Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77038 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470485
Robertberg skrev:Finns det inga träslag i hela världen som är hårdare än de svenska?

det syns vilken marknad Husqvarna satsar på¨och det är inte den svenska.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470486
DenimDude skrev:
knaggen skrev:...och man kan börja undra varför dom inte gör något åt skit modellen 550.


Lust att utveckla dina åsikter om 550? Vad är det som är skit?

jämför man 550 mot en 261 17 års modell så åker Husqvarna i en annan division möjligen i 3 divisionen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Hema  
#470506 Kommer nog en uppdatering på 550 o 560/562 iom att de tagit fram en vassare autotune. Konstigt vore det väl annars.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

ahnders  
#470508 Konstigt att inte alla kör 261 då?
Kan Du utveckla Ditt resonemang lite?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#470521 Nu har mina båda 550 gått problemfritt i drygt ett år efter uppdatering av förgasare. Men innan dess var de hopplösa. Den första jag köpte för drygt tre år sedan var rena skräpet, den körde jag slut på inom arton månader. Trots att mina nuvarande 550 som sagt går problemfritt tror jag inte att de ens kommer komma i närheten av mina äldre sågar. Jag hade en 254 inköpt i början på nittiotalet som ännu brukas av en kamrat, dessutom har jag en 394 och en 250 RX inköpta första halvan av nittio som fortfarande går helt klanderfritt. Min 346 inköpt 2010 går även den helt problemfritt.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470639
ahnders skrev:Konstigt att inte alla kör 261 då?
Kan Du utveckla Ditt resonemang lite?

Det handlar om marknadsföring.
Jag vet inte om du har jämfört dom troligen inte men jag har gjort det och det är skillnad i mellan dom 261 varvar upp fortare den går bättre i toppvarv har ett bra mellanregister och är lättstartad utan pump.
Har även jämfört med min trimmade 346 och 261an gör inte bort sig .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470645 261 er ei bra sag ja, mi er frå 2016, men den nye utgaven

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474335 Har nu ögnat igenom IPL lite snabbt... Ser ut som detta är mer som en uppdaterad 560/562 än nåt annat.
Ser ut som det är samma bränslesystem som 560/562/555. Insug, mellanvägg etc.
Koppling ser ut som 372/575/576
Oljepump ser ut som 575/576
Kjedjebroms är likt 575/576.
Spånkåpa ser ut som 372/575/576 med lite mindre plats. Med Wrap handle ser den ut som vanligt.
Vevhuset är likt 560 serien med undrantag för integrerat kastskydd.
Vevaxel är likt alla xtorq med utfyllnadskivor exempelvis. Lite klenare än vad 575 är. Kanske mer lik 560 serien.
Cylindern är lik 560 serien fast har distanser på cylinderbult. Detta kan vara för tryckutjämning vid tempskillnader så de inte lossar.
Tank och avvibrering är samma som 560 serien så vitt man ser med undantag för övre avvibrerings elementets infästning vilket går rakt i bågen utan krångligheter.
Båge finns med Wrap (går runt om såg även h.sida).
Startkåpa, hake ser ut som 560 serien.
Elsystem/tändning är Likt 560 i stort.
Ljudämpare och luft ledare är som 560 serien.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480281 Hadde penga til overs der eg jobba som måtte brukast opp i år, har derfor bestillt ei 572 xp med 20" Husqvarna X force sverd og den nya C 85 kjeda viss dei kunne skaffa ho sammtidig med sagå, ellers får da bli 73 lpx til den nya kjeme, bad om å få med ryttarmal og. Meininga at ho skal erstatta HVA 395 xp som me har no, ei veldig bra sag men den er temmelig tung, skulle ikkje vore kjøpt den gongen ei 372 hadde vore nok. Men gjort er gjort og spist er spist (sikkert berre nordmenn som forstår den) Like eigentlig ikkje å kjøpa produkt som er heilt nye, men håpar at me blir fornøyd, me lurte litt på om 18" toms hadde vore nok sverd eller rettare sagt eg lurt på da. Veit ikkje kor mange effektive tommar skjærelengde da er men la oss sei at 18 toms sverd gir 16 toms effektiv så har ein 32 tommar, men så fekk da blir 20" då siå den skal nesten utelukkandes brukast til felling og kapping, einaste ulempa eg ser i forhold til 18" med detta bruksområdet er pris (betyr ikkje noke for oss) spikar, fleire tenne å fila, samt vekt. Skulle eg hatt ho sjølv så hadde eg nok gått for 18" siå eg foretrekke forholdsvis korte sverd, men no fekk da bli 20" Skal eg vera ærlig så ser eg ikkje for meg at saga kjem til å bli så alvorlig mykje brukt siå da er helst gran som står på menyen, men eg har tenkt å bruka ho til da mesta av felling når ein kjeme på litt halvgrove trer og grovare, me går ikkje alltid så langt så da går ofta fint å bruka ei sag til felling/kapping og ei til kvisting. Har merka meg at stubbane har ein tendens til å bli lavare når ein felle med ei sag som er litt "oversiza" samt at da er mykje kjekkare å fella/kappa når da går skikkelig unna, har litt forventninga til den nya kjeda C85.
Senast redigerad av can tor 09 nov 2017, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

