Sågverk (mindre)

Bandsåg utan vatten på vintern

13 inlägg 6530 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsåg utan vatten på vintern

BjörnS  
#490092 Idag hade jag några klena stockar som jag fick såga på min Woodmizer LT15.
Det var första gången att jag använde sågen vid kallgrader. Och jag hade ingen lust att sätta igång vattenkylningen. Men det funkade bra ändå tycker jag.
Har någon provad att såga större mängder utan vattenkylningen?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

åberg  
#491287 Bump

Inte för att jag kan nåt om nåt men det borde finnas några användare här som kan svara på frågan. Kanske @pabene ?

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Brorsan  
#491292 Jag har sågat en del utan vatten men bandet och hjulen blev fulla med kåda och spån så det slutade jag med. Precisionen blev sämre och bandspänningen steg.
Olle

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Blivande snickare  
#491296 Sågar dagligen med en LT40 å anväder bara vattenkylning när det är över 15° varmt eller lärk.
Tycker det fungerar bra, sprayar lite wd40 på bettet lite nu å då så hålls det rent å fint.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Bax  
#491298 När jag köpte min bandsåg fick jag veta att vattnet inte är för kylning utan för renspolning/smörjning.
Som hobbysågare hinner man inte såga så mycket att bandet blir överhettat sa dom, men sågar man grovt ädelträ tycker jag det borde bli ordentligt varmt (?)

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491302 Jag kör utan vatten

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

kimme  
#491372 har en LT15 , på vintern använder jag vindrute spolarvätska som till bilen, har detnkopplat till en magnetventil och tryck knapp så det är enkelt att använda då bandet blir kådigt

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

lumber  
#491420 Använder diesel blandad med 20% kedjeolja, nån droppe var femte sekund. Har alltid rena och "rostfria" blad.
Sågar med en TTM 800.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Torbjørn p-kaill  
#491879 Det fins også biologisk frostvæske du kan bruke, selges på camping-butikker. Viktig f.eks når sager furu.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

4bikes  
#491898 Jag ha kjört Woodmizer i 25 år. på vintern har jag haft diesel på bandet.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

BjörnS  
#493145 Tack för svaren!
Jag körde nu en dag till utan vatten. Och då kände jag också att det bli kåda och spån på drivrullen. Lite svart att få bort det. Funderade också på frostskydd i form av rödsprit blandad med vatten.
Börjar bandet inte att slira när man använder olja?
Diesel låter lite otrevlig tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

Blivande snickare  
#493172 Har aldrig märkt att bandet skulle slira. Inte ens vid start inne i stock \M/

Avatar Fallback

Re: Bandsåg utan vatten på vintern

axwell  
#493271 Nu finns det ju Propylenbaserad glykol, skonsam mot miljön.
Vet däremot inte om den kan skada lackerade ytor som den vanligare glykolen gör.

Nästan lika dyr som biokedjeolja, fast den här tål ju att spädas en hel del. :mrgreen:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000040541/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).