Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 330609 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

molnia  
#489023 Kanske skulle det göra tillräckligt mkt för sikten att bara vända fyrkantsprofiler med kortsidan mot hyttpelaren. Dvs som jag ritat men fyrkantspelare

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

JohannesG  
#489039
Seb macahan skrev:Balansen borde bli ännu bättre, men jag kan ju ha fel. Flyttar jag fram grinden utan o följa med med bakänden bör ju balansen bli sämre.

Blir ju mer vikt på traktorn och mindre på boggin. Rätt eller fel beror väl lite på vad du kör och vart du vill ha vikten. Hydrauliskt skjutbar hade inte varit fel.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489074 Blir rätt stor skillnad om de är långt timmer eller 255 kubb lasset består av och utan möjlighet att flytta boggin så borde en flyttbar grind lösa de.

Jag har inte koll på järnsortimentet men finns 3kantsprofiler?
Vanliga 80 profiler skymmer nog inte så mkt mer än en trekantig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

molnia  
#489076 Oliksidig trekantsprofil är jag högst tveksam till att det finns att köpa. Men om man hade någon i stil med 80*120( bara ett exempel) och vänder 80 sidan mot hyttstolpen och vrider dem så att de inte följer paralellt med hytten. Utan alltid vända med smala sidan in mot förarstolen borde inte sikten påverkas något alls. Frågan är hu starkt det blir när man kommer få göra flera "knäckar" på pelarna för att komma runt stänkskärmar och nå ner till bakaxel. Varje knäck blir en utsatt plats för sprickbildning..

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

JohannesG  
#489092 Flyttbar grind låter som en enklare lösning på Sebs kärra.

Är inte annars runda rör det starkaste vid sådana påfrestningar?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#489583 hej har köpt ett litet projekt där det är spakar i stolen. Lösningen med kabeln till stolen är inte så bra bara. Vore tacksam om någon kunde lägga upp någon bild på er lösning

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

stegmaster  
#489595 Så ser det ut i min valmet 6400.
Stipsat under armstödet, sen ner til kranpelaren, ut til sidan vid handbromsen, sen under golvmattan til det går ut av hytten.

1514933021_gopr0266.jpg


1514932988_gopr0218.jpg

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#489598 Tack!! perfekt!!

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#489976 vad är grejen som sitter på vinkeln? Antar att det är någon slags luftning. Finns det att få tag på en ny?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#489977 Den sitter på vridhuset till en Fmv 350 kran ( kan vara bra att veta)

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489979 De är luftningen till de oljefyllda vridhuset (haft en fmv360)
Borde finnas hos hydralikhandlare, är väl bara en 3/8

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#490005 Var inne hos hydraulikfirman i stan men de hade inga med tät topp. Men det är ingen panik så jag får hålla ögonen öppna. Gnisten du som kört mycke med Takkran vad tycker du? Kom över en Valmet 805 med Takkran och tidig twintrack. Har inte provat den mycket ännu då den stått några år och jag vill byta alla oljor i den först!

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490016 Får väl erkänna att jag knappt provat nåt annat mer en kort provtur med en som hade kranen i jakefäste.
Jag tycker de är smidigt, kan bli ett kort ekipage som tar snäva kurvor.
Hade en 805a utan twintrac med fmv360 från 2000 fram till ca2010, sista åren med större kran (390)
Den första var lagom, 300kg i nosen o den står stabilt o inte vältsjuk.
De jag inte gillade var bristen på låga backväxlar som delvis löstes av snabbväxel från 705.
Hytten har bra sikt åt alla håll o lätt att snurra runt i med en hög stolspelare dock bullrigare än 6550 jag har nu.
Nu saknar jag lite bilder på ditt fynd :D :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#490019 Har inte så mycket bilder men här kommer en från långt håll

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Henrik-  
#490020
1515164652_img_2321.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).