Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490483 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#490392 Alla andra funktioner i skärmen fungerar ju, såsom lyftarmarnas höjd och timräknaren. Borde inte de också eventuellt nollas eller få fel värde vid spänningspeak?

För en som är dålig på el, vore det svårt att koppla in ett intervallrelä till torkaren? Kan iofs lika gärna låta verkstaden göra det.

H-P hittar du inte vilket relä det är så går det ju alltid att kolla på reläet, där det brukar stå ett art. nummer som sedan går att googla.
Hur är det på nya traktorer, är det intervall på bakrutetorkaren? Jag har nog aldrig varit med om att det regnat såpass att man vill köra den bakre torkaren konstant, så där borde intervall vara standard tycker man..

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490421
Fredi skrev:Alltid bra med bilder jo, där har vi en perfekt vy av troligtvis den första versionen av instrument med endast en display. Visar den där timmar och lyftarmarnas höjd eller något mera?

Nej det är bara de sakerna som regleras med autocontrol-brytaren.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#490432 Då kanske jag ska ta med en bild av min 6400, 2000 årsmodell, med 2 display, så har vi bild av alla typer. 8)
Timmar och hastighet i det nedre. (växlar automatisk)
Pto hastighet, klocka, växelolja tempratur, höjd på trekkstenger, och en sak til som jag inte minns just nu.
(totalt 5 parameter som växlas med en brytare på sidopanelen)

1515351706_44_551743066_xl.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#490467 Har en 6850 från -01 där det är något problem med förvärmningen. Glödningslampan lyser vid start men oavsett hur länge man låter den förvärma så slocknar lampan inte.

Var börjar man felsökningen? Bara att byta glödstiftet eller något annat som borde kollas först?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#490469 Jeg har samme instrument panelet som du har stegmaster i min 6400 årsmodell 96 .Men min nabo som har 94 mod har et display på toppen også.Men hans heter ikke agrodata.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490472
Bröderna byman skrev:Har en 6850 från -01 där det är något problem med förvärmningen. Glödningslampan lyser vid start men oavsett hur länge man låter den förvärma så slocknar lampan inte.

Var börjar man felsökningen? Bara att byta glödstiftet eller något annat som borde kollas först?

På min 6550 också från - 01 så skulle jag komma ihåg att den lyser fast hela dagen om du bara orkar hålla nyckeln i glödläget så länge? Länge sen jag använt glöd men kan kolla nästa gång jag startar. Vill minnas att på dessa så står det bara i handboken att man skall glöda 20-25 sek om jag ej minns fel. De har ju ett glödstift med bränsletillförsel som använts i årtionden av många märken.Blev visst tidrelä först när motorversion med elgrill i insuget kom?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490473
Førland skrev:Jeg har samme instrument panelet som du har stegmaster i min 6400 årsmodell 96 .Men min nabo som har 94 mod har et display på toppen også.Men hans heter ikke agrodata.

Nej inte agrodata men agroline eller infoline kallas dessa två olika typer av instrument. Agrodata finns också men mycket sällsynt åtminstone här i Finland. Det är en "kördator" med display plus en massa knappar som är installerad på högra sidan i hytten i varje fall på nyare hytten. https://goo.gl/images/k817C9
Vet ej om linken funkar men där är bild på agrodata.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bröderna byman  
#490480
Fredi skrev:
Bröderna byman skrev:Har en 6850 från -01 där det är något problem med förvärmningen. Glödningslampan lyser vid start men oavsett hur länge man låter den förvärma så slocknar lampan inte.

Var börjar man felsökningen? Bara att byta glödstiftet eller något annat som borde kollas först?

På min 6550 också från - 01 så skulle jag komma ihåg att den lyser fast hela dagen om du bara orkar hålla nyckeln i glödläget så länge? Länge sen jag använt glöd men kan kolla nästa gång jag startar. Vill minnas att på dessa så står det bara i handboken att man skall glöda 20-25 sek om jag ej minns fel. De har ju ett glödstift med bränsletillförsel som använts i årtionden av många märken.Blev visst tidrelä först när motorversion med elgrill i insuget kom?


Måste kolla i instruktionsboken igen, har ett svagt minne av att det stod att lampan slocknar när glidningen är klar. Men inte 100% säker...

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#490488
1515360733_image.jpeg
@fredi ,har vært ute å sjekket en gang til i min traktor ,der står det agrodata oppe i venstre hjørne.legge med et bilde så er det ikke tvil.@stegmaster det siste valget som vises i displayet er kjørt strekning i km.kan nullstilles som i en bil.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#490496
Førland skrev:[attachment=0]stegmaster det siste valget som vises i displayet er kjørt strekning i km.kan nullstilles som i en bil.

Akkurat, det var det ja. Sjelden jeg bruker dette. :-bd

När det gjelder glödning, så lysar lampan så lenge som man orkar hålla nyckelen i denna stilling på min 6400 med.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#490505 Hvor kaldt er det når du bruker gløding?(eller thermostart)som er det rette navnet.jeg parkerer stort sett alltid inne i oppvarmet lokale,men inatt sto den ute,startet veldig lett selv om det var -10 idagtidlig.men det er jo lurt å bruke den av og til så en er sikker på at den virker den dagen en trenger den

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490521
Førland skrev:
1515360733_image.jpeg
fredi ,har vært ute å sjekket en gang til i min traktor ,der står det agrodata oppe i venstre hjørne.legge med et bilde så er det ikke tvil.stegmaster det siste valget som vises i displayet er kjørt strekning i km.kan nullstilles som i en bil.

Tycks vara så att de där äldre instrumentet (kantiga modellen) heter agrodata det med. De där med dubbla displayer och många menyer va högteknologi på den tiden dom tillverkades så så därför heter de väl "data" :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#490574
Fredi skrev:
Førland skrev:
1515360733_image.jpeg
fredi ,har vært ute å sjekket en gang til i min traktor ,der står det agrodata oppe i venstre hjørne.legge med et bilde så er det ikke tvil.stegmaster det siste valget som vises i displayet er kjørt strekning i km.kan nullstilles som i en bil.

Tycks vara så att de där äldre instrumentet (kantiga modellen) heter agrodata det med. De där med dubbla displayer och många menyer va högteknologi på den tiden dom tillverkades så så därför heter de väl "data" :grin:


Hittade bilder i en gammal katalog med alla standard- och extrautrustningar där då de med 2 displayer heter Agrodata och det andra heter Valmet Agrodata där det tillkommer nåt, kan ju även komma med nåt annat med någon annan utrustning.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#490599 Min gamla goe, trotjänare har dragit sin sista suck !
6300 an vill ej längre.
Oljan i motorn, som Melass. Och fattas glykolvatten i kylaren.
- 32 visar glykolprovarn, så frusit kan den ju inte gjort.

Utan spricka toppen, packningen, eller foder som sjunkit.
???
Bara riva, hela skiten. Å se glad ut. Suck !

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#490603
1515435504_m_20170415_145702.jpg
1515435490_m_20170415_145708.jpg
Känns lite risigt, just nu.
Men bara, bryta ihop. Och komma igen.
Är ju bara, en gammal traktor :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).