SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 249796 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491260 Ulf! Jag har Sveaskog som rågranne och har inga problem med detta. Tycker nog att Sveaskog sköter sitt uppdrag väl.

Å vad dammarna beträffar, så lycka till med dessa. Länsstyrelsen bedriver ju numera häxjakt på sådant...
/Niklas

Malwa
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#491266 Låter som att du Ulf ställer iordning för kommande nyckelbiotoper på din mark! :???:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491305 ja seb jag bor i norra örebro län här äger bergvik/stora över 80% av all mark och är mina grannar till denna fastighet jag jobbar med nu... och mitt hopp är att jag ska ha ställt om den enligt mitt huvud om 5-6 år, har inte haft tid med annat än att göra ett par uthyrningsstugor och röjt gamla vägar de första tre åren, men i vinter kör jag första stora omställningen med att ta upp gamla hagar och åkrar, hoppas även kunna ställa upp några "grupper" ... ni ska alla få veta hur det går lovar jag ... även få lite fakta om kubik och sånt .. varför jah håller mig på gallring, är för att egentligen så är det gallring som det går ut på, även om träden kommer att bli allt grövre, (ja faktiskt "lunkan") och blir en gles slutavverkning i varje grupp (10% vart 7 år) det här är min version av l-metoden och jag vet ingen som gör så här... jag har alltid sagt "tänk själv" men det måste ju finnas kunskaper bakom ditt tänk, de kunskaperna finns inte hos slu och skogsforskningen, för dom har bestämt sig.... sturiga hukar dom och säger "bara kalhygge fungerar" och det gör dom utan att ha forskat på alternativen, om man då är lite kritisk kan man tänka så här ...varför har dom inte tagit till sig allt som andra länders forskare kommit fram till de senaste 20 åren, ja hemska tanke dom kanske har det och törs inte vända skutan, för att detta skogsbruk passar så inihelvete bra för fibermaffian och vi andra skulle bli så förbannade om vi kom på att vi är förda bakom ljuset för att vara slavar åt denna maffia... ja alla som nu har intressen i denna maffia och hangaroundarna blir som vanligt galna, men det skiter jag fullständigt i... och har alltid gjort .. man frågade en gång sven lindblom (världsberömd hästdoktor) varför han inte gått i några skolor och aldrig tagit någon examen eller poäng i den akademiska världen och tackat nej till alla fina titlar man velat hänga på honom, hans svar .. " jag vill vara en fri man" ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Bosse1  
#491309 Ulf,tar du inte en oerhörd risk när skogen sköts med alternativa metoder?
Du får inte behålla torvan om den blir för “naturlig”.
"Den moderna tvångsavverkningen"

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491330 i dag har 5 grova granar fått sätta livet till, runt 10 kubik, det är ett lagom dagsverke, i den här blivande hagen jag håller på att skapa med att ta bort gran och lämna flera vackra lövträd har den numera allt mer sällsynta och vackra fältgentianan växt, även kallad stål eller järnört. (jag har sån "tur" att 1988 så gick en kvinna och skrev ner alla kärlväxter hon hittade och var dom fanns, hon var på nåt sätt bekant till ungkarlen som jag köpte av) för två år sen hittade jag några guckuskor som nu ökar i antal efter lite lagom ljusinsläpp .... nu ska jag lära er oroliga själar något, ni som är livrädda att få er mark konfiskerad, jag hatar det lika mycket som er, men ojar mig mindre ... tex som bosse och niklas .. nej jag är faktiskt inte det minsta rädd för att någon ska komma och fridlysa min mark, varför då, tänker ni ... jo det gäller att alltid vara ett steg före människans dumheter, och det är man om man gör lite mer än vad de dumma människorna har tänkt sig .. det är också ett sätt att få leva som en fri man, likt sven lindblom, som helt självlärd står och talar om för professorer hur skåpet ska stå .....han är underbar .. om du gör som jag, visar lite sunt förnuft och tar hand om det unika på din fastighet så finns ingen anledning att fridlysa, och om det är nåt som övertygar tjänstemän och paragrafryttare så är det handling (det är sällsynt i deras kretsar) så du lämnas med garanti ifred, men det funkar bara om du handlar... inte bara snackar, för då ligger du illa till .. och du mår så mycket bättre om du bryr dig, antagligen blir du rikare också.. jag räknar med att när mina trädgrupper står och lapar sol och bildar näring till sina rötter i framtiden så kommer jag att i sjuårscyklar plocka 150 kubik om året, (lagom för ett par vintermånader) av allt grovare och värdefullare timmer det blir på en 70 årig period dryga 10 tusen kubik, om jag tog ner varenda pinne idag skulle det bli 7tusen kubik och ett kalt helvete (vi bortser från att det är olagligt för alla utom bolagen) vad det skulle göra med mina guckuskor och andra rariteter vill jag inte tänka på ... (en 50 årig granskog har 25 kärlväxter, jag har 270 på min fastighet) men den stora grejen är ju att jag får glädjas åt min skog så länge jag lever och min grabb får lära sig hur jag vill ha det, vad han sen gör lägger jag mig inte i ...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491336 om ni gallrar bort granen i en gammal torrmarks hage, och lånar några får från en granne så finns det chans att ni får såna här på markerna, men det kanske är för ocoolt för en tuff skogsbrukare att bry sig ... kanske därför dom kommer och snor marken av er... http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=15519

