Skogsvagn (Huggarvagnar)

2-spaks ventilpaket "renhorn"

44 inlägg 21754 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#489319 Skall uppgradera min skogsvagn med ett sk "renhorns"-ventilpaket. Nu undrar jag ifall någon kan upplysa mig om vilka funktioner skall vara på vilken spak? Dom två i mitten är ju självklara men de övriga två. Paketet har åtta ventiler, 60 l/min. Jag kom över det billigt, ca 5500 kronor inkl moms. Dessutom är det oanvänt.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Jim_90  
#489323 sektion längst till höger är bom upp och bom ned. sektion vid sidan om den är rotator . sektion längst till vänster är stickan och till höger om den är vridning av kran. du kan ju aven vrida "joystickarna" på den vänstra så sköter utskjut och den högra grip.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#489513 Tack Jim_90!
Skall försöka montera på fredag. Har även uppdaterat vagnen med ramstyrning och hydrauliskt utskjut till stickan. Blir en ganska dyr uppdatering men ska det va så ska det va....

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#490768 Inkopplingen av ventilpaketet gick enligt planerna och enligt Jim_90:s råd. Allt fungerar som det ska utom att utskjutet är jättelångsamt.

Ventilpaketet har 4 st chockventiler varav en är till utskjutet (kan det bero på detta?). Har ej riktigt på koll vad chockventilerna har för mission.

Skogskranen har egen pump, effekten vet jag ej. Tror inte att det beror på pumpen för stödfötterna går mycket snabbare än utskjutet (hydraulcylindrarna har samma diameter, dock är utskjutet 20 cm längre).

Goda råd av någon kunnig?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

ulfgustav  
#490770 Det är ju jätteviktigt att shockventilerna hamnar på rätt funktion, det är ju dem som skyddar utrustningen, som exempel så skall utskjutet ha en väldigt låg shock ventil

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490773 Kan bero på chockernas tryck eller ett att slidet klarar ett litet flöde

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490776
ulfgustav skrev:Det är ju jätteviktigt att shockventilerna hamnar på rätt funktion, det är ju dem som skyddar utrustningen, som exempel så skall utskjutet ha en väldigt låg shock ventil

Kolla på min 125 bar ut och pluggat in så de blir systemtrycket 180 bar

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#490843 Hur fungerar en chockventil? Varför måste utskjutet ha chockventil men inte stödbenen?

Vad har ni för dimensioner på era utskjutshydraulcylindrar? Började fundera ifall jag har en för stor (grov) cylinder. Jag har 70/40-110. Kan det bero på detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490846 Chockventilen begränsar trycket i cylindern. I fallet med utskjutscylindern så blir ju en normal sådan mer än 2 m lång fullt utskjuten och den skulle böja sig som en banan om man hade fullt tryck på + sidan. Det är ju dessutom när man drar in utskjutet man vill ha max kraft.

Att ha chockar på stödbenen är helt livsfarligt! Ingen hit med en cylinder som plötsligt ger vika pga chocken öppnar.

F ö har vi 7 chockar på våra "renhornsventiler".

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#490867
Kim74 skrev:Vad har ni för dimensioner på era utskjutshydraulcylindrar? Började fundera ifall jag har en för stor (grov) cylinder. Jag har 70/40-110. Kan det bero på detta?

Det var ju tokig grov cylinder på ett enkel utskjut. :surp:
Vilken kran har du???
Dom mindre kraner brukar ha en 40/28.
Dom större kraner brukar ha 50/32.
Själv har jag en 60/35-1700 , men detta er bara för att det er dubbeltutskjut och det behovs störra kolv för behålla samma kraft som et enkeltutskjut. (Chockar: 80bar ut, ingen inn, så det blir systemtrycket 190bar .)
Men 70mm cylinder på enkeltutskjut har jag inte varit med om på några vanliga griplastare, så inte konstig om den verkar gå sakta.

(Dock inte helt säker på stångdiameter på dessa cylindrar nevnt ovan, men det er ca så)

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Tosca  
#490909 Kolla så du inte har några strypbrickor någonstans.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#490950 Tack för alla svar.

Det är nog säkert cylindern som är överdimensionerad. Kranen är en Patruuna 3200. Jag kollade med en lokal hydraulikmontör/firma och han tyckte denna skulle vara lämplig. Men jag får nog se mig själv i spegeln. I och med min okunskap borde jag ju ha kollat upp saken t.ex här på Skogsforum...

Jag skall kolla ifall den går att returnera (men knappast). Skulle inte riktigt ha lust att sätta några hundra euros till på kranen. Går ju förstås att använda med snigelcylindern också, men man har ju inte på samma sätt nytta av utskjutet som man skulle ha ifall det var snabbare....

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490981 Har cylindern bytts nyligen?

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#490996 Kranen var utan utskjut tidigare, endast manuellt. Det var färdigt förberett med "öron" för cylindern. Tapphålen var 30 mm så det var det som lurade mig/oss lite.

Cylindern monterades i förrgår samtidigt som det nya ventilpaketet. Ramstyrningen kopplades in då också. Kan konstatera att ramstyrning är kanon. Förstår inte hur någon klarar sig utan den i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491006 Kollade nu att min FMV390 har en cylinder som 50/30x1400mm och de är samma i både enkel o dubbelteleskopet så den senare blir rikigt snabb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).