Skogsnyheter

Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

24 inlägg 12797 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

nikan  
#491468 Blev den såld via Virkesbörsen?
I så fall blev du nöjd? eller blev det bättre än tidigare försäljningar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Hema  
#491692 Största nyttan som jag ser det förutom ev. högre priser är att man slipper känna olust för att man blev lurad och sålde för billigt. De kanske öven hjälper en o se till att hjälpa till med avtalsskrivning, så skogsägaren inte missar något vitalt.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491716
nikan skrev:Blev den såld via Virkesbörsen?
I så fall blev du nöjd? eller blev det bättre än tidigare försäljningar.


Den blev såld till den vanlige köparen. Men han kände flåset i nacken och höjde sitt utgångsbud något. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

JörgenO  
#501029 Virkesbörsen tar in ytterligare 10mkr, denna gång från investmentbolag som inte var med i förra finansieringsrundan
https://www.skogssverige.se/nyheter/-ta ... t-tillvaxt

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

nikan  
#523224 Gå inte på Virkesbörsens dravel, ring uppköparna själv istället. Virkesbörsen tar mer provision än någon annan virkesmäklare.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Vilsten  
#523319
nikan skrev:Utan att veta vad och vem som står bakom Virkesbörsen är jag ändå nyfiken och
som relativt ny skogsägare måste jag säga att jag tycker alla initiativ som höjer konkurrensen och som kan leda till att jag får mer betalt är bra, innan vi förkastar tycker jag vi bör titta närmare på vad som erbjuds?
Själv letar jag efter bästa affären på en relativt bra post av god kvalité som inte jag vill ge bort för billigt.
Det finns har jag märkt väldigt många som kan tala om hur man inte skall göra men väldigt få som talar om hur man skall eller kan göra för att få till ett bra pris för sitt virke.

Vi har alltid 2 val att göra när vi ställs inför något nytt: att göra som vi alltid har gjort (det klart enklaste och bekvämaste och väl beprövat utan överraskningar) eller att välja en ny väg.
Jag säger inte att man skall huvudstupa kasta sig in i nya saker så fort det dyker upp men jag uppmanar alla att öppna sinnet för att tänka utanför boxen ibland jag tror det är nyttigt för alla.

Om man istället skulle ställa sig frågan om ALLA som hade skog till salu la ut det på virkesbörsen och ingen sålde utan att göra det vad skulle hända då?
Det kanske skulle passa alldeles väldigt bra då det tydligen råder virkesbrist i södern nu har jag hört? (någon som vet om det verkligen är så) Jag vet ju att alla storbolag ser en stor fara i att fler blir medvetna om värdet på sin skog.
Skulle ingen gå med på bolagens priser så vore man ju tvungen att höja priset om man vill köpa något.
Kanske skall vi vara lite mindre rädda för att öppet redovisa vad vi verkligen får betalt när vi säljer virke då försvinner ju bolagens möjlighet att tuta i var och en att vi blivit särkilt utvalda som hovleverantör med 25 kr mer betalt per kubik??
+ en keps på huvudet.
Om man jämför med våra bostäder och fastigheter som ju skenar iväg något otroligt i pris så är det ju tvärtom där skyltar ALLA med priserna.
Jag tror vi behöver nya sätt att handla med skog och att det skulle behövas handelsformer där entreprenören med skördare och skotare har incitament att t.ex hålla nere vrak få ut hög sågbar andel m.m.
Kanske finns behov av ev egen tråd där olika tänkbara försäljningsformer diskuteras. Hade varit intressant att veta vad entreprenörerna (dom som gör jobbet) sitter inne med för info som och åsikter i detta?

Vad jag förstod av det jag läste skall säljaren inte betala något för att annonsera så det kanske är värt att prova vart det leder till. Ingenting är ju sålt innan kontrakt skrivs så får man inget bra bud kan man ju alltid gå till sin gamla vän med kepsen igen......

fortsatt trevlig sommar

/Niklas


nikan skrev:Gå inte på Virkesbörsens dravel, ring uppköparna själv istället. Virkesbörsen tar mer provision än någon annan virkesmäklare.


@nikan Har du lust att utveckla din nya åsikt? Har du använt dig av virkesbörsen och blivit missnöjd? Funderar själv på att ev testa dem därför vore det intressant att höra mer.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

nikan  
#523335 Jag testade Virkesbörsen i våras på ett LRK.
Det visade sig att de inte fick in ett enda anbud från någon.

De hade varit i kontakt med flera köpare som jag redan själv kontaktat innan jag la upp min post till försäljning.

Det som virkesbörsen gjorde var att kontakta mig och ville at de skulle få lägga In de bud som jag redan fått tidigare i deras system.
Detta ställde jag mig negativ till då min åsikt var och är att de skulle jobba för egna och bättre bud än de jag redan själv fått för att få provision inte tjäna provision på mina egna förhandlade bud.
Inget bud alls kom från dem.

Min slutsats är att man kan få bra bud själv och att VB i alla fall inte kunde hjälpa mig.

Virkesbörsens provision är nog också högst i klassen.
Man avtalar sig till fri access till dina inmätningar hos SDC

Jag tycker att det är bättre att vi medlemmar listar potentiella uppköpare och konkurensutsätter dem själva. En databas med tänkbara köpare vore till stor hjälp för alla som skall sälja virke. Kunde det vara något att bygga upp på forumet?
Virkesbörsen är inget annat än ett vinstdrivande företag och det är du själv också som skogsägare i alla fall vid slutavverkning.

Varför ge bort del av din vinst till en mellanhand??

Må gott och vägra fuskfub, ingen massa ved under 450:- fub. under säsong 2018 -
2019

Alternativ sälj rotpost.
Det vore också en god hjälp till alla om vi sammanställde en lista på stämplare.


Med vänlig hälsning,

Niklas.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

bserv  
#525961 VB satsar hårt på marknadsföring - det är väl där huvuddelen av de färska pengar de fått in läggs.
Antalet faktiska avslut verkar något begränsat. Några få stora aktörer som Växjö och Göteborgs stift ligger inne. Dessa stora aktörer är vana att handskas med offertförfrågningar etc så för dem är VB bara ett sätt att få några ytterligare anbud. För oss mindre skogsägare som ofta säljer under 1000m3sk per avverkning finns det knappast några poster alls att lära oss av.

Finland har ju haft digitala virkesbörsar ett antal år. Skulle vara intressant att höra hur de fungera - speciellt för småskogsbrukare.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Torbjörn Johnsen  
#525972 Det är intressant att följa utvecklingen för Virkesbörsen. Tyvärr tror jag att det är svårt att locka de större virkesköparna till att köpa in virke den vägen. Jag misstänker att deras intresse för att öppna upp en inhemsk spotmarknad för virke är relativt begränsat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).