Motorsåg och handhållet

Farmertec MS660 byggtråd

27 inlägg 15608 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Strigoy  
#481155 Hur har det gått mer farmertecen? Är själv sugen på att beställa en 660 som tidig julklapp till mig själv :D
Huztl ska ha black Friday rea snart så tänkte passa på

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#481312 Loggade precis in här för första gången sedan tid och evighet. Lång historia kort - flytten kom emellan och sågen hamnade lång in i ett förråd med flyttkartonger...

Nu börjar vintersäsongen dra ihop sig och jag skruvade ihop det sista på sågen för några dagars sedan men slarvade med fotodokumentationen tyvärr.

Resterande moment fungerade bra, med ett undantag. Kedjebromsen gick inte att återställa utan fara att knäcka plasthandtaget. Orsaken är troligtvis en felaktig geometri på följande detalj:
1510991468_20171114_161019[1].jpg

Det kanske inte sys i bilden men den mjuka metallen var lätt övertala att expandera ut i rätt riktning...
Efter lite dunkande på denna detalj så fungerande kedjebromsen bra både vid tillslag och återställning.
-Ny originaldetalj ska beställas innan det blir dags att använda sågen, men den justerade får sitta under inkörning.

Vid sidan av detta så var det väl lite småmickel att justera - som att t.ex stoppen inte fungerade utan lite demontering och justering med en tång, en spårryttare saknades och lite likande saker, men inget stort. Kul att bygga ihop.

I går så tömde jag i bensin och olja och startade upp den. Kompressionen var det inget fel på och fingrarna raknade efter att jag glömde att trycka in kompressionsventilen vid ett av rycken och den drog tillbaka snöret. Sedan så gick den igång efter lite justering av förgasaren. Låter fint i motorn och det dubbla avgasutblåset var inte helt fel ljudmässigt. Nu är ett par grova träd utsedda att vara provkörning, men det är ett tag kvar tills de ska ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#489464 Den krympte!!
Jag kunde inte låta bli att köpa en MS361 kopia när det var black friday för c:a -100 dollar plus frakt.

Ingen byggtråd på den, men följande kan vara värt att nämna.
-vevhushalvorna hade viss ytrost. Maskinbearbearbetade ytorna vid cylindern fick putsas till. Fick ta smärgelduk på pinnarna där kedjebromshävarmarna sitter. Inget som bör påverka livslängden dock.
-ej rengjorda vevhushalvor, smuts i ett av vevhuslagren som kändes vid rotation. Rengjorde och lagren kändes ok i spel.
-cylindern hade nog fungerat, men jag köpte även en big bore version och den såg finare ut intill portarna så den monterades i stället. gradade av portarna och öppnad upp utblåset till att matcha packningsöppningen mot ljuddämparen.

-ett av hålen till oljepumpen linjerade inte upp helt med skruvhålet. Märkte tyvärr inte detta och kom in snett i hålet vilket resulterade i att jag fick gängpaj och gängade dit en större skruv och filade till frigångshålet i oljepumpen lite ovalt så att hålen hamnade centrerat.

-upphängningen mellan cylinder och handtag (en fjäderhistoria) borrade jag upp hålen i något mot handtaget för att få skruvarna att ta gäng. EML gänga medskickade så hålen var för små för denna gängtyp. PT gänga hade nog gått utan att borra.

Annars så var det inga större problem och sågen startade så snällt. Nu har jag inte hängt på något svärd ännu, men jag tycker att vibrationerna är i mesta laget. 660 klonen vibrerade mindre. Tyvärr kan jag inte balansera svänghjulet så lätt då krysskilen är s.a.s ingjuten. Men, men, det får tiden utvisa.



1514887135_20180102_104725[1].jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489498 Det är en del som verkar knepigt.
Just det här med vänghjulsbalanseringdn kan jag inte ignorera. Det har inget med kilen att göra. Vibrationer kommer sällan från svänghjul utan vevaxel eller lager.
Den balanseras i masin seperat och vikt tas ifrån den på ställe där det kompenserar.

