Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

12 inlägg 14305 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Dennistennis  
#49069 Jag är på jakt efter en ATV i 500kubiksklassen, kommer främst att vara snöskottning och flytta saker den kommer användas till.
De jag kikat på är Cectek gladiator EFI och Goes 520,
Är det värt extrapengen med EFI?
Kriterierna är:
Hygglig markfrigång,
Möjligt att hitta delar,
Vägreggad,
Ca 500cc,
Budget 60-70 inklusive.


Winsch är väl ingen utmaning att eftermontera?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49078 för 60-70 ink får du ju en polaris eller annat riktigt märke. Mitt tips är att lägga undan funderingarna på sådana där lågkvalitets grejer. Hade väl varit okej om kostade hälften av vad en riktig kostar men dom är ju nästan lika dyra.

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Mickev  
#49106 Ja jag skulle nog faktiskt säga så också att för dom pengarna kan du hitta en lättare beg polaris (som exempel) som är vägreggad.

Jag själv har en Polaris Sportsman 500 X2 -07 som är vägreggad som jag är väldigt nöjd med faktiskt. Den längre hjulbasen som X2 ger (14cm) gör att den går lite lugnare på väg och känns betydligt säkrare i backar.
Polaris har 2års garanti på sina maskiner. Den är inte lätt men känns väldans robust och jag har hitills inte haft några betydande bekymmer. Har provat att starta den i -20 och den hoppade igång då med. Skulle den inte vilja har polaris haft vänligheten att ha ett vanligt startsnöre på dom, känns som en väldigt bra säkerhet.

Winch är väldans lätt att montera på polaris, på min var allt fördraget från fabrik så warns winch passade bara att plugga i befintliga uttag och winchfästet är lättmonterat också. Jag valde att montera min själv iom att polaris själva inte hade hunnit börja använda warns nya serie winchar så en komplett kitt köptes från rindab.

Är det nått du undrar över så ska jag försöka svara på det du vill.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49141 Jag håller med de ovanstående.
Det finns några kina-quads som verkar hålla men andra (av samma märke och modell) rostar förjävligt snabbt i ramen, hjullagren håller i nån månad, alla bussningar börjar glappa ganska snabbt osv. Jag tycker att man ska vara medveten om det.

Jag har rätt mycket erfarenhet av äldre Polaris fyrhjulingar och iaf de maskiner jag har använt har fungerat perfekt även efter flera års misshandel i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Yanmar 1502d  
#49177 Tillför endast egna erfarenheter och de är att inte handla ngn kines. Har en Yamaha och en Kines och det är STOR skillnad. Har även kört en Linhai ganska mycket och de är populära men jag tyckte den var klen i konstruktionen samt att det var många små fel och även ett och annat stort som orsakade driftstopp.

Köpa billigt skapar gråt ofta men köper du dyrt gråter du bara när du betalar :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Dennistennis  
#74015 Hur är det annars, får man dra av för en vägregad på skogsfastighet om man betalar skatt och försäkring privat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74071 Nej är det korta svaret, jag har doktorerat i ämnet och vet hur det är.

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

4hjul  
#74078 Jag fick igenom avdragen på min vägreg atv,som för övrigt är en kinesmaskin.
Den har fungerat klanderfritt i dom 3 åren ja haft den i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Robin  
#74142 Personligen tycker jag inte en Polaris känns så mycket bättre än tex. en Tgb. Men kvalitén är ju självklart högre på Polarisen. Har du haft amerikansk bil vet du vad du köper om du handlar Polaris. Reglage osv är oexakt. rapplig plast. Men dom är säkert hållbara. Ja, det mesta är helt enkelt amerikanskt.

Ska du ha en solid maskin är det nog bara japanarna som gäller. Suzuki, Honda, Yamaha och Kawasaki. Men bryr du dig inte om detaljkvalité så mycket kvittar det ju. Men priset är ju densamma.

Prova dig fram!

Användarvisningsbild

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74219
4hjul skrev:Jag fick igenom avdragen på min vägreg atv,som för övrigt är en kinesmaskin.
Den har fungerat klanderfritt i dom 3 åren ja haft den i skogen.


Nej ditt avdrag gick inte igenom, det kan jag lova. Du har bara haft tur och inte blivit granskad. Nästan alla avdrag man gör granskas ej och då kan man felaktigt tro att dessa avdrag är riktiga. Men så är inte fallet, jag kan på min deklaration hävda inköp av Atv för 2000000:- helt utan kvitto på detta och det kan "gå igenom" men vid en granskning så är detta inte riktigt och man få vackert betala straff för detta. Som jag skrev i tidigare meddelande så vet jag hur detta fungerar.
Det är så solklart i fallet med vägreggad ATV så det kan inte ens med väldigt god vilja misstolkas.
Däremot så skrev jag en brev till allas vår jordbruksminister och påtalade denna enligt mig felaktighet i skattelagen. Han höll med och skulle göra vad han kunde, undrar hur det gick med det?

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

4hjul  
#74283 Visst kanske det är så att min deklaration inte kollades.Skickade med en kopia på inköps kvittot, å där stod
det inget hur den var registrerad eller inte.Registreringen gjorde ja själv efter ett par månader sen ja köpte den.

Avatar Fallback

Re: Vilken vägreggad ATV rekommenderar DU?

Dennistennis  
#74326 Du vägregade den privat?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).