göra och vad man vill skaffa. Jag vill verkligen inte trampa nån på tårna som har gett dig andra tips och förslag här i tråden. Absolut inte, jag utgick bara från vad jag tycker i frågan och jag uttryckte mig nog lite klumpigt kom jag på såhär i efterhand, hoppas ingen tog illa upp.

Användarvisningsbild

e: Köpa första traktorn i livet

sturee64  
#491740 Till att börja med får en tacka för alla svar intressant läsning :grin: Til veckan ska ja fara o titta på detta ekipage
https://www.blocket.se/kalix/Ferguson_1 ... ca=1_7&w=0
Den finns i Kalix o de är en "gube"på respektabla 87 år som är ägare o hör o häpna han har haft den sen ny o säger att timmarna stämmer o de känns som att man kan lita på "guben",va tycker ni om detta objekt? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Göt  
#491741 Det var ju inte mycket timmar nätt och jämt inkörd. En bra traktor...

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

Vardon  
#491742 Löp å köp

Användarvisningsbild

Re: Köpa första traktorn i livet

totte  
#491744 Fantastiskt tillfälle, en 135 i skick nästan som ny :grin: :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).