Servicebyggnader

Bygga maskinhall. Regler och råd.

39 inlägg 78241 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#489409 Vi funderar på att bygga en mindre maskinhall/ekonomibyggnad på gården. Det som ger minst utgifter (och roligast fritid) torde vara att göra det mesta av arbetet själv, även om det tar längre tid. I och med detta har jag läst en del om regler och krav från många håll.

Här finns redan många trådar på forumet som ger bygginspiration. Allt från större till mindre projekt. Dock saknar jag något som sammanfattar vad man måste och bör tänka på. Hoppas på att ni vill hjälpa till med detta. Har redan sett mycket kunskap utspritt i alla trådar.

Att bygga en ekonomibyggnad verkar "förmånligt" med avseende på att man inte behöver söka bygglov (utanför område med detaljplan). Om man jämför med till exempel att bygga ett vanligt bilgarage som vållar mer byråkrati.

Se https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/ekonomibyggnad/
Utanför detaljplanelagt område krävs inte bygglov för att uppföra eller flytta ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring. Bygglov behövs inte heller för att bygga till dessa byggnader.

Längre ner på sidan står det i princip att man måste följa alla övriga regler, även om man slipper själva bygglovet.
De utformningskrav och tekniska egenskapskrav som finns i plan- och bygglagstiftningen gäller även för ekonomibyggnad. Kraven får dock anpassas och avsteg får göras i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Placeras byggnaden nära befintlig bebyggelse kan det exempelvis leda till att man behöver bygga på ett särskilt sätt på grund av brandkraven.

Se också http://www.ja.se/artikel/41209/delad.html.
Det är byggherren (lantbrukaren) ensam som ansvarar för att bygget uppfyller kraven i byggreglerna, det vill säga samhällets regler. Samma tekniska egenskapskrav gäller oavsett om åtgärden är lov- och anmälningspliktig eller inte. Det innebär ett stort juridiskt ansvar och kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser om något går snett.
Men hur ska lantbrukaren visa att ekonomibyggnaden är byggd efter samhällets regler? Enligt Boverket är det inget som hindrar att en byggherre anlitar certifierade kontrollansvariga eller annan kompetens för att verifiera att samhällets regler för byggande inklusive för bärförmåga, stadga och beständighet är uppfyllda för byggnaden i fråga, men någon kontroll från myndigheter görs inte.


Om det blir någon större skada, och man har byggt allt själv med eget virke, är det ens möjligt att få ut ersättning av försäkringsbolaget? Det blir svårt att visa att man har följt alla regler då.

Förutom ovanstående finns säkert en massa andra saker att hålla reda på. Exempelvis:
Avstånd - Grannar, vägar.
Miljökrav - Avlopp, oljeavskiljning.
Brandkrav - Avstånd till andra byggnader, svetsning inomhus, bränsleförvaring.
Försäkringsbolag - Lås och stöldskydd, brandkrav.
Skatteverket - Avskrivningar, bokföring.
Banken - Lån.
Sist men inte minst - Hur man ska räkna och bygga så det håller.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

nattuggla86  
#489427 Vi byggde en oisolerad hall på 300 kvm med gjuten platta och eget virke i vägg. Vi överdimensionerade rejält med 45x195 på cc60. Sen köpte vi takstolar o där räknade takstolsfabriken ut så det blev rätt för att klara snözoner osv.

Sen satte vi 45x45 liggande på utsidan cc60 och sen satte på plåt på utsidan. Plåttillverkarna har cc-mått, tror de var cc120 de krävde men vi hade gott om virke så blev tätare för att det skulle kännas rejält. Och hallen har blivit utsatt för rejält med vind och det verkar inte beröra hallen, vilket var målet, och känns bra. I min värld är det aldrig fel att överdimensionera inom rimliga gränser.

Och insidan klädde vi med lite okantat som var vettigt upp till två meters höjd. Dels för att göra det jäkligare för bovar, dels för att det är tråkigt att sabba plåten om nått faller på den osv.

