Jag har ändrat min uppfattning om viadrus pannan skall sanningen fram så var det nog eldaren som var den sämsta komponenten i min anläggning

.
Om man tänder ved lasset uppe på och har primär luckan väldigt lite öppen och sekundär luften helt öppen så fungerar den faktiskt riktigt bra.
Retardrar och dragbegränsare är ett måste men det har man ju i alla andra pannor också.
Verkningsgraden på 75% blir nog snarare drygt 80% när man lärt sig att elda rätt.
Så nu måste jag säga att jag är nöjd med min panna den är väldigt simpel och robust.
Det skulle vara intressant att göra ett miljö test på den nu när man lärt sig att elda den korrekt har svårt att tro att den är nå sämre än någon annan panna för jag har varit hos kompisar som har nya fläktstyrda keramik pannor och dom förbrukar i stort sett lika mycket ved (vissa tom mer) som jag för att värma samma mängd vatten det måste ju betyda att förbränningen är lika effektiv sett över hela eldningen.
För alla dessa test som finns på pannor så utgår dom ifrån en redan varm eldad panna i ett lab som är inställd perfekt undrar vad effektiviteten blir om man utgår från en kall panna som inte är helt perfekt inställd som nog de flesta är.
Det enda som jag har emot pannan nu är att det är så litet ved utrymme skulle vara perfekt med 20-30liter till.
Men om jag justerar in den perfekt så räcker ett i lägg för att värma 1500l vatten 50c och det måste väl räknas som bra med ett ved ilägg på max 96l men det går inte att lägga in fullt för gengasen måste ha plats att förbrännas så ca 75-80l stämmer nog bättre att räkna på.