Skogsmässor

SFO-träff i Västerbotten 2018

115 inlägg 43989 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

svampbob  
#489881 Det här låter som ett stort feltänk från Fredrik och Torbjörn. Så mycket som finns här så kräver bara Umeå området en vecka och pratar vi Västerbotten så krävs det minst en månad för träffen :ymparty:

Elmia
Avatar Fallback

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Mikael.O  
#489987 Ja det finns mycket i Umeåtrakten att se.
I Umeå finns ju Komatsu Forest och Skogforsk i Sävar som nämnts tidigare, Sävarsågen finns ju också.

Men Vindeln kanske är mest intressant då där finns som sagt Vimek, Cranab, Indexator. Svartbergets Försökspark någon mil nordöst om Vindeln samt Flakalidens Försökspark sydväst om Vindeln (tror den heter så).

Sen finns ju Trejon i Vännäsby, dock vet jag inte vad dom har för verksamhet där då all tillverkning väl sker i Estland?

Olofsfors AB utanför Nordmaling finns ju också.

Finns mycket att se :grin: :wink:

Hälsningar från de sydligaste delarna av Södra Västerbotten

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Torbjörn Johnsen  
#489989
svampbob skrev:Det här låter som ett stort feltänk från Fredrik och Torbjörn. Så mycket som finns här så kräver bara Umeå området en vecka och pratar vi Västerbotten så krävs det minst en månad för träffen :ymparty:


Ja, så är det säkert men någonstans måste man ju börja. Men jag har fått goda idéer och inspel via PM så vi ska nog få ihop något bra. Vi kanske kan lägga upp två dagar med studiebesök så blir det ju valfritt om man vill vara med en eller två dagar. Kul ska det bli i alla fall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Torbjörn Johnsen  
#489990
jag har fått goda idéer och inspel via PM

Och givetvis här i tråden också :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490006 Sen öppnar sig förstås möjligheten att beskåda en del av SF historia nämligen "tottes" gamla bostad i Vännäs . Alla projekt och försök som utspelat sig på, och kring, den gården och som vi följt här.
Kan ju bli en upplevelse för de nya ägarna att en dag ha stort gäng som står och pekar och diskuterar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

totte  
#490008 Vill bara klargöra att jag inte tar något som helst ansvar för följderna av förslaget från den där skogstokige masen.

Avatar Fallback

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

tallen100  
#490036 :lol: :lol: :lol: Kommer inrusande ett gäng i köket, drar undan mattan och öppnar luckan till källaren....
Ägarna- men vad i hela friden...?
Forumgänget- Lugn, ingen fara, vi vill bara se var totte hade potatisen :d

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Erre  
#490044
totte skrev:Vill bara klargöra att jag inte tar något som helst ansvar för följderna av förslaget från den där skogstokige masen.

Vi säger bara att vi ska hämta någon glömd jordfräs/snöslunga/motorsåg åt dig när dom undrar varför vi snokar överallt. :d

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

paan14  
#490060 Skulle gärna gå på besök hos Vimek.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Torbjörn Johnsen  
#498482 Nu börjar planerna för en medlemsträff i Västerbotten att ta lite fastare former. Vi har fått ett mycket positivt bemötande från de jag har pratat med så här långt och vi är välkomna på lite studiebesök.

Här kommer huvuddragen i upplägget (uppdaterar även i trådstarten

Datum:
Skogsforum ordnar program den 7 & 8 juni.

Program:
Heldags exkursion/studiebesök båda dagarna inkl gemensam kväll den 7 juni

- En dag ägnas helt åt studiebesök hos Vimek, Indexator m fl i Vindeln. Det kommer att finnas Vimekmaskiner i arbete att titta på i närliggande skog också.

- En dag ägnas åt skogsskötselfrågor tillsammans med SLU i någon av deras närliggande försöksparker Svarberget och/eller Kulbäcksliden.

Det går att vara med på enbart en av dagarna beroende på vad man är intresserad av. Vi återkommer inom kort om vilken dag som ägnas åt Vindeln och vilken som ägnas åt SLU.

Måltider:
Skogsforum ordnar lunch och fika under dagarna den 7-8 juni samt gemensam middag på kvällen den 7:e

Boende:
Vi planerar preliminärt att vi bor vid Hotell Forsen i Vindeln. Här finns både campingplatser för husbilar/husvagnar och tält samt sängar i stugor och i hotell.

Transporter:
Deltagarna tar sig till Vindeln för egen maskin men Skogsforum står för nödvändiga busstransporter under dagarna 7:e & 8 juni.

Kostnader:
Deltagarna tar sig till Vindeln på eget ansvar och egen kostnad samt står för sin boendekostnad. Deltagarna bokar boende/campingplats direkt med Hotell Forsen. Mer info om detta kommer senare.

Skogsforum står för lunch och fika under 7 & 8 juni inkl en middag på kvällen den 7:e (dock ej frukost).

