SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 249788 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491161
ulf 1 skrev:förresten en del verkar ju riktigt seriösa i sitt skogsbruk så lika bra jag dokumentera vad jag säger ... slutavverkningar gjorda av sveaskog (hela folkets skogsr som sen 100 år tillbaka sköts på ett "hållbart" sätt .. titta på sidan 42 i den här skriften, (inte ämnad för allmänheten) där kan ni se hur slutavverkningarn gått ner drastiskt sen 80 talet i "våra" skoga ... i norrbotten äger"vi" en miljon hektar, och i västerbotten 700tusen hektar, så med en 100årig omloppstid ska väl slutavverkningarna vara 10tusen hektar respektive 7 tusen hektar ... kolla om det stämmer ... https://stud.epsilon.slu.se/4313/1/Bostrom_C_120701.pdf


Det är ju långt från varje slutavverkningsbestånd som behöver röjas. Så vad är problemet med Sveaskog egentligen, anser du?
/Niklas

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#491162 Ulf ! Såg bl.a. en annons om att de köpte prima Björk "firewood" i 3-6 m lännder för 1000 euro / mc ? Är det / m3 på svenska tro ? Kanske dags att gallra fram lite mer Björk o invänta marknaden !

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491163
Älgfoderodlare skrev:
ulf 1 skrev:ja nu får det räcka med sågning för idag, man sover gott efter en sån här dag ... det är bra att den enda % som äger mer än 500 hektar förstått vilken liten grupp dom är, och att dom borde hålla sig borta från oss andra 99%, men dom har svårt med det, varför då, tänker någon, ja fundera på det... borde det inte vara ett paradis att äga så mycket skog, jo om man bedrev ett skogsbruk värt namnet givetvis, jag skulle lätt klara att leva på 500 hetar eller mer, men det gör ingen av dessa herrar (det är mest såna) och bolag/industrier... sveaskog som har 4,5 miljoner hektar avverkade mer på småskuttarnas fastigheter än sina egna förra året och många år innan, i norrbotten slutavverkade man ett par tusen hektar på den egna miljonhektars fastigheten och fem gånger mer slutavverkningar på andras marker, det är så det är med det "långsiktiga" "ansvarsfulla" skogsbruket, plötsligt har man 500 åriga omloppstider för den avverkningsbara skogen tog slut, vilka pajsare, inte undra på att dom tjatar om at få slutavverka 45 årig granskog.... älgfoderodlaren, som du förstår så är marknaden för udda sortiment minimal i det sjuka svenska skogsbruket, men kolla in den här köp och säljbörsen, jag är inte själv medlem så jag vet inte villkoren för att vara med .. https://www.woodbusinessportal.com/en/start.php och kolla priserna i den fria världen där inte allt är uppgjort på förhand som här... https://www.timbersource.co.uk/products ... -samples-1 vi som har skogen som ett komplement till andra jobb är fria människor och låta oss luras in i nån sjuk fiberproduktion, kom i håg det..


Det skulle ju verkligen vara intressant att se vad en liknande virkeshandel skulle kunna ha för inverkan på det svenska privatskogsbruket, om den var tillgänglig o det fanns logistik för att utnyttja den. Nu kollade jag väl inte så noga på alla köpannonser o lite svårt att kolla prisnivåer etc. Men för att vara ett så skogrikt land som vi är, är det lite underligt att inte denna marknad blir marknadsförd o tillgänglig för svenska privata råvaruproducenter. Det skulle nog förmodligen rubba en del i den världsordning som styr här hemma !