Satte kondensskyddad plåt i taket rakt på läkten, vi har aldrig problem med att de droppar o rinner. Sen köpte vi en galvad port med gångdörr och den är låst enligt försäkringsbolagets regler.

Svetsa kan vi inte så det löser sig själv så att säga, de får vi leja bort. Och bränsle hade Länsförsäkringar tydliga regler för vad som gällde, kommer inte ihåg de nu men borde kunna googlas fram. Men inte mycket man får ha där inne.

Kommunen brydde sig inget så länge man höll sig 4,5m in från gränsen, och när vi frågade hur stort vi fick bygga sa dom bara att det var upp till oss själva. Avlopp och vatten kunde nog gjort saken värre men vi har inget av det.

Och avskrivning/bokföring vet jag för lite för att uttala mig om. Så det har jag lejt bort. Men det är en viss procent om året som får skrivas av.

Fotografera hallen under hela byggnationen så har du på fötterna den dagen du måste prata med försäkringsbolaget. Har du tur slipper du prata med dom.

Och bygg så mycket tomt och plånbok klarar av, man får verkligen aldrig för mycket utrymme [emoji1] Och rejält högre än din högsta maskin idag, vi byggde 4,65 frihöjd o det ångrar vi inte även om inget idag är högre än ca 3m.

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#489529
nattuggla86 skrev:Text...


Det var en rejäl storlek på hall! Vi tänker oss en betydligt mindre, mest för att det ska vara överkomligt arbetsmässigt, men också för att hålla nere kostnaden. Har du någon uppskattning på totalkostnad på ert bygge?

Gjorde ni mycket av arbetet själva eller hade snickare till hjälp?

Har ni cc 600 på takstolarna också? Jag vill göra takstolarna i eget virke, dvs kommer få spika allt + dimensionera.

Foton är alltid bra. Frågan är om man behöver göra ritningar också, eller kan köra på "frihand".

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

nattuggla86  
#489587 Den är rejäl men redan börjat fylla upp den med diverse bra o ha som inte ska stå ute. Bygg större än du behöver just nu iaf, tänk på alla ev inköp som ska göras inom 10 år. Allt vad plånboken håller för anser jag som sagt [emoji1]

Vi var 3-4 personer som jobbade lördagar med hallen i knappt ett år. Vi lejde in lite extrafolk vid gjutning och för markarbetet.

Och när vi skulle lägga taket hyrde vi in en snickare vi känner för att få lite flyt i det o då hann vi bygga ställning och lägga taket samt plocka ner och upp ställningen igen på andra sidan första dagen o så gjorde vi allt klart andra dagen. Dyrt att hyra ställning [emoji1]
Annars gjorde vi allt själva.

Vi tog fullängdsplåtar på taket till slut, rekommenderas stort. Vi trodde det skulle vara otympligt med 7,5m långa plåtar men gick galant och var lätt o lägga när bara första hade riktats in ordentligt.

Kostnaden blev ca 250 000kr plus moms så det är vi nöjda med. Men då var hela skalet eget virke, det hade givetvis varit en dyr post annars.

Takstolarna sattes cc 1200. Vi betalade knappt 2000kr per takstol levererat och klart, lätt värt pengarna så överväg att köpa, billigare än man tror [emoji1]

Hade tagit oss evigheter att snickra ihop 12m långa takstolar. Nu var de perfekta måttmässigt och man vet att de är rätt dimensionerade osv.

Vi hade ingen ritning, vi kladdade lite i nått block bara om det var något moment som nån av oss inte fattade. Resten på frihand.

Och såhär blev slutresultatet (innan porten kom i iofs)
IMG_1517.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#489773 Luftmässigt/volym, så är det ofta mycket oanvänt, men med en entresol av rätt typ kan man utnyttja volymen bättre.
Bild

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#489908 @nattuggla86 Fint bygge, det var många timmars arbete sammanlagt förstår jag om ni höll på ett år. Är det ljusinsläpp ovanför porten? Det gäller att man har koll på detaljerna om man inte har ritningar. Men det ser ju ut att ha gått bra utan ritningar för er!

