Avverkning (slutavverkning)

Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

20 inlägg 7827 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Falmark 14:4  
#489425 Hej ny på forumet! Har nyligen köpt en fastighet i norra västerbotten på ca 70 ha med ett litet skifte på på 4-5 ha som det står frötall i, föryngringen börjar vara över metern så det borde gå ta ner dom närmsta åren. Min plan var att hugga dom vintertid när snön ligger djup eller är det fel? Rätt mycket sten så skulle underlätta med skoter. Ungskogen står lite glesare på vissa ställen pga stenrösen så ja tänkte att hugga på vintern kanske vore bäst för att undvika stora skador? :) kommer ha fullt upp med husrenovering och röjning på sommartid så vintern vore bäst för oss om det är möjligt :) tacksam för tips!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

GMW10  
#489428 Jag skulle ha fällt dessa på sensommaren, när toppskotten inte längre sitter löst, och stammarna fortfarande är mjuka och böjliga och tål lite stryk utan att gå av... Gör man det på vintern när de är kalla och frusna är det väldigt lätt att knäcka stammarna på plantorna då de inte tål att böjas.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489432 Ofta är det värdefullt timmer i frötallar och det vill man inte ha liggande på sommaren med risk att det blir nerklassat,

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

isteskog  
#489437 Finns både fördelar och nackdelar med vinter/sommaravverkning av frötallar. Har själv prövat bådadera! Men har övergått till att hugga frötallarna på senhöst innan snön kommer. Blir ingen blånad och behöver inte snömärkas. Problemet är att få dit en skotare som gör jobbet ..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Falmark 14:4  
#489439 Okej! Så det är bättre för ungskogen om man tar dom innan dom fryser, men bättre att timmret ligger över vintern i trave ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

isteskog  
#489441 Man får väl se till att virket hämtas av köparen omgående sen man skotat fram det till bilväg! Kan bli blåvirke framåt maj om man har otur och då är det vrak!

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489454 Som det brukar skämtas om: Fröträd ska huggas när det är hårt i marken, en halv meter snö och blidväder så plantorna är mjuka.

I min landsända förekommer det 2-3 dagar var tionde år.

Jag skulle vilja hävda att det är viktigare att få bort dem i tid än att invänta perfekta förhållanden. Har plantorna blivit en meter är det mer än hög tid.

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Torbjörn Johnsen  
#489458 Jag jobbade ihop med en gammal huggare en gång i början av 80-talet och han hävdade att man aldrig skulle fälla fröträden när det var fruset och att man alltid skulle fälla där det var som tätast med plantor. "Fäller man i en öppning där det står två tallplantor kan man ge sig f-n på att dom ryker men lägg tallen där det är som tätast så gör det inget om det är 30 plantor som går åt h-e." Efter att ha röjt en del tallungskogar som kommit upp under fröträd är jag nästan beredd att hålla med.

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Falmark 14:4  
#489460 Jag ska fundera på hur man ska gå tillväga, vore fint att få hugga själv då det inte är nå jättestora mängder, känner en som har skotare , kanske kan leja han att köra ut det till vägen om int annat :grin:
Sen ska man ju hinna med allt också..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489462
Torbjörn Johnsen skrev:Jag jobbade ihop med en gammal huggare en gång i början av 80-talet och han hävdade att man aldrig skulle fälla fröträden när det var fruset och att man alltid skulle fälla där det var som tätast med plantor. "Fäller man i en öppning där det står två tallplantor kan man ge sig f-n på att dom ryker men lägg tallen där det är som tätast så gör det inget om det är 30 plantor som går åt h-e." Efter att ha röjt en del tallungskogar som kommit upp under fröträd är jag nästan beredd att hålla med.


Helt klart ska man lägga dem där det finns gott om plantor.
Men som jag skrev tidigare ta dem i tid. Varje år som de överhålls ökar plantskadorna exponentiellt. När plantorna är 15-20cm ska man göra sig beredd att ta fröträden, vid halvmetern ska de ner, kommer över metern är det panikåtgärd, väntar man ytterligare så blir det plantmassaker.
En planta på under halvmetern tål förvånansvärt mycket stryk. Man kan till och med hitta överlevare i skotarspåret, något som är helt omöjligt med en meterstor planta.

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Falmark 14:4  
#489466 Jo saken är den att tidigare ägare inte bott i samma län så skogen är en aning eftersatt... kommer få tillträde nu till våren så kommer försöka lösa det så fort som möjligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Torbjörn Johnsen  
#489467 Fröträdshuggning är ju ett tacksamt manuelljobb som förslår bra. En bra såg o vass kedja så blir det fort kubikmeter. Det är ju normalt inte så mycket kvistning utan mest att kapa. Dock är det viktigt med apteringen, framför allt av rotstockarna som förhoppningsvis ger bra virkesvärde.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

isteskog  
#489472 Och så kan man plocka kvist som lägger sig på plantorna. En skördare drar in stammen och släpar sönder småplanten vid indragningen. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

Erre  
#489504
isteskog skrev:Och så kan man plocka kvist som lägger sig på plantorna. En skördare drar in stammen och släpar sönder småplanten vid indragningen. :ugeek:

När vi hugger frötallar och har skördaren med så ska allt kvistas med motorsågen innan skördaren får ta i trädet.
Just för att undvika att indragningen sabbar för mycket plantor.

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar på vintern eller sommartid?

källshult  
#489522 Det är en fördel när man har traktorprocessor . Har huggit för tall och kvistar trädet sen dra man in det i processorn rot stocken kapade jag manuellt och då får man det ihop draget i högar när man ska köra ut . Då funkade kesla på vagn mycket bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).