Traktorer och processorer

Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

18 inlägg 8244 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

molnia  
#489243 Jag och en vän diskuterar om det finns fler företag än ölmstad som bygger om traktorer.
Vet att FTG har tagit över efter Anders skördare men min vän är ute efter att bygga om sin MF 5480 i hytten för vändbar stol, bakrutekil och bukplåt. Inte dubbelkomando, möjligen fotgas. Finns det någon som gör detta, helst i småland? Vet att jag har hört att det finns lokala (lantmännen) verkstäder som är duktiga på att göra vissa förändringar själva. Men nu är det ju en MF det gäller. Och vad det verkar så köper många andra sina delar från Ölmstad också, så leveranstiden är nog hopplös även om man får någon annan att göra det..?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

mikael_s  
#489252 LG Maskin i Smålandsstenar bygger (byggde?) väl om Zetor med skogsutrustning, kanske de kan hjälpa?

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

källshult  
#489259 Tro att Håkanssons maskin affär i Växjö byggde om mf när dom var återförsäljare av mf

Avatar Fallback

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Rockyboy  
#489361 KS Plåtservice i Taberg bygger om MF traktorer. På deras FB sida finns liten filmsnutt när dom kör baklänges.
ksplat.se

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Torbjörn Johnsen  
#489363 Håkanssons i Växjö bygger om Kubota idag tror men de kanske även kan fixa en MF? Risk dock som Molnia säger att grejerna ändå ska beställas från Ölmstad. Det här med skogsanpassningar borde ju kunna vara en bra nisch för fler verkstäder eftersom det varkar vara en tydlig brist på kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Bax  
#489365 När jag köpte min MF nyss så pratade säljaren hela tiden om att dom skickar maskinerna till Gränna. Är det Ölmstad eller vad?

Avatar Fallback

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489408
Bax skrev:När jag köpte min MF nyss så pratade säljaren hela tiden om att dom skickar maskinerna till Gränna. Är det Ölmstad eller vad?

Ja Ölmstad ligger mellan Gränna och Jönköping.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Bax  
#489493 Ok, då vet jag det.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

ÅsaNisse  
#554551 Hur får man kontakt med Leif på Ölmstad smide? Jag har mailat 2 ggr och ringt till mor 2 ggr men ingen behagar höra av sig. Mor säger att de har så otroligt mycket att göra #:-s så de hinner inte prata i telefon. Tydligen inte svara på mail heller.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554552 Jobbar din mamma där??

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554553 Uppenbarligen finns det en färdig arbetsplats för nån eller några i verkstadsbranschen som vill bygga om traktorer.
Bara skaffa lokal och maskiner, anställa nån/några medhjälpare och börja tälja guld.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

svampbob  
#554556
Slurfi skrev:Uppenbarligen finns det en färdig arbetsplats för nån eller några i verkstadsbranschen som vill bygga om traktorer.
Bara skaffa lokal och maskiner, anställa nån/några medhjälpare och börja tälja guld.


Jag tror inte riktigt att det är "Bara"
Jag tror man ska börja med att bygga om sin egen traktor och sedan grannen och efter det vidare med någon i grannbyn och tids nog kan det bli något mer än ett extra knäck.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Micke36  
#554579 Jönköpings kran & montage gjorde bakrutekilen åt mig och gör tydligen komplett skogsanpassning till mf så dom ska nog få pilla ihop en bukplåt åt mig också så man törs köra utanför asfalten!

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Seb macahan  
#554609
ÅsaNisse skrev:Hur får man kontakt med Leif på Ölmstad smide? Jag har mailat 2 ggr och ringt till mor 2 ggr men ingen behagar höra av sig. Mor säger att de har så otroligt mycket att göra #:-s så de hinner inte prata i telefon. Tydligen inte svara på mail heller.

Nu ska jag faktiskt ta Leif lite i försvar. Jag tror att företaget är mer praktiskt än strategiskt. Han jobbar helt enkelt på och håller sig borta från mail och telefon. Fruktansvärt frustrerande när man ska ha tag i någon däruppe. Men till slut kommer det grejer och till slut får du tag i honom. Hör av dig om nån vecka annars så ska du få ett annat nummer :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554625
@svampbob skrev:
Slurfi skrev:Uppenbarligen finns det en färdig arbetsplats för nån eller några i verkstadsbranschen som vill bygga om traktorer.
Bara skaffa lokal och maskiner, anställa nån/några medhjälpare och börja tälja guld.


Jag tror inte riktigt att det är "Bara"
Jag tror man ska börja med att bygga om sin egen traktor och sedan grannen och efter det vidare med någon i grannbyn och tids nog kan det bli något mer än ett extra knäck.

Såklart, men nånstans ska man börja och nån form av marknad känns det ju som att det finns.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).