Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490387 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490139
stegmaster skrev:
Aqualize skrev:
Jag har ingen hastighetsmätare alls i min traktor.


Hmm, när började man med det, eller har det med 2wd att göra??
Min 6400 er en 2000års modell med det gamla 4 kantiga displayen, och den visar timar när traktoren står still, men går aut, över til att visa hastighet när traktoren börjar röra sig.
Dock får man pilla ut en brytare och bygla två kontaktpunkter med en kort sladd om man vil byta däckkod.

De där jag inte hört/tänkt på, eller min instruktionsbok som är nerladdad från nätet är för nyare än min-00

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#490153 Får ta våra 6x00 som refernser nu igen :grin: där 6400 från 91 också saknar hastighetsmätare och visar inte timmar när den är avstängd. Men våran 6600 från -95 visar nog allt det samt att man kan byta om så den visar oljetemp, ptovarv och annat, så det är väl som det mesta så det kom när man introducerade DPS:n. :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#490155 DPS = Direct pang system [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#490159 @Fredi @Aqualize det verkar som att vi har lokaliserat felet nu då. Nån uppfattning om vad det skulle kosta att åtgärda? Antar att man får byta ut datorn.
Återigen tack för hjälpen!

Passar på att ställa om en ytterligare fråga då :wink:
Intervall på bakrutetorkaren hade varit väldigt praktiskt när man kör med skogskranen. Nu är det bara På eller Av.
Hur löser man det bäst? Vet att gnisten nämnde nånting om ett relä från nån VW.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

H-P  
#490168 Det skall finnas ett Bosch relä som har ett vred på sig för att ställa intervaller till torkade. Innehåller även ett koppling schema i asken. Vet inte artikelnumret men såldes av KGK

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490182
Ådii skrev:Får ta våra 6x00 som refernser nu igen :grin: där 6400 från 91 också saknar hastighetsmätare och visar inte timmar när den är avstängd. Men våran 6600 från -95 visar nog allt det samt att man kan byta om så den visar oljetemp, ptovarv och annat, så det är väl som det mesta så det kom när man introducerade DPS:n. :grin:

Jag tror så med. 1993 var det väl DPS kom och det egentligen rätt många förändringar. Man kan se samma sak med t.ex. N4 & T4 som förra året kom med SmartTouch men det var väl "refresh" på samma modeller där detaljer justerades.
Japp min är 1991:a också. Oavsett om traktorn är igång eller inte (bara tändningen är på) så visar den lilla displayen drifttimmar om auto control är i hög-läge. Låg på den visar procentuell höljd på lyftarmarna.
Hytterna ser ju lika utvändigt men inne skiljer det. Antar du som mig har hyttfläktsvred osv. framåt i 6400 men på höger sida i 6600:an? Och inre "spakarna" för att öppna dörrarna, sitter de nära bakskärmen (som på min) eller framme vid A-stolpen?

Min är 1991:a som sagt och den enda annan jag känner väl och synar i detaljerna är grannars 6850 från 2007. Så man ser ju hur utvecklingen gått. Otroligt att samma grund till traktor användes i 18 år! Nu hade de visserligen M, C & N-serier på senare tiden.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#490188 H-P det är detta reläet du tänker på då?
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... No=2941766

Ja ett vred att ställa i intervallen med vore smidigt.

Jag hittade även detta:
http://www.backspegeln.com/tips_intervall.asp
Alltså detta reläet:
http://www.bosch-automotive-catalog.com/pdp/0986335058

Räcker det bara att byta reläet då? Vore isf en enkel lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490190 Tyvärr är det väl så att mätartavlan fått någo fel i samband med brytarbytet? Månne den fått nån spänningspik den ej tyckt om i samband med anslutning av batteri, va tror du Aqualize kan elektroniken tagit stryk av det? Det är ingen skild dator utan hela mätartavlan skall bytas :sad: Vid beställning skall traktorns tillv.nr och timmar uppges, dom programeras färdigt i den nya före leverans. Så i samband med det kan man pruta bort lite timmar om man är oärlig :d De är som H-P sade, enklast är väl att hitta ett justerbart intervallrelä och koppla dit. Där finns inget relä alls nu när den är bara on-off. Angående årsmodeller och instrument så är många modeller sålda med 2 olika instrument beroende på vad kunden väljt från fabrik. Infoline eller Agroline heter de visst, den billigare varianten visar väl nästan bara körda timmar och det andra med större display än massa annat med. I varje fall tidiga A modeller fick man med båda vet ej hur det va med 6000 serien?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#490197
Aqualize skrev:Hytterna ser ju lika utvändigt men inne skiljer det. Antar du som mig har hyttfläktsvred osv. framåt i 6400 men på höger sida i 6600:an? Och inre "spakarna" för att öppna dörrarna, sitter de nära bakskärmen (som på min) eller framme vid A-stolpen?