Vidareförädlingen kostar en hel del pengar å det är nog ingen slump att många sågverk har små marginaler. Se bara vad som hände med Rörvik.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491171 älgfoderodlaren, mc står för "moisture content" (fukt kvot) men priserna verkar väl gälla per kubik, lite osäker där..
niklas, nej det är hela slutavverkningen som står i tabellerna, eller undanhåller dom siffrorna för forskarna som dom anlitat tror du... röja och gallra är det stora snacket med kalhyggesbruket, men hur dom än vänder och vrider på sig så har dom ars-t bak .. läs här " Vill man satsa på en hög produktion per trädindivid är det lämpligt att göra endast en hård röjning. En hård röjning innebär att ett lågt antal stammar lämnas kvar efter röjningen. Man lämnar således mer utrymme till de kvarvarande stammarna samtidigt som man kan slippa att röja med täta
intervaller, vilket innebär att man ekonomiserar utgifterna för röjningarna (Håkansson och Larsson, 1998)
. En tidig röjning medför dock att grenarna på träden blir tjockare, årsringarna blir bredare, veden får en lägre densitet och mängden juvenil-ved i träden ökar jämfört med om röjningen skulle ske senare (Hallsby, 2007)
. Träden får också en sämre kvistrensning, de behåller grenarna längre ner under en längre tid,
om de står glest, vilket leder till en sämre virkeskvalitet (Fahlvik,2005).
Tallen är känsligare än granen för olika kvalitetsaspekter eftersom virkespriset i högre utsträckning baseras på kvistantal och grenansättningsvinklar (Håkansson och Larsson, 1998)" ...ja vilka stackare, det problemet har man inte med ett skogsbruk där man har skogen kvar hela tiden ... där är en gallring en slutavverkning.... och skuggande träd en garant för kvalitet i rotstocken ..
.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#491173
jannee skrev:Min säkra uppfattning är att de som är emot gallring inte vet ett skvatt vad de pratar om.
Visst gles tallskog i norra Sverige kanske inte behöver gallras men granskog i södra Sverige som växer på torkutsatt mark måste gallras om det inte ska bli en stor självgallring och röta.
Nu planterar jag max 1500 plant/ha, torrare partier nere i 1000 - 1200/ha.
Den självföryngring av löv (björk) som kommer säkrare än ett brev på posten räknar jag med att först röja bort en del av för att vid ca 30 års ålder gallra bort resten.
Min mark bär på grund av vattenbrist max 1200 -1300 stammar fram till slutavverkning, vissa partier max 900.
M.a.o. måste man se till marken och vad den klarar av.
På de skiftet jag nämnde tidigare gallrade jag säkert bort över 60 kanske t.o.m. 70 % av stammantalet = alla små eftersatta och skadade (toppbrutna - omväxta)
Besserwissrar säger att det inte gå att få igång gammal granskog, min gallring bevisar raka motsatsen.
Har man tid ska man gallra kontinuerligt, plocka bort eftersläntrare och skadade.


Nu blev jag riktigt intresserad, jag har ju försökt i flera år att få vår gamla granskog att komma i gång, men fixar det inte. Hur gör du för att lyckas?
Senast redigerad av sveakatten tor 11 jan 2018, 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Brorsan  
#491174
ulf 1 skrev:förresten en del verkar ju riktigt seriösa i sitt skogsbruk så lika bra jag dokumentera vad jag säger ... slutavverkningar gjorda av sveaskog (hela folkets skogsr som sen 100 år tillbaka sköts på ett "hållbart" sätt .. titta på sidan 42 i den här skriften, (inte ämnad för allmänheten) där kan ni se hur slutavverkningarn gått ner drastiskt sen 80 talet i "våra" skoga ... i norrbotten äger"vi" en miljon hektar, och i västerbotten 700tusen hektar, så med en 100årig omloppstid ska väl slutavverkningarna vara 10tusen hektar respektive 7 tusen hektar ... kolla om det stämmer ... https://stud.epsilon.slu.se/4313/1/Bostrom_C_120701.pdf

Vad ville du säga med sid 42 i den uppsatsen??
Att sveaskog inte hugger tillväxten?
Att dom huggit mer än tillväxten tidigare år och nu har mycket ungskogar som ej kan slutavverkas?

Jag har inte läst hela uppsatsen men att plocka något lösryckt ur sitt sammanhang säger inte så mycket.

Själv gillar jag alternativa brukningsmetoder, sköter mest min lilla skog så 25 ha, men några småytor har även jag gjort. Den ena metoden utesluter inte det andra.
ulf1 försök att vara saklig och inte så aggressiv så går det nog att skapa en ny tråd om Alternativa brukningsmetoder.

