Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66475 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#486289
DanK skrev:En liten uppdatering, använder inte rapsolja till fritering längre då en Airfryer tagit plats i hushållet. Nu får motorsågen inte längre begagnad rapsolja från fritösen utan enbart nyinköpt rapsolja!
Fungerar fortfarande bra med rapsolja :)

Nöjd med Airfryern, samt gött o slippa frityroljan?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486293 Jo, passade på att köpa Airfyer under Black Friday. Får se hur länge nyhetens behag varar, men än så länge används den ofta. Potatis i olika former och panera fisk, kyckling etc.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#486311
DanK skrev:Jo, passade på att köpa Airfyer under Black Friday. Får se hur länge nyhetens behag varar, men än så länge används den ofta. Potatis i olika former och panera fisk, kyckling etc.

Låter som om den gör ett bra jobb med tanke på hur ofta den verkar användas. :)

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

brassel  
#487525 Begagnad rapsolja från köket verkar obra, skippar det med i sågarna.
Tack för tipsen!
Senast redigerad av brassel lör 23 dec 2017, 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#487531
brassel skrev:Begagnad rapsolja från köket verkar obra, skippar det med.
Tack för tipsen!

Men den duger mycket bra när man ska ha en kaffebrase skogen :-bd

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

brassel  
#487544 Bra tips Jens!

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489723 Nu har jag provat o kört några dagar med rapsolja i sågen o ja tycker de funkar hur bra som helst. Dessutom är den inte lika trögflytande när de är lite kallt ute som "riktig" sågkedjeolja. Så de blir helt klart o fortsätta med rapsoljan.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Stenmark  
#489811 Kör med willys på 10l dunk till alla mina sågar varav en på logosolen och inte haft några problem än så länge

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

ananders  
#490151 Köpte rapsolja igår på Willys, med de hade inte 5 liters flaska så det fick bli 2 liters istället.
Åkte sedan till Ica Maxi för att veckohandla och för skojs skull kollade jag priset på rapsolja
där och såg att det var billigare på Ica. Inte mycket men tillräckligt för att det skulle svida i
min lilla småländska gen. :d

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

jannee  
#490156 Netto säljer rapsolja till och från för 10 kr/liter

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Hema  
#490229 Hur är det med hållbarheten på rapsolja?
samt ev. skillnad på lagringsplats.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

halvproffs  
#490233 Har min rapsolja i verkstan där det är svalt och det har inte varit några problem trots förvaring över sommeren.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

stefanm  
#490286
Hema skrev:Hur är det med hållbarheten på rapsolja?
samt ev. skillnad på lagringsplats.

Jag antar att de flesta använder varmpressad olja eftersom den är billigare och den håller många månader efter man öppnar dunken. Det enda som händer om oljan blir gammal är att den luktar och smakar härsket så det spelar inte så stor roll om man inte har känslig näsa eller brukar ta sig en klunk till kaffet.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

forest.  
#533012
Hema skrev:
DanK skrev:En liten uppdatering, använder inte rapsolja till fritering längre då en Airfryer tagit plats i hushållet. Nu får motorsågen inte längre begagnad rapsolja från fritösen utan enbart nyinköpt rapsolja!
Fungerar fortfarande bra med rapsolja :)

Nöjd med Airfryern, samt gött o slippa frityroljan?



Kör med Jonsered 2054 och med rapsolja till kedjan men har problem att det blir fort grader på svärdet :(

kedjan är inte för hård spännd och olja kommer på svärdet kan det vara svärdet som är dålig kvalla? är ett Oregon PRO lite

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#533013 Upplevde det där när jag körde Stihl kedja på Iggesund svärd.
Kan väl bero på svärd/kedja kombination och inte bara kedjespänning :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).