Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796011 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489793
back skrev:Tack, det blir nog mitt val att bespruta.

Sök på forumet så ska du hitta en hel del om sprutning.
Jag är inte så negativ till sprutningen även om den innebär dubbel föryngringskostnad för vad är alternativet? Köpa ny skogsmark eller satsa på fel träslag?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#490003 Lite gallring står på schemat även i år. Vintern började bra med kyla och lite snö och hoppades på bra före så gav mig in på ett blötare område. mycket ojämn fördelning över detta område och björken kommer få bli dominant på stora delar här. Troligen självsådd nån gång på 80-talet.

1515157349_5d4e3ec1-d261-467f-b0cc-e7d724df02e9.jpeg


1515157348_426944b9-3036-4f37-a899-31ae1832cda2.jpeg


1515157348_dc9dab68-ce9a-4917-80bd-bb5bb372a0fe.jpeg


1515157347_d40a05b7-b896-493f-9cea-3f8c0f7f8323.jpeg


1515157344_83ac8e71-2f9a-40a2-a8bd-75d01e7cd7c8.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

paan14  
#490064 Vad duktiga ni är!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490766 Har haft några underbara dagar i skogen på sistone, kommit hem utan att vara sjöblöt flera dagar i sträck. Det är inget man blivit bortskämd med denna höst/vinter. Tyvärr visar de blötsnö onsdag och torsdag

1515524200_001.jpg
1515524236_003.jpg

1515524282_006.jpg

Gripen har blivit svetsad av en yrkesman den här gången

1515524381_032.jpg

1515524385_031.jpg

Det fyller på i vältorna när nu skotaren är intakt igen. Kör tio olika sortiment denna säsongen vilket är rekord.
Lite sorterande men samtidigt skoj att försöka få så bra utbyte som möjligt av virket. Här är några av vältorna


1515524211_007.jpg
1515524193_008.jpg
1515524311_010.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490771 Det gör gott när man har vädret med sig. :smile:

Du ligger i Sudden. :-bd

Vad är det för roliga sortiment du hugger? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#490774 Du ligger i bra @sundelius. :-bd
10 sortiment, ja det är ju lite att hålla reda på.

Själv har jag åkt på ett litet bakslag då jag antingen överansträngt eller sträkt en muskel i ryggen. :cry:
Får testa imorgon igen när regnet gör comeback.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

hlb  
#490775 Skotar du ett sortiment i taget, eller har du avskiljningsstöttor? Jag tar ibland med mig att nytt sortiment i gripen och lägger ihop vid nästa stopp. Då blir det ju bara hälften av stoppen nästa runda. Grovtimmer gran, grovtimmer fur, klentimmer gran, klentimmer fur, grankubb, barrmassaved, brännved. Jag får det till sju sortiment, förutom ris, som behöver flyttas ibland. Puh. Du är duktig du.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490778
hlb skrev:Skotar du ett sortiment i taget, eller har du avskiljningsstöttor? Jag tar ibland med mig att nytt sortiment i gripen och lägger ihop vid nästa stopp. Då blir det ju bara hälften av stoppen nästa runda. Grovtimmer gran, grovtimmer fur, klentimmer gran, klentimmer fur, grankubb, barrmassaved, brännved. Jag får det till sju sortiment, förutom ris, som behöver flyttas ibland. Puh. Du är duktig du.

Jag har inga avskiljningsstöttor, blir en eller två sorter per lass. Ibland gör jag som du och lägger ihop
Sortimenten jag kör är grantimmer, grankubb, barrmassa, lövmassa, aspmassa, björkmassa, asptimmer, björktimmer, bränsleved/egen ved och eget sågtimmer

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490779 Oj vad ni producerar! Gillar din skogskatt Sundelius :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490780
ananders skrev:Du ligger i bra sundelius. :-bd
10 sortiment, ja det är ju lite att hålla reda på.

Själv har jag åkt på ett litet bakslag då jag antingen överansträngt eller sträkt en muskel i ryggen. :cry:
Får testa imorgon igen när regnet gör comeback.

Ajdå, krya 🤗
Gjorde något liknande idag när jag skulle vrida ner en gran med brytjärnet. Brände till vid skulderbladet, just nu känns det lite som när man bräckt ett revben. Gör ont när man andas med den skillnaden att den hugger i baksidan. Blir Hot and cold ikväll för gallra imorgon ska jag, varken det gör ont eller regnar \:d/

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490782
Uvskogen skrev:Oj vad ni producerar! Gillar din skogskatt Sundelius :smile:

Tack

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#490784 Imponerande @sundelius. :-bd
Du kommer att hinna med riktigt mycket innan säsongen är över.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

tallen100  
#490786
sundelius skrev:
hlb skrev:Skotar du ett sortiment i taget, eller har du avskiljningsstöttor? Jag tar ibland med mig att nytt sortiment i gripen och lägger ihop vid nästa stopp. Då blir det ju bara hälften av stoppen nästa runda. Grovtimmer gran, grovtimmer fur, klentimmer gran, klentimmer fur, grankubb, barrmassaved, brännved. Jag får det till sju sortiment, förutom ris, som behöver flyttas ibland. Puh. Du är duktig du.

Jag har inga avskiljningsstöttor, blir en eller två sorter per lass. Ibland gör jag som du och lägger ihop
Sortimenten jag kör är grantimmer, grankubb, barrmassa, lövmassa, aspmassa, björkmassa, asptimmer, björktimmer, bränsleved/egen ved och eget sågtimmer

Går ju fint att blanda några sortiment på lasset om det är nödvändigt med lite planering och finess, tex lite massa i botten på väg in, lite timmer sen på ena sidan, björk eller asp på andra sidan dom är ju lätta att skilja på, sen är det ju inte dumt att ändförskjuta dom olika sorterna heller :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490787
Erre skrev:Imponerande sundelius. :-bd
Du kommer att hinna med riktigt mycket innan säsongen är över.

Tack 🤗
Ja men det går alldeles för fort mot vår

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490788 Helt enig med dig Tallen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).