Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24302 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

JensSkoog  
#490840
vainio88 skrev:Borde sova nu men är för uppe i varv! jag spontan köpte en såg nu precis, blev en Jonsered 2253 får hoppas den blir bra! Vill ute i skogen och prova den nu :-ss

Kul att läsa vad ni andra köpt för första sågar :P

Stort tack för alla tips och råd!

Stort grattis :-bd

Men du får vänta på dagsljus :wink:
Röjsåg funkar mycket bra m pannlampa men
det gör inte motorsåg :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Matte88  
#490854 Kul! :-BD
Lycka till!
Kom ihåg skyddsutrustning!

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

sundelius  
#490885
JensSkoog skrev:
vainio88 skrev:Borde sova nu men är för uppe i varv! jag spontan köpte en såg nu precis, blev en Jonsered 2253 får hoppas den blir bra! Vill ute i skogen och prova den nu :-ss

Kul att läsa vad ni andra köpt för första sågar :P

Stort tack för alla tips och råd!

Stort grattis :-bd

Men du får vänta på dagsljus :wink:
Röjsåg funkar mycket bra m pannlampa men
det gör inte motorsåg :mrgreen:

Faktum är att det funkar ypperligt med motorsåg och pannlampa. Efter tips här på forumet om Lumonites Compass och ett hjälmfäste är det min fysik och inte ljuset som bestämmer när arbetsdagen är slut :-bd
Visst, inne i gallringen kan det vara svårt att se topparna men till att ta upp stickvägar,ta undertryckt mm funkar det klockrent

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754355 Hakar på denna tråden. Jag behöver råd från expertisen vad gäller val av såg/sågar.

Har ärvt en mindre skogsfastighet.
Skogen är väldigt blandad, allt från rejält grov gammal bokskog till några år gamla planteringar av gran och allt däremellan.
Skötseln är bitvis eftersatt, bla med granplanteringar där plantorna inte klarade sig pga torka och vilt och där det istället kommit rejält med löv (diameter mest mellan 5 och 20 cm - djungel...).

Det är bitvis lite i grövsta laget för röjsågen och tänkte kombinera den skogliga nyttan med hussysslan att skaffa ved. Men för det behöver jag en annan såg än röjsågen...
Den såg jag ärvde kräver nog "lite" renovering och är kanske inte helt lämplig för uppgiften heller.
Har elsåg med sladd hemma på vedbacken och gillar att den alltid startar, tyst och fint när man pausar för att plocka undan, relativt driftsäker och billig i drift.
Har därför kikat på batterisåg (HVA540i xp, Stihl MSA220) för det klena - kan det vara något? Eller är det en liten bensinare som gäller (typ Stihl 201, HVA 543)?
Batterisågarna är ju inte direkt gratis - men är man nöjd så glöms nog priset bort snabbt - desto surare om man är missnöjd och dessutom betalt mycket...
Sen behövs det en större såg när det är något större som är ivägen och när det är övergrovt på vedbacken - vad ska man ha då?
Blev långt det här... I korthet - vad ska jag ha för såg/sågar?

Mats

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754361 Vad är det för såg du har ärft?
Elsågen på vedbacken, funkar den?

Jag springer på en del som tänker som du med batterisåg och de är oftast lite sura och har kanske lite högre förväntningar än vad de fått erfara.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Tosca  
#754364 Har du en bra återförsäljare i närheten kanske du kan få provköra batteri- och små bensinsågar?
Vilken erfarenhet har du tidigare av att använda motorsåg, har du alla skyddskläder redan?

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754366 Du klarar dig säkert bra med en 543, tror nog inte du blir missnöjd.
Nästan viktigare än sågen är att du har en bra återförsäljare i din närhet som omgående kan hjälpa dig den dagen det kan behövas.
Stihl MS 241 är också en bra såg, troligtvis ett strå bättre.
Skog med en dia på max 25 cm är Stihl 201 helt suverän, en lätt såg med ett bra drag i.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754369 Försöker bifoga bild på den ärvda sågen - brorsan klapp de två "nyare" 🤔😉 Osäker på modell, farsan kallade den Raket.

Elsågen på vedbacken fungerar upp till 40 cm diameter, grövre än så blir det slitigt för den. Just nu frestar jag den rättså hårt med några stockar som är 70 cm och det märks att det är den inte dimensionerad för. Där skulle jag vilja haft en större såg, men det mesta är ju klenare.

Ingen större erfarenhet av skogshuggning. Var med far i skogen i övre tonåren innan man flyttade hemifrån och drog ihop massaved och timmer - men det är 30 år sedan nu. Far stod för det mesta av sågandet (med den såg som är på bilden).

Byxor, stövlar och hjälm har jag. 👍

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754370 Ser om jag kan får en bild på sågen...

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754372 Återförsäljaren har Husqvarna och Stihl, men jag lutar åt HVA av nostalgiska skäl, far vänder sig nog i graven om jag köper Stihl 😉
Dock hade de varken 540i eller MSA220 inne, generellt var det ganska tomt på hyllorna och långa leveranstider.

Anledning till jag snegla på batterisåg var att jag minns hur vi i ungdomen hade med oss 4 sågar ut i skogen för det var alltid någon som inte startade eller gick dåligt. Nyare sågar kanske är mer driftsäkra och framförallt lättstartade?

Den nya röjsågen jag har nu är en fröjd att starta jämfört med den jag körde för 30 år sedan. 👍 😀

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754373 I min ungdom nyttjade jag i många år sågar med 35 cc motor, Jonsered 410 och 425.
Sågar som mycket väl fyllde sin uppgift, fanns inga träd som var för grova.
M.a.o. tror t.o.m. att hva 435 skulle du klara dig bra med.
Viktigast är att man kan fila kedjan vass men också att sågen inte känns för tung.
Ska man stå på en vedbacke och kubba ved är en 50 cc att föredra men jag hade inga problem med en uppväxlad 35 cc.
Man behöver inte ha full gas hela tanken.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mellberg  
#754374 [quote="MatsLe"]Ser om jag kan får en bild på sågen...[/quote

Det är en 60-talare. Min första såg. Den förstörde min hörsel tyvärr. Var ju hörselvadd som gällde den tiden och den fuskade man ju med. #:-s

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#754375 En Raket 51 eller 52.
Inte från 60tal, men sent 70.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

totte  
#754380 Troligast 52 av serienr att döma.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Tosca  
#754383 Känn gärna på sågarna innan du bestämmer dig, oavsett märke.

Ett färskt första förband i fickan eller bältet är också viktigt, då minskar teoretiskt risken för att skada sig allvarligt. 😉
Sen handlar det här med drivmedelstyp delvis om hur man vill betala, batterisåg kostar mer att köpa, men man behöver inte köpa så många dunkar bensin innan det går jämnt upp.

Överväg att gå en kurs om motorsåg, de flesta lär sig något nytt på dem, sen om det handlar om filteknik, fällteknik eller bara sunt förnuft är inte kunskap tung att bära på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).