Jag är dock lite tveksam till om cc 600 på väggreglarna gör så mycket nytta när takstolarna är på cc 1200. Är det en vanlig 45x195 som hammarband så kommer det ju inte att hålla ändå ifall snön skulle knäcka väggreglarna som sitter direkt under varje takstol. Skulle väl vara för vindlast vinkelrät väggen det gör nytta med extra reglar. Det kanske är bättre att sätta dubbla reglar på cc 1200, så man får 90x195 under varje takstol? Om man skulle vilja sätta skivor på insidan är det å andra sidor lättare med cc 600.

Hade ni någon till att dimensionera betongplattan? Funderar på hur tjock den behöver vara för att hålla att köra på med traktor mm. Kommer du ihåg hur tjock platta ni göt?

@Hema Entresolplan kan ju vara ett bra tips om man har högt i tak och stor hall. Ett annat alternativ är att man bygger ett avskiljt rum (svetsrum kanske?) där man kan gå upp på "taket".

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

Hema  
#489919
550 skrev:Hema Entresolplan kan ju vara ett bra tips om man har högt i tak och stor hall. Ett annat alternativ är att man bygger ett avskiljt rum (svetsrum kanske?) där man kan gå upp på "taket".

Ja precis eller ha släpvagnsgarage/vagnslir längs ena långväggen på utsidan och invändigt, precis som svetsrummet du nämnde.

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

nattuggla86  
#489922 Ljusinsläpp ovan porten ja, vanlig plast i samma profil som plåten. Fungerar väl helt ok, vi ville få bort lite av ridhuskänslan som lätt kan bli om man kör hela långsidan.

Fast nog gör dom nytta dom täta reglarna, nedböjningen blir t.ex. inte så stor om man sätter tätare. Och hade säkert räckt att sätta glesare. Men som det är nu känns det som att det fördelar ut trycket över plattan. Jag hade satt lika tätt om vi hade gjort om det, känns väldigt stabilt och klarar som sagt innan stark vind. Fast din modell med 90x195 funkar säkert kanon det också.

Nej, vi dimensionerade själva. Armeringen är nät av 6150 och 10 cm betong ovan. Kantbalken gjöt vi också själva, där ligger det dubbla 12mm järn och jag tror bara vi hade 20cm betong i den. Och vi har hjullastare, traktor med griplastarkärra, en gammal MF-traktor och säkert 8-10 paket med virke där inne. Och det har inte rasat eller spruckit i plattan än iaf [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

MDin  
#489933 Nattuggla86, ni har gjort ett superjobb! Smart att ta färdiga takstolar. När jag byggde min vedbod, 6x12 m beställde jag virke från en byggfirma som dimensionerade mina takstolar.
Kommande vinter blev det rikligt med snö och en dag var det fax att skotta av taken.
När jag nästan var klar tog kaffetarmen över och jag gick in. Jag hade bara garaget och vedboden kvar.
När jag var på muggen hördes ett ljud, ungefär som om man kör en skyffel i en grushög.
Hustrun ropade "vad var det"?
Jag gick till altandörren, öppnade och tittade ut.
Stängde dörren, vände mig till frugan och sa "Taket på vedbon har rasat in" Så tog jag en slurk kaffe innan jag gick ut och tittade.
När jag skottat fram taket och inspekterat takstolarna upptäckte jag två takstolar där raset startat med parallellkvistar i virket. Något som jag inte hade upptäkt innan.
Nu sitter det bara en (1) takstol i mitten en kraftig jäkel, Nockbalken ännu kraftigare. Så beställde jag självbärande takplåt som jag skar av kullen på, vek den över nocken å satt långa farmarskruv både i nocken och spikbandet. Har haft ordentlig koll på ev sättningar, inte en mm på c:a 6 år. Den vintern fick pannan gå på el en månad, ingen billig historia.
När jag rev den provisoriska car-porten ersatte jag taket med självbärande plåt 7,5m x 11m med en stolpe i öppningen.
Lite järnbalk var oxå med i bygget. Funkar perfekt men den skottar jag när halvmetern snö ligger på[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

nattuggla86  
#490004 Tråkigt värre. Men är bara att dimensionera upp och hoppas de går bättre nästa gång. Tur i oturen att det ”bara” var vedboden.

