Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129036 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Aspenlid  
#487809 Alldeles riktigt! Fantastiska att arbeta med. Har några till men bara dessa som används ofta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#487811 Har fått tag i en, tyvärr är den så pass slipad så den är inne i det mjuka ohärdade stålet. Har pratat med en yxsmed om att ståla om den, så vi får se hur det blir.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Aspenlid  
#487861 De va ju lite tråkigt, dom flesta mina är arvegods och två av dom är mer eller mindre oanvända! Men jag gillar att bruka gamla saker som fortfarande har samma eller t om bättre funktion än nya..

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Bösarn  
#487874
mb-man skrev:Hittade dessa där det legat ett sågverk tidigare. Vad är spåret till för?
DSC_1558.JPG

Har också ett yxhuvud med ett sådant spår och har fått för mig att det har fungerat som skränkjärn till timmersvansen (en sak mindre att hålla reda på) men om ni kallar den stängselyxa så kanske det snarare handlar om att naja taggtråd.
Använder det lite vanvördigt som dörrstopp på verandan. Skäms lite för det men sköter mina andra yxor noga.
Barnen ser mig som något sorts ufo men jag har prackat på dem varsin gränsforsyxa så att de inte skall åka nakna ut i verkligheten nu när de börjar flytta hemifrån.
Tror dock inte man uppskattar en riktigt bra yxa om man inte har gått och kvistat mycket för hand i uppväxten (pappa var restriktiv så vi fick inte köra motorsåg förrän i 13-14-årsåldern).
Vi hade en massa björkskaft på magasinsvinden som vi skaftade om yxorna med men de höll dåligt. Hickory är fantastiskt men om man håller sig till svenska trädslag är nog ask bra. Har det på en gammal slägga som jag har använt mycket och det verkar aldrig ge sig.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

svampbob  
#491415
DSC_1126.JPG

Jag tog elfilen och försökte bättra på skärpan.
Någon fler som har en sådan här yxa?

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#491478 Jag kan tänka mig att bödlarna förr i tiden hade såna yxor.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491482 Snarare en timmerbila, skulle jag gissa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#491486
Niking skrev:Snarare en timmerbila, skulle jag gissa.
/Niklas

Ser nog lite väl grobiansk ut för den uppgiften. Men nån sorts klyvning av stock i längdled kanske?

Eller kött? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

totte  
#491487 Några mått på yxan kanske?

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

hfab  
#491493 En torvyxa.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

halvproffs  
#491497 Intressant tråd. Vilket framsteg det blev för människan på stenåldern när man kunde göra sina första flintayxor. En yxa är användbar till mer än dom flesta tror.
Lyssnade igår på radio Gävleborg som hade en hälsing som kunde massor om yxor. Och han hade nog många yxor å.
Kanske @isteskog vet mera om denna person som kunde många historier om yxsmeder.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

svampbob  
#491505
totte skrev:Några mått på yxan kanske?


Den är 1,2 meter lång.

Vi kallar den jordyxa så torvyxa är nog också helt rätt.

Numera används den för att klyva ensilage balar.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491509 Hur långt och brett är bladet? Vikt på huvud och komplett yxa?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

svampbob  
#491518
Niking skrev:Hur långt och brett är bladet? Vikt på huvud och komplett yxa?
/Niklas


Du får skala ifrån bilden. Den är hyfsat tung men inte riktigt lika tung som en stor slägga.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

isteskog  
#491693 Isteskog vet inget! Bollar frågan vidare till Palakangas, han bor närmare Gränsfors där yxtillverkning utförs, eller kanske Delsbo vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).