Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497029 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

sundelius  
#490608 Är det någon som kan reda ut sånt här så är det du Amatörhuggaren, det har du bevisat många gånger med din händighet :-bd
Hoppas det löser sig 🙏

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490637 Du får ju chansen att knäppa några bilder och dela med dig av när det repareras så andra ägare här kan sitta och begrunda :-)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

H-P  
#490716
Robertberg skrev:Alla andra funktioner i skärmen fungerar ju, såsom lyftarmarnas höjd och timräknaren. Borde inte de också eventuellt nollas eller få fel värde vid spänningspeak?

För en som är dålig på el, vore det svårt att koppla in ett intervallrelä till torkaren? Kan iofs lika gärna låta verkstaden göra det.

H-P hittar du inte vilket relä det är så går det ju alltid att kolla på reläet, där det brukar stå ett art. nummer som sedan går att googla.
Hur är det på nya traktorer, är det intervall på bakrutetorkaren? Jag har nog aldrig varit med om att det regnat såpass att man vill köra den bakre torkaren konstant, så där borde intervall vara standard tycker man..


Tror att reläet heter Intervalltorkar-automatik 12V Art.nr.:5WA 001 871 041
och är från Hella och inte Bosch som jag mindes.
Återkommer med schema när det är hittat

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490730
Amatörhuggare 62 skrev:Min gamla goe, trotjänare har dragit sin sista suck !
6300 an vill ej längre.
Oljan i motorn, som Melass. Och fattas glykolvatten i kylaren.
- 32 visar glykolprovarn, så frusit kan den ju inte gjort.

Utan spricka toppen, packningen, eller foder som sjunkit.
???
Bara riva, hela skiten. Å se glad ut. Suck !

:cry: Inget roligt med problem men toppen är till all tur lätt att lyfta bort och kolla läget. Tycker ej det är så vanligt med foderfall i dessa eller hur? Va mycket vanligt att kylarvätskan rann ner i sumpen på äldre 05 serien som hade två oringar runt fodren men inte mej veterligen så vanligt mera på 6000 serien?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#490810
Fredi skrev:
Bröderna byman skrev:Har en 6850 från -01 där det är något problem med förvärmningen. Glödningslampan lyser vid start men oavsett hur länge man låter den förvärma så slocknar lampan inte.

Var börjar man felsökningen? Bara att byta glödstiftet eller något annat som borde kollas först?

På min 6550 också från - 01 så skulle jag komma ihåg att den lyser fast hela dagen om du bara orkar hålla nyckeln i glödläget så länge? Länge sen jag använt glöd men kan kolla nästa gång jag startar. Vill minnas att på dessa så står det bara i handboken att man skall glöda 20-25 sek om jag ej minns fel. De har ju ett glödstift med bränsletillförsel som använts i årtionden av många märken.Blev visst tidrelä först när motorversion med elgrill i insuget kom?


Kollade i instruktionsboken som finns på valtras hemsida och i den står det att glödningslampan ska slockna när det är dags att starta. Kan det vara så att för de tidigare 6x50 så gällde inte detta? Eller kan det vara något fel, och isf vad?

IMG_1138.JPG

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490931 Enligt elschema har det ändrat från och med chassinummer N 50101 både på 6200,6300 och hitec modellerna. N betyder väl år 2003 om jag ej minns fel? De va då som de nya motorerna kom med elstyrd Bosch VE inspr. pump. Då blev glödningen så som det står i manualen du läste. Glödlampan tänder automatiskt genast då strömmen vrids på(inget skillt glödläge) om temperaturen är under gränsen samt slocknar efter start. Dessa har ett elmotstånd i insuget som värmen luften. Tar ström som fan, grov kabel direkt från batteri via en 250!! A säkring. På dom äldre måste man hålla nyckeln i glödläget en stund och sen vrida till start. Så är det på min som är en - 01. Och som sagt så glöder den så länge det finns ström i batteri om man orkar hålla i nyckeln :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#490974
Fredi skrev:Enligt elschema har det ändrat från och med chassinummer N 50101 både på 6200,6300 och hitec modellerna. N betyder väl år 2003 om jag ej minns fel? De va då som de nya motorerna kom med elstyrd Bosch VE inspr. pump. Då blev glödningen så som det står i manualen du läste. Glödlampan tänder automatiskt genast då strömmen vrids på(inget skillt glödläge) om temperaturen är under gränsen samt slocknar efter start. Dessa har ett elmotstånd i insuget som värmen luften. Tar ström som fan, grov kabel direkt från batteri via en 250!! A säkring. På dom äldre måste man hålla nyckeln i glödläget en stund och sen vrida till start. Så är det på min som är en - 01. Och som sagt så glöder den så länge det finns ström i batteri om man orkar hålla i nyckeln :grin:


Ok, tack för tydligt svar! Bara att glöda på med andra ord...

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#491047 Bara att glöda på jo. Kollade ännu ikväll när jag var ut till verkstaden vad det stod i min instruktionsbok, stod att man skall glöda 20-25 sek före start samt max 30 sek efter start om det är mycket kallt och mototn går knaggligt efter att den startat.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#491066
Fredi skrev:Bara att glöda på jo. Kollade ännu ikväll när jag var ut till verkstaden vad det stod i min instruktionsbok, stod att man skall glöda 20-25 sek före start samt max 30 sek efter start om det är mycket kallt och mototn går knaggligt efter att den startat.


Perfekt! Tack!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#491072 En dum fråga. Hur kollar man enklast att glödningen fungerar på en 6300 1991:a?
Känns det att det blir varmt? Kan man mäta spänningen någonstans (vid glödstiftet antar jag). Behöver bara ta mig tid att titta på det.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#491106 Man hører somregel et puff når dieselen anntenner i innsuget.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Benny Nilsson  
#491312
stegmaster skrev:Jag har Frameco 310 armlener och walvoil spaker och det funkar ok med fram/back spak.
Nu har jag nästan bara stolen rakt fram när jag ska ut och in av hytten, annars har jag stolen alltid lite på sned, och då pekar ju betjeningenspaken inn mellan gearspaken och hydraulikspakerna, så det funkar.
Och vil man, kan man ju slänga hela armstödet i uppfält läge vid typ vägkörning, så er de helt ur vägen.
Dock håller jag med om att motsols vändning av stolen alltid er bäst hur som helst, men det funkar even medsols, åtminstone med denna uppsats med armlen och spaker jag har (Det var egentilig det jag ville säga med detta). :smile:
Den spaken jag har svårast med er lösningspaken til stolsvängen, men den ska jag göra nåt med vid tilfelle.


1492932896_gopr0223.jpg

1492932874_gopr0216.jpg

1492932904_gopr0213.jpg



Hade tänkt beställa likdana armstöd som dig @stegmaster
Verkar tyvärr finnas flera olika modeller av 310. Har du kvitto eller liknande kvar så att man vet vilka ingående delar som passar till 6xxx stolen/hytten.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#491353 Så här står det i beställningen jag hadde med Kesla ÅF.
Framco 310 Ergo VS292250 , Frameco 310 Ergo HS292240

Jag har nr1 i denna sprängskiss som stolfäste til min valmet 6400.
http://frameco.se/reservdelar/310-2/

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Benny Nilsson  
#491359 Tack för hjälpen!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#493013 Vårt vänstra framhjul har en vinkel så att det ”lutar in”, se bild. Kan man justera detta på något sätt eller är det helt enkelt en förslitningsskada? Förslag på vad jag ska göra?

IMG_0007.JPG
IMG_0009.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).