Hos oss rensar det taket bra hittills, vore inte kul o handskotta detta taket. Men är mycket upp till vädret och att plåten är såpass ny och glatt. O än har vintrarna varit lugna och fina [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#490226 @nattuggla86
Fick ni med beräkningar eller dokumentation på takstolarna från leverantören? Ibland utnyttjar man utrymmet i takstolarna till att lägga udda sorters virke och annat på. Så gör vi hemma i andra byggnader, dock är det inte så höga väggar där. Jag tror nog inte att takstolstillverkare räknar med att man gör det.

Vad har ni för takvinkel ungefär? Jag har funderat på om man ska ha lite brantare lutning, dels för att takstolarnas skull, och dels för att det skulle harmonisera bättre i utseendet med en närliggande äldre byggnad. Samtidigt vill man ha så låg nock och gavelspetsar så möjligt när man ska måla :???:

I mitt fall så är tanken just nu att sätta portar på långsidan, med en bärande balk över för takstolarna. Så då kanske man inte vill ha ett brant tak så det ökar risk för snöras när man ska öppna portarna. Anledningen till portar på långsidan är att ha möjligheten att förlänga byggnaden i framtiden.

Ang. väggreglarna, ni kanske inte bara har en liggande 45-regel som hammarband, utan något kraftigare som fördelar lasten från takstolarna. Då har ni ju nytta av cc 600 på väggreglarna.

@MDin
Tråkigt när det rasar, men tur att du inte var uppe och skottade där just då! Har själv tänkt att överdimensionera lagom så man känner sig säker på att slippa skotta i första taget. Men det gäller också att kontrollera virket noga när man bygger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

550  
#490239 Brandregler: Avstånd mellan byggnader
Enligt BBR 5:61 (Boverkets Byggregler) är minsta avstånd 8 m (om man inte tar särskild hänsyn).

Enligt LBK flik 3(Lantbrukets Brandskyddskommitté) behövs 15 m om inte någon av de exponerade väggarna klarar E30. (Vid väggareor större än 200 m2 kan det behövas 30 m).

Länsförsäkringar skriver på sin hemsida:
Lantbrukets Brandskyddskommitté är ett samarbetsorgan mellan bland annat lantbruket, myndigheter och försäkringsbolagen med syfte att minska risken för brandskador och dess konsekvenser för dig och ditt lantbruksföretag. Genom att följa LBKs rekommendationer uppfyller du gällande lagar, förordningar och försäkringsvillkor. Mer information får du via http://www.lantbruketsbrandskydd.nu


Min snabba tolkning blir att myndigheternas krav är 8 m (för att skydda liv). försäkringsbolagen (Länsförsäkringar) kräver 15 m (för att hindra spridning mellan byggnader). 15 m är relativt långt tycker jag. Ett alternativ kan vara att bygga till befintlig byggnad istället för att bygga en separat. Hur ser försäkringsbolagen på det?

Är det någon som har byggt närmare än 15 m från befintlig byggnad utan att få högre premie eller andra problem med försäkringsbolaget? Något de ens kollar/upplyser om innan något händer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

MDin  
#490265
550 skrev:@nattuggla86
Fick ni med beräkningar eller dokumentation på takstolarna från leverantören? Ibland utnyttjar man utrymmet i takstolarna till att lägga udda sorters virke och annat på. Så gör vi hemma i andra byggnader, dock är det inte så höga väggar där. Jag tror nog inte att takstolstillverkare räknar med att man gör det.