röjar kalle  
#480283 :-bd
can skrev:Hadde penga til overs der eg jobba som måtte brukast opp i år, har derfor bestillt ei 572 xp med 20" Husqvarna X force sverd og den nya C 85 kjeda viss dei kunne skaffa ho sammtidig med sagå, ellers får da bli 73 lpx til den nya kjeme, bad om å få med ryttarmal og. Meininga at ho skal erstatta HVA 395 xp som me har no, ei veldig bra sag men den er temmelig tung, skulle ikkje vore kjøpt den gongen ei 372 hadde vore nok. Men gjort er gjort og spist er spist (sikkert berre nordmenn som forstår den) Like eigentlig ikkje å kjøpa produkt som er heilt nye, men håpar at me blir fornøyd, me lurte litt på om 18" toms hadde vore nok sverd eller rettare sagt eg lurt på da. Veit ikkje kor mange effektive tommar skjærelengde da er men la oss sei at 18 toms sverd gir 16 toms effektiv så har ein 32 tommar, men så fekk da blir 20" då siå den skal nesten utelukkandes brukast til felling og kapping, einaste ulempa eg ser i forhold til 18" med detta bruksområdet er pris (betyr ikkje noke for oss) spikar, fleire tenne å fila, samt vekt. Skulle eg hatt ho sjølv så hadde eg nok gått for 18" siå eg foretrekke forholdsvis korte sverd, men no fekk da bli 20"

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Ferguson system  
#480290
can skrev:Hadde penga til overs der eg jobba som måtte brukast opp i år, har derfor bestillt ei 572 xp med 20" Husqvarna X force sverd og den nya C 85 kjeda viss dei kunne skaffa ho sammtidig med sagå, ellers får da bli 73 lpx til den nya kjeme, bad om å få med ryttarmal og. Meininga at ho skal erstatta HVA 395 xp som me har no, ei veldig bra sag men den er temmelig tung, skulle ikkje vore kjøpt den gongen ei 372 hadde vore nok. Men gjort er gjort og spist er spist (sikkert berre nordmenn som forstår den) Like eigentlig ikkje å kjøpa produkt som er heilt nye, men håpar at me blir fornøyd, me lurte litt på om 18" toms hadde vore nok sverd eller rettare sagt eg lurt på da. Veit ikkje kor mange effektive tommar skjærelengde da er men la oss sei at 18 toms sverd gir 16 toms effektiv så har ein 32 tommar, men så fekk da blir 20" då siå den skal nesten utelukkandes brukast til felling og kapping, einaste ulempa eg ser i forhold til 18" med detta bruksområdet er pris (betyr ikkje noke for oss) spikar, fleire tenne å fila, samt vekt. Skulle eg hatt ho sjølv så hadde eg nok gått for 18" siå eg foretrekke forholdsvis korte sverd, men no fekk da bli 20" Skal eg vera ærlig så ser eg ikkje for meg at saga kjem til å bli så alvorlig mykje brukt siå da er helst gran som står på menyen, men eg har tenkt å bruka ho til da mesta av felling når ein kjeme på litt halvgrove trer og grovare, me går ikkje alltid så langt så da går ofta fint å bruka ei sag til felling/kapping og ei til kvisting. Har merka meg at stubbane har ein tendens til å bli lavare når ein felle med ei sag som er litt "oversiza" samt at da er mykje kjekkare å fella/kappa når da går skikkelig unna, har litt forventninga til den nya kjeda C85.


Gratulerer med ny sag :smile:

16" sverd med 8'er eller 9'er drev er en fin kombo på ei sånn sag. Blir bra fart på sakene da.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480292 Ja kjeme heilt ann på bruken og korleis ein likar å jobba, type jobb osv. Er vel ikkje noke for allround men kan nok fylla ett behov, får iverfall ei veldig fart på kjedet. Skulle nok gå ann å kvista med ho og med så kort sverd på grove grangreiner som eg har mest erfaring med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

värmSkog  
#489455 Nu finns dom nya sågarna på husqvarnas hemsida, Samt ett par nya till

https://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489473 Ser de har samma cc i 565 som 572. De följer samma tema som 365/372 xtorq.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Peteflamingstar  
#489491 Blir intressant att följa utvecklingen av modellprogrammet, kan ju tyckas vara flera kakor på varann i segmentet 60-70 kubikare med stora fästet: 562, 565, 572 och 576.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).