Joo det stämmer nog allt som du säger.

Fredi skrev:Angående årsmodeller och instrument så är många modeller sålda med 2 olika instrument beroende på vad kunden väljt från fabrik. Infoline eller Agroline heter de visst, den billigare varianten visar väl nästan bara körda timmar och det andra med större display än massa annat med. I varje fall tidiga A modeller fick man med båda vet ej hur det va med 6000 serien?


Svårt att säga, men åtminstone på de äldre från då kanske 93 -> 6xxx och 8xxx så finns det ingen större display utan bara 2 mindre en upptill och en nertill om varvräknaren där den övre om jag nu minns rätt visar klocka, sammanlagda km, oljetemp, PTOvarv samt Autocontrol-höjd och den nedre sammanlagda timmar samt nuvarande hastighet. Men på de innan -93? finns det då endast den nedre lilla displayen som visar då sammanlagda timmar och Autocontrol?
Så är det åtminstone på våra traktorer, men det kan nog finnas de som är äldre än 93 som har 2 displayer men det tycks finnas väldigt lite av äldre 6xxx här på SFO som åtminstone svarar i denna tråden så det är svårt att veta :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490236 Mycket trassligt de här med 6000 seriens olika versioner. Kollade snabbt upp och hittade 13 st. olika elscheman till 6000 serien beroende på årsmodell. Inte lätt att söka nåt, för att veta med säkerhet att man kollar rätt schema bör man ha traktorns tillv.nr. De där nyare ovala instrumentet som Robertberg hade strul med kom i produktion från traktornr. L 17307 (Mezzo serien) samt L 18105 (hitec serien) De dubbla du har Ådii hittade jag inte på något äldre elschema än från traktornr. 668103 framåt.Kan inte minnas vad de äldre hade men kanske bara en liten ruta med timmar i? Månntro dom riktigt första hade mekanisk timräknare som 05 serien?? Edit: kollade på konedata, där är en bild från hytten på en som har bara en liten display nere så dom äldsta hade säkert så?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

H-P  
#490281
Robertberg skrev:H-P det är detta reläet du tänker på då?
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... No=2941766

Ja ett vred att ställa i intervallen med vore smidigt.

Jag hittade även detta:
http://www.backspegeln.com/tips_intervall.asp
Alltså detta reläet:
http://www.bosch-automotive-catalog.com/pdp/0986335058

Räcker det bara att byta reläet då? Vore isf en enkel lösning.


Nej det var inget av dessa skall kolla om jag kan hitta det.
Det var lite pyssel att koppla in har för mig att vi rita något schema själva till Valtra men var har man lagt det....
Återkommer

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490345
Fredi skrev:Månne den fått nån spänningspik den ej tyckt om i samband med anslutning av batteri, va tror du Aqualize kan elektroniken tagit stryk av det?

Allt kan ju hända, jag kan ju inte med hur de här datorerna är byggda å så. Men just inkoppling av batteriet känns lite konstigt, borde ske oftare nu när vi har huvudströmbrytare. Och någon överspänning kan det väl inte bli med batterierna, de levererar ju sin spänning, inte som elnätet där det kan gå för högt osv.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490346 Här kommer en bild från förra vintern. Alltid bra att fota sin traktor från många olika vinklar så man har tillgängligt senare när frågor uppkommer.
Den är dansksåld och med tillverkningsnumret och tittat på annonser (slå upp registreringsnumret och få tillverkningsnummer samt inregistrering) så tycker jag den borde byggts på senhösten 1991.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#490359 Alltid bra med bilder jo, där har vi en perfekt vy av troligtvis den första versionen av instrument med endast en display. Visar den där timmar och lyftarmarnas höjd eller något mera?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#490365 Såg fortfarande lika ut på -97 som standard med en display

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).