Vad har ni för takvinkel ungefär? Jag har funderat på om man ska ha lite brantare lutning, dels för att takstolarnas skull, och dels för att det skulle harmonisera bättre i utseendet med en närliggande äldre byggnad. Samtidigt vill man ha så låg nock och gavelspetsar så möjligt när man ska måla :???:

I mitt fall så är tanken just nu att sätta portar på långsidan, med en bärande balk över för takstolarna. Så då kanske man inte vill ha ett brant tak så det ökar risk för snöras när man ska öppna portarna. Anledningen till portar på långsidan är att ha möjligheten att förlänga byggnaden i framtiden.

Ang. väggreglarna, ni kanske inte bara har en liggande 45-regel som hammarband, utan något kraftigare som fördelar lasten från takstolarna. Då har ni ju nytta av cc 600 på väggreglarna.

@MDin
Tråkigt när det rasar, men tur att du inte var uppe och skottade där just då! Har själv tänkt att överdimensionera lagom så man känner sig säker på att slippa skotta i första taget. Men det gäller också att kontrollera virket noga när man bygger.


Man lär sig med åren, tittade just på en video på raset som min son tog, det var den 8 jan 2011.
Nog överdimensionerade jag ordentligt när jag lade på nästa tak. Jag brukar vara noga med hållfastheten. Men ibland går det lite för fort, startar man ett bygge vill man ju bli klar dagen efter[emoji16] Vårt hus ritade vi själva och fick det som vi ville ha det och byggde pinne för pinne, hade hjälp med grund och resning av väggar och takstolar. Satte skopan i backen 6 juni, flyttade in i november 1989. Så man blir väl lite nonchalant i byggande när man tror sig mer än man är. Det har i varje fall inte rasat än[emoji847] Ska sanningen fram så fattas det fortfarande vissa lister. Vi var nog bland de första som satsade på det stället man vistas mest, köket, är 84 kvm. Som mest har vi varit c:a 60 pers utan att det var trångt. Det börja regna under utomhusfesten.
Ser också på videon att jag behåller mitt, i mitt tycke goda humör.

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

nattuggla86  
#490275 @550

Ja, det har jag för mig att vi fick med. Även ritning var med men tror inte jag har dom kvar, vet inte vart dom finns iaf.

Det tror jag inte heller att dom räknat med, men lite virke kan omöjligt skada. Men jag hade inte lagt upp några mängder.

Takvinkel kommer jag tyvärr inte ihåg men har siffran 22 i huvudet, skulle det kunna stämma? Har för mig att takstolsfirman tipsade om lämpliga lutningar.

Brantare är absolut inte fel, målar gör du ändå sällan och då är det bättre o fixa en lift. Ett alternativ är att klä vindskivorna i plåt, ångrar lite att vi inte gjorde det även om våra lär hålla superlänge iaf.

Vi satte på kortsidan bland annat för att slippa problem med snöras. Ska du sätta på långsidan kan det bli trixigt att komma in och ut med större ekipage. Men beror mycket på hur platsen ser ut. Men kan rekommendera port på kortsidan.

Vi la dubbla liggande 45x195 med överlapp för att stadga upp plus att vi tjänade 4,5cm i takhöjd. Kommer ihåg hur mycket stabilare det blev när vi snickrade på den, satt gränsle över väggen och spikade och skillnaden var stor. En infälld stående hade nog också gjort susen men var vi för lata för.

Avatar Fallback

Re: Bygga maskinhall. Regler och råd.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490290
550 skrev:
Är det någon som har byggt närmare än 15 m från befintlig byggnad utan att få högre premie eller andra problem med försäkringsbolaget? Något de ens kollar/upplyser om innan något händer?


Läser du i LBK-pärmen så finns det regler för att bygga ner till 6m mellan byggnaderna. Följer man det så ser jag inte att det ska påverka premien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).