Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bm 641 svag

12 inlägg 22442 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bm 641 svag

Ellingsson  
#48575 Hej,har fått tag på en baklastare 641 men när man skottar med den känns den så kraftlös,man kan inte riktigt styra på med den riktigt känns de som,jag har ju inget att jämföra med förutom skogsmaskiner så det kan väl kanske vara det också.men jag tror nästan att dom ska vara lite starkare,jag vet inte vad de kan vara har provat att byta växlar på dom 2 spakarna till vänster om en också men inte fått till nåt..tänkte om nån visste vad det kunde vara ?

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48589 Kolla igenom motorn på den, kan vara lite allt möjligt. Kompression, dieselsystem. Kan lika gärna vara ett igensatt luftfilter.

Användarvisningsbild

Re: Bm 641 svag

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48599 Kolla så att stoppet på motorn går tillbaka som det ska.
Ligger stoppet i lite så försvinner kraft.

Användarvisningsbild

Re: Bm 641 svag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48615 Gamla baklastare är lite slöa, kan vara växellådan som slirar mer än nödvändigt.
Låt nån van baklastarförare testa, den kanske är som den ska.
Är det skillnad varm/kall?

Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48630 Är den svag i driften men håller samma varv? Eller den tappar varv på motorn?

Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

Ellingsson  
#48634 Hej igen! har hållit på att grejja lite med den,och som sagt jag har aldrig kört baklastare förr,fick reda på att man bara kunde köra fyrhjulsdriften på lågen tydligen,jag trodde att man kunde köra som vanligt på högen som med en bil men det gick tydligen inte så nu går den bättre,ett annat problem har dykt upp den trycker ur sig olja ur locket högst upp och ganska mycket också,vi tror att nån avluftning sitter igen men hitter ingen avluftnings slang eller dylikt,ska kolla mera i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48644 Är det hydraulolja som den trycket ut? Eller det är motorn som trycker ut olja?

Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

Ellingsson  
#48725
dea skrev:Är det hydraulolja som den trycket ut? Eller det är motorn som trycker ut olja?



motorn trycker ut olja...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 641 svag

matz  
#48740 kolla om du har vatten i lägsta punkten på vevhusventilationslangen

Användarvisningsbild

Re: Bm 641 svag

Skogshuggarn  
#48977 Finns normalt sett ingen slang för vevhusventilationen på 641!. - och finns det en som är "tjuvad" till exvis luftrenaren?, så beror det på att någon "oppfinnarjocke" gjort ett tappert försök att dölja en "evakuerande" (slutkörd), motor.
"Ryker" det mycket under LM när den är varm, och droppar olja?, så kan det komma direkt från evakueringsröret = samma sak - trött motor!.

Kommer det mycket "svartrök" från avgaset när du "trampar ner"???,,,,,,,

Trött converter?, - dålig service på oljor/filter kan även vara en BIDRAGANDE orsak.

Användarvisningsbild

Re: Bm 641 svag

Skogshuggarn  
#49769 Ellingsson har tydligen fastnat under LM?, eftersom svar uteblev på frågan om mycket svartrök och svag motor under normal drift.

Därför slänger jag på måfå ut ett tänbart scenario att den oljetrycks-styrda kallstartmekanismen på insprutningspumpen inte kopplar in/ur som den ska,,,,, "tänbart" alltså.

I övrigt - ring Swecon/Sverige.

http://www.swecon.se

Användarvisningsbild

Re: Bm 641 svag

Bengtskåne  
#529916 Är säkert säkerhetsventilen som ligger till drivningen sitter mitt på maskin är en liten kolv samma som bromskolv kolla den ,skall stänga om du glömt stänga dörren , slår i en växel när du går ur maskinen, knacka den i rätt läge "skall vara ute om jag minns rätt"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).