Traktorer och processorer

Valtra S serien

11 inlägg 4063 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra S serien

svampbob  
#489431 Den här frågan hör nog inte riktigt hit.

Jag söker lite info om S serien och om den säljs som något annat märke. Såg något om ett tidigare samarbete med MF men vet om det gäller även för nuvarande modeller



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra S serien

valmet862  
#489438 De som tillverkas idag så är ju samma som mf,är väl hytten som skiljer på dom.

Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

Fredrik Reuter  
#489456 Jag lägger in en länk till tråden Hattat Traktör och Valtra?, det kanske inte hjälper dig svampbob men kanske någon annan.

Avatar Fallback

Re: Valtra S serien

erik__j  
#489457 Mf 8700 serie är samma traktor

Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

Aqualize  
#489502 Beror på vilken generation S-serie.
S0 är väl så vitt jag vet helt egen Valtra-konstruktion.
Sedan är det MF. Eller rättare sagt så har väl ägaren AGCO valt att basera det på samma maskin.
S2 = MF 8600-serien
S3 = MF 8600-serien (den uppdaterades med samma nummer, Valtra fick bli S3).
S4 = MF 8700-serien

En unik detalj är väl att Valtra S kan fås med Twintrac, inget motsvarande på MF.

Avatar Fallback

Re: Valtra S serien

valmet862  
#489530 De gamla s serien är valtra men de har zf transmission

Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

svampbob  
#489553
Aqualize skrev:Beror på vilken generation S-serie.
S0 är väl så vitt jag vet helt egen Valtra-konstruktion.
Sedan är det MF. Eller rättare sagt så har väl ägaren AGCO valt att basera det på samma maskin.
S2 = MF 8600-serien
S3 = MF 8600-serien (den uppdaterades med samma nummer, Valtra fick bli S3).
S4 = MF 8700-serien

En unik detalj är väl att Valtra S kan fås med Twintrac, inget motsvarande på MF.


Twintrac borde väl vara perfekt om den ska gå med buskröjare efter vägarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

Seb macahan  
#489556
svampbob skrev:
Aqualize skrev:Beror på vilken generation S-serie.
S0 är väl så vitt jag vet helt egen Valtra-konstruktion.
Sedan är det MF. Eller rättare sagt så har väl ägaren AGCO valt att basera det på samma maskin.
S2 = MF 8600-serien
S3 = MF 8600-serien (den uppdaterades med samma nummer, Valtra fick bli S3).
S4 = MF 8700-serien

En unik detalj är väl att Valtra S kan fås med Twintrac, inget motsvarande på MF.


Twintrac borde väl vara perfekt om den ska gå med buskröjare efter vägarna.

Fullt fungerande twintrac kan du få på alla moderna traktorer. Växellåda, koppling och gas via can-buss och sryrning med joystick. Inte särskilt dyrt heller.

Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

stegmaster  
#489591
Seb macahan skrev:Fullt fungerande twintrac kan du få på alla moderna traktorer. Växellåda, koppling och gas via can-buss och sryrning med joystick. Inte särskilt dyrt heller.

Om du menar traktorer generelt, så er ju oftast problemet att du måste fiksa en hytt först som det går att sitta bakåt i, för det er inte als vanligt på nyare traktorer jag har sett.
Men när hytten er ombyggd så er det säkert inte så svårt att fiksa resten.
Såg just en ny 210hk Case som det inte var att tänka på att snurra någon stol, det var sagar en så stor monitor i armstödet att sitsen gick inte ens att vrida några få grader åt höger, så man slipper vrida nacken så mycket när man kör med redskap bak.
Inte bra, vilket ochså testpersonalen på påpekadet.

Dock har AK som er NH och Case ÅF här i Norge avtal med ôlmstad om obyggnad av deras traktorer til skogshytt och alt som hör med.
Så inte konstig om dom har mycket att göra, dock tror jag inte det er mange här i Norge som gör detta, då köper man heller en valtra ferdig direkt från fabrik, med 5års garanti på alt. (Ôlmstad har vel even dom garanti??)
Men jag såg en NH nu före jul som var ombyggd hos ôlmstad til salu här i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Valtra S serien

Seb macahan  
#489593 Även om du beställer en ny Valtra ska hytten byggas om. Visst går det att vrida runt stolen på vissa i A-serien N och T. Men om man har ambitioner att sitta bakåtvänt i skogen med twintrack så ska hytten modifieras även på Valtra. För några år sedan när jag tittade på N-serien gällde detta och i våras när jag tittade på "nya" Valtra N4 gällde det även den. Den går o få från fabrik med vändbar stol och twintrack, men det går inte särskilt smidigt att komma runt och man sitter inte direkt bekvämt i bakvänt läge. Men det kanske de har ändra nu??

Avatar Fallback

Re: Valtra S serien

torgwe  
#489708 Nja vet inte om det behövs någon ombyggnad
av hytt ? Fick hem vår nya Valtra N114e med twin trac direkt från fabrik i mellandagarna har i dagsläget bara testat på åkern och anser nog att sitt komforten är tillbelåtenhet utan att kommit till skogen än

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).