Anmälning:
Vi kommer att sätta upp ett anmälningsformulär så att vi vet hur många som kommer och kan planera för logistik och måltider.

Tips:
För er som åkt längre ifrån för att komma till Västerbotten går det utmärkt att fortsätta semestra några dagar. Det finns redan en del tips längre upp i tråden och det kommer säkert fler om vad man kan göra. Fiska i Vindelälven t ex!

Det här ska bli kul!! \:d/ \:d/

   TS
Avatar Fallback

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

skogshasse  
#499087
paan14 skrev:Skulle gärna gå på besök hos Vimek.

ja jag också skulle vilja göra det!

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

halvproffs  
#499105 Typiskt! Då är jag utomlands. Dessa kvinnor som alltid ska iväg någonstans och jag följer i släptåg.[FEARFUL FACE]

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Torbjörn Johnsen  
#503688 Här kommer lite mer innehåll till programmet och hållpunkter:

Onsdag 6 juni
Ankomst till Hotell Forsens/Vindelns Camping för långväga gäster inkl. Fredrik & Torbjörn

Torsdag 7 juni
9.00 - 17.00ca: Studiebesök hos Vindelnföretagen.
Vimek och Indexator klara men förhoppningsvis även hos Cranab. Vimek kommer att visa demo och kanske även erbjuda möjlighet att testa själv. Lunch och fika under dagen ingår.

19.00(prel): Gemensam middag vid vindelälven

Fredag 8 juni
9.30 - 17.00 ca: Exkursion tillsammans med SLU i försöksparkerna. Preliminärt innehåll:

1. 30-årigt produktionsförsök med 10 olika trädslag (tall, gran, lärk, contorta, klippgran, vitgran, svartgran, banksiatall, vårtbjörk m fl)

Fika

2. Gallrings- och föryngringsförsök anlagt 1919 inkl hyggesfritt

3. Lunch och information om Heureka, ett kraftfullt analysverktyg som även kan användas av privata skogsägare

4. Schackrute-försök. Avverkning och föryngring i rutmönster om 30 x 40 m

5. Såddförsök med tall och contorta

6. Förbandsförsök med contorta på tallhed.

Det här kommer att bli två kanondagar för den skogsintesserade! Garanterat givande även för oss "sörlänningar".

Kostnad
Studiebesök och exkursion inkl. måltider och fika är kostnadsfritt för Skogsforums medlemmar. Var och en betalar för sitt eget boende.

Boende
Bokar var och en själv på Vindelns Camping/Hotell Forsen. Vi får 20% rabatt på deras priser och betalar då enligt följande:

-Tältplats, 120 kr/dygn
-Husvagnsplats (inkl. el), 252 kr/dygn
-Stuga, 760 kr/natt
-Hotell enkelrum (inkl frukost), 720 kr/natt
-Hotell dubbelrum (inkl. frukost) 904 kr/natt

Boendet bokar ni direkt med Vindelns Camping/Hotell Forsen via:
tel: 0933-397 00 eller
mail: info@hotellforsen.se

Ange "Skogsforum" så får ni rabatten. OBS! priserna gäller t o m 6 maj. Därefter bokas till ordinarie priser

Vi kommer inom kort att sätta upp ett anmälningsformulär där vi tar in en bindande anmälan för er som vill delta så att vi kan beräkna måltider fika och buss. Hela programmet är som sagt gratis för Skogsforums medlemmar men vi kommer att ta ut en avgift på 500 kr om ni bokar men inte dyker upp.

Jag uppdaterar även trådstarten men denna information.

   TS
Avatar Fallback

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018 / reportage Sävar skiktrön

behans99  
#504922 Hej,

Osäker om jag placerat detta i rätt kategori.

Läste på Nytekniks hemsida (https://www.nyteknik.se/automation/dera ... en-6895277) om Sävar sågverks nya skiktröntgen.

Finns det möjlighet till önskereportage om denna när Fredrik och Torbjörn ändå är i krokarna och om Sävar har möjlighet att visa upp den?
Exempel på frågor:
Vilka är Sävars erfarenheter (om de har hunnit köra in utrustningen).
Hur den fungerar i verkligheten (kanske någon film/bilder från såglinjen istället för den datorgenererade filmen om skiktröntgen på youtube, se nyteknik länk).
...

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff i Västerbotten 2018

Fredrik Reuter  
#505016 Hej,
Absolut, det vore intressant!
Det är som vanligt detta med att få tiden att räcka till bara!

Annars hoppas jag många ansluter till träffen i Västerbotten, jag tror det kan bli en riktigt trevlig och intressant sammankomst.

I Västerbotten finns ju ett otroligt fokus på just skogen och om jag inte räknat fel är Västerbotten tredje största länet sett till antal skogsägare, bara Västra Götaland och Dalarna är större!

Föranmälan/registreringsfunktion kommer komma, troligtvis under nästa vecka, vi uppdaterar tråden då!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).