Olle

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#491178
ulf 1 skrev:älgfoderodlaren, mc står för "moisture content" (fukt kvot) men priserna verkar väl gälla per kubik, lite osäker där..
niklas, nej det är hela slutavverkningen som står i tabellerna, eller undanhåller dom siffrorna för forskarna som dom anlitat tror du... röja och gallra är det stora snacket med kalhyggesbruket, men hur dom än vänder och vrider på sig så har dom ars-t bak .. läs här " Vill man satsa på en hög produktion per trädindivid är det lämpligt att göra endast en hård röjning. En hård röjning innebär att ett lågt antal stammar lämnas kvar efter röjningen. Man lämnar således mer utrymme till de kvarvarande stammarna samtidigt som man kan slippa att röja med täta
intervaller, vilket innebär att man ekonomiserar utgifterna för röjningarna (Håkansson och Larsson, 1998)
. En tidig röjning medför dock att grenarna på träden blir tjockare, årsringarna blir bredare, veden får en lägre densitet och mängden juvenil-ved i träden ökar jämfört med om röjningen skulle ske senare (Hallsby, 2007)
. Träden får också en sämre kvistrensning, de behåller grenarna längre ner under en längre tid,
om de står glest, vilket leder till en sämre virkeskvalitet (Fahlvik,2005).
Tallen är känsligare än granen för olika kvalitetsaspekter eftersom virkespriset i högre utsträckning baseras på kvistantal och grenansättningsvinklar (Håkansson och Larsson, 1998)" ...ja vilka stackare, det problemet har man inte med ett skogsbruk där man har skogen kvar hela tiden ... där är en gallring en slutavverkning.... och skuggande träd en garant för kvalitet i rotstocken ..
.


Dessutom tycker jag mig se att höjdtillväxten är lägre i glest röjda bestånd. Vilket gör att grenvarven sitter tätare, är mer kvalitetssänkande via hållfasthetsförluster som konstruktionsvirke etc. För ett antal år sedan disk. jag tillväxten med Lars Lundkvist SLU ang. just för gles röjning. Och gjorde bräkningar enl. tillväxtmallen på de bestånd jag själv har. Och den marginellt minskade diam. tillväxten i ungskogsbestånden, kompenserades av en klart högre höjdtillväxt när man istället stamkvsitade från tidig ålder i tätare bestånd. Och andra effekter som kan nämnas är ju att de växer fortare ur beteshöjd, tätheten minskar risken för toppbrott av snö, förbättrad kvalitetsutveckling från tidig diam. i rotstocken. Och via den självgallring som nu sker, har jag bara kvar de mest produktiva träden.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491183 brorsan frågar "Vad ville du säga med sid 42 i den uppsatsen??
Att sveaskog inte hugger tillväxten?
Att dom huggit mer än tillväxten tidigare år och nu har mycket ungskogar som ej kan slutavverkas?"
ja aa hur tycker du att ett långsiktigt skogsbruk med 4miljoner hektar ska se ut .. sveaskog har leveransavtal och borde väl kunna leverera det som europas största skogsägare, utan att vara utlämnade åt privata skogsägare och att köpa 20 tusen hektar slutavverkningsbar skog varje år, det är väl inte långsiktigt skogsbruk dom bedriver om slutavverkningsskogen är slut ..... det var nog det jag ville säga ... och om dom köper en massa skog varje år så säljer dom lika mycket, det måste dom enligt reglerna för de största skogsbolagen, och då är dom så här skövlade 70% kalhygge och ytterligare 10% under 19 år, får du göra så med din fastighet, nej givetvis inte, men för industrin går det bra .. https://www.sveaskog.se/Documents/Fasti ... kartor.pdf