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#491338 Den dan "någon" hittar något skyddsbart på din fastighet ulf, den dan är du inte rådande längre! Spelar nog ingen roll om du aktivt har skapat något bra för mångfalden, det finns de som "vet" bättre än markägaren hur skogsmiljöerna ska skötas ..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491346 har du egna erfarenheter isteskog, mina är tvärt om, jag ska dra några sanna historier hur det är jag styrt länsstyrelsens folk längre fram .. men det är klart, om man verkligen hamnat i fiberträsket, så har man ju redan förlorat kontrollen över sin skog, fånigt att tro något annat ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#491349 Är bra med ett forum där var och en får vara salig i sin tro.
Totalt sett tror jag var och en av oss har de bästa intentioner när vi sköter vår skog, och alla kan inte göra lika.
En 70 årig välgallrad granåker kan vara lika fin eller ståtlig som en löväng, allt avgörs av betraktaren.
Däremot vill jag helst slippa se en liknande 70 årig granåker där INGET gjorts efter sista röjningen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491350 förresten nu var jag dum... jag vill ju inte få er som är i träsket att ledsna på livet, det finns hopp ...för även om du har en gran eller tall plantering på din fastighet så är du tillbaka på plan inom 10 år .. gör så här, hugg ur (gallra) bort 30 % av den äckliga planteringen, mindre om den står fritt (ökad risk för stormskador) när träden fått bättre tag i backen under dom nya förutsättningar (ca 3år) så ta ner ytterligare 20%, de plantor som nu borde börja komma är ditt stora hopp särskilt löven, efter ytterligare några år så blir det till att skapa grupper av olika ålder och du visa virkesköpare fingret när han vill ha en gratisgallring till sin massafabrik....jag kommer att göra några inhägnader mot rådjur och älg framöver där jag har rönn och andra lövträd, mer för att dokumentera hur bedrövligt för skogsbruket de för stora stammarna av vilt är .. synd att jägare och skogsägare sitter på samma stol, det förlamar det stora problemet...

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#491352 Käre Uffe, du läser en del inlägg som f*n läser bibeln :grin:
Själv planterar jag så pass glest att skogsstyrelsen till en början ifrågasatt om jag över huvud taget planterat :oops:
ALDRIG över 1500 plant/ha (varför behöva röja bort dyra plantor) sedan låter jag björken komma upp emellan vilken jag delvis GALLRAR bort vid ca 30 års ålder (blir utmärkt pannved), en stor del RÖJER jag självfallet bort långt innan dess
Granet behöver troligtvis gallras lätt senare men det blir min grabbs framtida problem :mrgreen:
Eftersom jag planterar glest blir det självfallet en del luckor, dessa får björken då fylla ut, lite blandskog är inte alltid helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491360 jag förstår mig inte på folk som planterar gran, eller planterar överhuvudtaget .. jag tar mest bort gran, överallt, för tio år sen tog jag bort alla planterade granar på en lite åkerlapp hemma där jag bor och har 8 hektar runt kåkarna,åkern var väl 2000 kvadratmeter drygt, riktigt skitvirke var det i granen, ca 35 år, kommer i håg att jag sågade upp det till blandannat 8x8 tumsvirke som jag skulle ha som stolpar i ett skjul, en av dessa stolpar ramlade omkull på slät backe och gick av, härligt virke i planteringarna, ungefär som dom där tallarna i malå på 21 cm, som vi byggt hela vårt skogsbruk på... underbart galet .. nåväl, jag lämnade tvåhundra halvspinkiga björkar kvar på den gamla åkern, gissa hur det gått för dom nu med allt ljus dom fått i tio år, det är nästan 100 kubik fin fin björkved som står där en del över 30 cm, jag räknade ut att det måste bli över 20 kubik år på en bonitet av kanske 10... det är vad jag kallar miraklet med fotosyntesen, ni vet det där som kalhyggenas gudfader i malå, joel wretlind inte ens visste om...

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#491363 Fick en nyckelbiotop på halsen på 90-talet. Lövbränna enligt expertisen. Kollade med gamlingar som mindes att det drevs ut grov gran på den s.k nyckelbiotopen. Sen gjordes det inget mer i det beståndet på 50 år. Nu är det en björk/aspskog som granen sakta men säkert börjar ta över i. Så inte ger jag så mycket för den s.k expertisen inte ..... 😡

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#491365 Tallarna i Malå var från ett bränt hygge med frötall, ingen plantering alltså. Har inte det gått in än i ditt huvud? Åkermarksgranen i första generationen ser i regel inte så bra ut, det kan jag hålla med om, men jag tror att nästa generation gran tillsammans med ett visst björkinslag kommer att förbättra kvaliteten åtskilligt!

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#491371
ulf 1 skrev:jag förstår mig inte på folk som planterar gran, eller planterar överhuvudtaget .. jag tar mest bort gran, överallt, för tio år sen tog jag bort alla planterade granar på en lite åkerlapp hemma där jag bor och har 8 hektar runt kåkarna,åkern var väl 2000 kvadratmeter drygt, riktigt skitvirke var det i granen, ca 35 år, kommer i håg att jag sågade upp det till blandannat 8x8 tumsvirke som jag skulle ha som stolpar i ett skjul, en av dessa stolpar ramlade omkull på slät backe och gick av, härligt virke i planteringarna, ungefär som dom där tallarna i malå på 21 cm, som vi byggt hela vårt skogsbruk på... underbart galet .. nåväl, jag lämnade tvåhundra halvspinkiga björkar kvar på den gamla åkern, gissa hur det gått för dom nu med allt ljus dom fått i tio år, det är nästan 100 kubik fin fin björkved som står där en del över 30 cm, jag räknade ut att det måste bli över 20 kubik år på en bonitet av kanske 10... det är vad jag kallar miraklet med fotosyntesen, ni vet det där som kalhyggenas gudfader i malå, joel wretlind inte ens visste om...

Granåkrar är fint och lönsamma. Om 10 år har jag 40 hektar färdiga för avverkning. Bör väl ge runt 300000 kr hektaret i alla fall \:d/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).