Arbetskläder för skogen

Byxor med krok/snöskydd?

12 inlägg 5771 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byxor med krok/snöskydd?

bolander  
#489674 Tja..

Som överskriften säger.. vilka finns och vilka är bäst? Finns det billigare alternativ? Stihl x-fit har dom på butiken här men dom är ju jäkligt dyra. Hur är nordforest highvis? Dom har både krok och damask.. pfanner ventilation highvis? Jag är lite förvånad att inte alla byxor har krok men så verkar det ju inte vara... Har tidigare bara haft enklare byxor men är less på att dom är klumpiga, varma och far upp så fort det är snö i skogen.. Vad säger ni?

(Har kollat runt lite och funnit en del trådar om byxor men inget om snöskydd.. har jag missat nått så hänvisa gärna till relevant tråd.)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byxor med krok/snöskydd?

källshult  
#489681 Stihl comfort-skyddsbyxa har krok köpte nya föra året. Har kommit senare för dom gamla comfort-skyddsbyxa jag har är det inga krokar

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489697 Engelbert Strauss vision cross har krok och snöskydd. Har haft mina i tre säsonger nu och tycker de är mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

Tosca  
#489702 En annan fråga är ju vilka det går att eftermontera krok i?
En del byxor har väl en kanal förberedd i nedre uppvikningen tror jag mig sett.
Finns det krok att köpa, annars får man väl göra en egen.

Användarvisningsbild

Re: Byxor med krok/snöskydd?

bolander  
#489747 tack. comfortbyxan har utgått, snubben i min butik hade kollat och det verkar som att X-fit är den enda i sortimentet nu..

göra egen krok funkar ju men det är enklare att köpa färdigt.. det går väl att lägga i förstärkning och öljetter för nån egen variant också om det inte är förberett men enklare att köpa klart om det finns..

E S verkar ju ok enligt de omdömen man kan se här. stämmer storlekarna med tabellerna/vad som är normalt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489794
bolander skrev:
E S verkar ju ok enligt de omdömen man kan se här. stämmer storlekarna med tabellerna/vad som är normalt?


Jag skulle svara ja på det. De är typiskt Tyska och därmed väldigt lika de andra tyska och svenska tillverkarna.

Avatar Fallback

Byxor med krok/snöskydd?

Carlfritidshuggare  
#489844 Hej

Oregon Fiordland har krok men inget egentligt snöskydd. Jag gillar brallorna men pulsar inte runt i stora snömängder. Osäker om de håller för dina krav gällande snö.

Användarvisningsbild

Re: Byxor med krok/snöskydd?

Peteflamingstar  
#489901 Har ett par Nordforest varselbyxor och tycker de funkar fint, de är långa i benen vilket är bra när man kliver runt bland virke och ris. Mudden smiter åt så mycket kring kängskaftet att jag sällan ens bryr mig om att haka i krokarna. Däremot sitter själva varseltyget lite dåligt, ena sömmen lossnade rätt tidigt efter inköp.

Köper du Engelbert strauss byxor så ta extra långa, annars åker de upp över skaften vid höga knälyft!

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490409 Jag använder husqvarnas tecnical extreme tror ja dom heter. Dom har iaf både krok och riktigt bra snölås. Det är en spännrem som är insydd längst ner den spänns på utsidan o sitter fast ordentligt. Fast nu är dom byxorna ganska dyra tyvärr men som sagt riktig bra.

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

Simon.M  
#490506 Se upp med krokarna har det i mina jaktbyxor drog på mig dom häromdagen lite för fort o fick kroken imellan tånageln o tån jädrar va ont det gjorde en stund :grin:

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490527
Simon.M skrev:Se upp med krokarna har det i mina jaktbyxor drog på mig dom häromdagen lite för fort o fick kroken imellan tånageln o tån jädrar va ont det gjorde en stund :grin:


Provat det med, man lär sig att ta det lite lugnare på ett väldigt konkret sätt.

Avatar Fallback

Re: Byxor med krok/snöskydd?

mikael_s  
#490568 Jag drar på ett par enkla damasker när det är sådant före. Krokar i skosnörena och stänger helt till upp runt benet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).