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#491184
ulf 1 skrev:ja nu får det räcka med sågning för idag, man sover gott efter en sån här dag ... det är bra att den enda % som äger mer än 500 hektar förstått vilken liten grupp dom är, och att dom borde hålla sig borta från oss andra 99%, men dom har svårt med det, varför då, tänker någon, ja fundera på det... borde det inte vara ett paradis att äga så mycket skog, jo om man bedrev ett skogsbruk värt namnet givetvis, jag skulle lätt klara att leva på 500 hetar eller mer, men det gör ingen av dessa herrar (det är mest såna) och bolag/industrier... sveaskog som har 4,5 miljoner hektar avverkade mer på småskuttarnas fastigheter än sina egna förra året och många år innan, i norrbotten slutavverkade man ett par tusen hektar på den egna miljonhektars fastigheten och fem gånger mer slutavverkningar på andras marker, det är så det är med det "långsiktiga" "ansvarsfulla" skogsbruket, plötsligt har man 500 åriga omloppstider för den avverkningsbara skogen tog slut, vilka pajsare, inte undra på att dom tjatar om at få slutavverka 45 årig granskog.... älgfoderodlaren, som du förstår så är marknaden för udda sortiment minimal i det sjuka svenska skogsbruket, men kolla in den här köp och säljbörsen, jag är inte själv medlem så jag vet inte villkoren för att vara med .. https://www.woodbusinessportal.com/en/start.php och kolla priserna i den fria världen där inte allt är uppgjort på förhand som här... https://www.timbersource.co.uk/products ... -samples-1 vi som har skogen som ett komplement till andra jobb är fria människor och låta oss luras in i nån sjuk fiberproduktion, kom i håg det..
Sveaskogäger 3,11 miljoner hektar produktiv skogsmark varav 20 procent av det är avsatt för naturvård. Arealen man bedriver skogsbruk på är således cirka 2,5 miljoner hektar och inte 4,5 miljoner hektar. Sen är det nog många som klarar sig med 500 hektar under förutsättning att man inte bara plockhugger i sin skog. Med 100 års omloppstid skulle jag avverkat 149 hektar sista 20 åren. Jag har dock bara avverkat 27 hektar.
Finns ju många sätt man kan sköta sin skog på och har man råd så kan man ju bara plockhugga i sin skog inte mig emot. Men för många finns en ekonomisk verklighet också. Färre kubikmeter blir det i alla fall som binder kol. Så hur miljövänligt det är kan man ju verkligen fråga sig?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491188 jag är läskunnig och då står så här i riksrevisionens rapport om sveaskog .. "Sveaskog Förvaltnings AB är ett statligt skogsföretag med ett markinnehav som omfattar ca 18 procent av Sveriges sammanlagda skogsareal, ca 4,4 miljoner hektar mark, varav ca 3,3 miljoner hektar är produktiv skogsmark. " vidare läser jag det här " På senare tid har en rad av företagets avverkningar, framför allt i Norrland, väckt stor uppmärksamhet eftersom de strider mot såväl miljömål som sociala hänsyn.Inventeringar av den statliga skogen ledda av Naturvårdsverket och länsstyrelserna visar att endast 48 procent av de utpekade områdena var undantagna från skogsbruk av skogsförvaltarna själva" man undrar hur det står till i huvet på folk som påstår att dom skyddat 20% och sen visar det att det är ren lögn, men ok vi säger väl så då....

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491203 Ulf! Det är väl en fantastisk god nyhet att Sveaskog, på eget initiativ, frivilligt skyddar 48 % av den mark som miljömupparna vill att Sveaskog ska skydda.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#491236 Jag läser det som att endast 48% av det som Sveaskog hade sagt, d.v.s 20% av sin areal som skulle vara skyddat. Egenligen var det. Istället för sagda 20% var det alltså mindre än 10 % !

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#491238 Förstår inte vad det här har med gallring att göra. Ni kan väl fortsätta i tråden om förbudet mot dieselbilar efter att Ulf har berättat hur många hektar man fick planterat för 15 000kr för 70år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491248 ja nog om sveaskog, dom är skurkar och hanterar alla medborgares skog på ett vidrigt sätt, och den politiska makten är för penningberoende för att bry sig om skövlingarna, that is that ... nu ska jag ut och gallra, gallringen i dag går ut på att få fram en hage som jag hittade på conseptkartan från 1867, har jag tur finns lite sovande frön kvar med örter som nu legat och väntat på att en klok människa ska komma och väcka dom .. jag köpte denna fastighet 27 hektar (26 produktiv skogsmark) för 4 år sen 280 kubik per hektar och inte rörd sen den senaste ägaren köpte 1966, enligt skogsbruksplanen ska 45% slutavverkas och 10% gallras .... vilka galningar .. här kan jag plocka ut 700-1000 kubik i sjuårsperioder i eviga tider och hålla 300 kubik/hektar hela tiden i en paradisskog, med 10 små åkerlappar/bete och ett par hektar lövhagar, tre dammar/sjöar och en stor bäck rakt igenom fastigheten, den drev en gång på 1630talet ett vattenhjul vid en masugn .. men alla kan göra bättre resultat på sin fastighet, bara ni sliter er loss från fibermaffian ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Seb macahan  
#491255 Var bor du Ulf, kanske lite framfusigt av mig men, jag skulle gärna vilja se detta. Hälsningar Seb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).