Avatar Fallback

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Traktorkalle  
#489503 Hej.
Intressant rapportering!
Vägde du kolvarna innan montering?
Jag misstänker att den större kolven väger mer än standard.
Kan i så fall vara värt att slipa bort material på den o se om det blir ngn skillnad.
Har du kört mycket med din 660?
Lite nyfiken på om grejerna håller ihop...
Slog till på två st när det var black fridaypriser, men har lite pyssel kvar på mina 070-kloner, så dom får ligga till sej lite till.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#489570 Jag förstår kommentarerna om svänghjulet och balanseringen. Det kan ju även mycket väl vara vevaxel eller lager. Dock så var det en del detaljet på svänghjulet som jag blev fundersam över då jag monterade ihop sågen:

Det finns några grupper av hål som inte ser ut att vara utstötare. Dock så såg det ut som råyta i hålen, vilket gjorde att jag trodde att de snarare hade att göra med positioneringen av magneterna under gjutningen. De andra svänghjulen jag har sett har haft några hål med blankare insida som jag antagit var från balanseringen. Så här ser det ut, förutom dessa hål så ser jag bara utstötarmärken i övrigt.
1514923153_20180102_204538[1].jpg


Rent spontant så hoppades jag att det är svänghjulet som är boven i dramat. Ett nytt som åtminstone på bilderna såg mer bearbetat ut kostade 16$.

Jag tänkte faktiskt inte på att väga kolvarna :oops:

Jag ska prova att ta bort kolven och fixa till medan jag väntar på ett nytt svänghjul, så hoppas jag att principen "byt det enklaste först" var tillräcklig.

MS660n har inte gått så mycket. Direkt efter att jag skrev mitt inlägg där jag startat upp sågen så lossnade knappen som man trycker in dekompressionventilen med, men det går ju att trycka på metallpinnen direkt...
Förutom detta så är den lättstartad och går bra, men timmarna kan fortfarande räknas till under 10, så det säger inte så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#501692 Nu går även kina-MS361:an. Felet var nog mest taskiga toleranser lite här och där...

Svänghjulet som kom var inte direkt i balans men hade åtminstone en bra bearbetad kona. Efter en balansering så gott jag kunde med en liten propellerbalanserare blev sågen bättre, men inte tillräckligt tyckte jag. Med ett nytt kina-vevparti till det så är sågen användbar. Nu har jag skruvat nog för ett bra tag framåt med kina delar.

När nu sågen gick så märktes nästa problem: oljepumpen gav bara en tveksam mängd olja. Rengöring hjälpte inte, men efter att skruvat isär pumpen och justerat med dremeln så pumpar den ut tillräckligt för att jag inte ska behöva vara orolig för att topptrissan ska skära.

1520260202_20180303_141017[1].jpg

Stockarna i bakgrunden har inget med denna såg att göra dock...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertec MS660 byggtråd

åberg  
#501702 Så du fick snurr på grejerna. :smile: :-bd

Fast det verkar inte vara såna sågar man skaffar för att tjäna pengar va? :???:

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#501715 Visst går grejorna att motivera som hobbyprojekt tycker jag. Att använda dem för att tjäna pengar på dem och tro att det är en proffssåg man köpt är inte en av fördelarna.

En del av sakerna är ju märkta med vilken kinesisk leverantör som gjort dem, vevsläng och vevhus stod det W&W på, på kartongen som vevhuset låg i stod det Stihllo. Kitet som sådant såldes som Farmertec. Undras vad det är för grejor som den som beställer nu får...

Det har varit kul att få sågarna att gå, vilket var syftet. Ska man räkna timpenning så hade jag nog hunnit jobba in en märkessåg lätt på skruvtiden :lol:

Nu har jag inte så många hektar, vilket håller nere gångtiderna. I sammanhanget så bytte jag precis bränsleslang på MS200:an och rengjorde förgasaren. Får vi se om den går 15 år till utan problem :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

totte  
#501742 Bra jobbat och det har varit kul att läsa om det. Samtidigt bekräftar det att det där med kvalitet och kina-sågar inte riktigt hänger ihop än. Det är nog inte kinesernas fel, skulle kunna gissa att de gör utmärkta sågar för hemmamarknaden. Men de lågprisgrejor som exporteras byggs för importörer som inte ställer några krav alls mer än att det skall var så billigt det går.

Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Sne4  
#501818 Tackar, jag hoppas att det var till nytta. Själv har jag följt många trådar här, men inte riktigt kunnat bidra med något vettigt själv.

I förra jobbet så hade jag en del med Kina att göra, dels då vi hade några egna fabriker där samt en del underleverantörer. A och O är specifikationerna och kvalitetskontrollprocessen.

Så att köpa något själv från Aliexpress är lika med att man enbart har det kinesiska företagets processer att förlita sig på. Köper man från någon större tredjepartsleverantör, som i sin tur lägger ut tillverkningen/köper in så sitter man i ett bättre läge - om de följer upp sina leverantörer och ställer krav vill säga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertec MS660 byggtråd

Stenrik  
#592202 Jag plockade ihop en 660 i våras. Försöker lägga upp lite bilder här.
Ganska enkel såg att sätta ihop. Kastskyddet var det knepigaste.
Cylindern tänkte jag göra slutfinishen på själv, men den var så pass väl gjord att jag lät den vara orörd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).