Motorsåg och handhållet

Vad skall en triobrake tåla?

25 inlägg 6623 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad skall en triobrake tåla?

Hema  
#489696 För att få snabb respons i utlösnings mekanismen, så kan nog inte trio-hantaget vara så mjuk. Då finns det antagligen stor risk att den löser ut senare eller inte alls. Men allt kan såklart förbättras.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad skall en triobrake tåla?

Robertberg  
#489701 Jag skulle nog inte gå till återförsäljaren för att sågen gick sönder på grund av otur/oaktsamhet. Som jag anser det vara i detta fallet.
Min 346a har jag både sågat loss och kastat över diken eller ner ifrån brötar utan att ha tagit skada. Men det kanske bara varit tur.

Om det går snabbt för en van att laga så hade väl det varit rimligt av verkstan att laga handtaget åt dig gratis, men ta betalt för delarna.
Att nu istället riskera sin egen säkerhet pga tjurighet mot Åf ser jag som.. märkligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

barka  
#489740 Hej Robertberg. Utifrån mina erfarenheter har du haft tur. De luftfärder din såg fått vara med om, låter klart vådligare än det fall som knäckte mitt triobrake-handtag. Men det var inte pga attityden hos säljaren (den var förvisso trist) jag avstod från att sätta på reservdel Jag bedömde den som så dålig, att det var meningslöst. Nu är den "vanlig" 346:a i min sågfamilj. Övriga är en Husqvarna 545, en liten fin Echo att kvista med, en bamsestor Stihl, sällan använd och en hyfsad, billig Stiga SP526 på sommarstället (för att slippa bensindoften i bilen om jag tar med sågar) Samtliga nu med vanliga kastskydd, Echo dessutom svärdtoppsskydd, vilket jag anser vara mycket bra som förebyggande av kast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skall en triobrake tåla?

Hema  
#489752
Robertberg skrev:Jag skulle nog inte gå till återförsäljaren för att sågen gick sönder på grund av otur/oaktsamhet. Som jag anser det vara i detta fallet.
Min 346a har jag både sågat loss och kastat över diken eller ner ifrån brötar utan att ha tagit skada. Men det kanske bara varit tur.

Om det går snabbt för en van att laga så hade väl det varit rimligt av verkstan att laga handtaget åt dig gratis, men ta betalt för delarna.
Att nu istället riskera sin egen säkerhet pga tjurighet mot Åf ser jag som.. märkligt.

Ett lätt sätt att tjäna mycket goodwill för lite pengar. Bra tänkt Robertberg.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

hlb  
#490803 Numera har min 550 ett fint litet bo av en oljedunk utan botten. Torrt och även varmt när motorn är igång.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

källshult  
#490820 Var ju smart ska nog göra lika som du . Har min på vagnen på grinden och när man kör på väg blir det mycket smuts som kommer från bakhjulen på såget

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

JensSkoog  
#490824 Men nu är det väl dags att testa den i gödselspridaren, @hlb :d :d

Såpassa måste den ju tola :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

hlb  
#490845 Nu har också JF-en gått till de sälla jaktmarkerna.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

hlb  
#490849 Den havererade när jag försökte köra igenom en gammal Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

JensSkoog  
#490850
hlb skrev:Den havererade när jag försökte köra igenom en gammal Husqvarna.

Tänkte nog det :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).