Små skogsmaskiner och övriga maskiner

yanmar + malwa erfarenheter ????

15 inlägg 7820 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#48295 vi funderar på at köpa en Yanmar F20D + en malwa 350 driven skogskärre. nogen som har erfarenheter/åsikter om desse.tacksam for snabba svar.
ps.funderar också lite på Jinma traktor så ägere af desse får gärna höra af sig också. :smile:

Mvh Henrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48418 Jag har en Jinma 254 med driven Kranmanvagn som är köpt hos Jinma Sverige AB.
Om det är något du undrar över om det ekipaget kann jag nog svara.

Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#48484 Hej Mikael

va roligt at få svar från nogon i närområdet (vi bor i Hjältevad).
Det blev ingen Jinma utan en Yanmar ym 1720 d med en driven malwa 350 vagn, en Igland vinch samt en bakskopa. Ska bli roligt at se hur det funkar.

mvh Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#48497 hej Mikael

tänkte fråga? er du nöjd med dit ekipage?, hvad har du for synpunkter på fremkomlighet i terräng samt lyftformåga på kranen
evt andra erfarenheter.

mvh Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Yanmar 1502d  
#48611 Härligt att det blev en Yanmar. Har en 1502 d och är mycket nöjd. Kör den med odriven skogsvagn i tuff terräng och det är inga problem. Den är överlägsen min grizzly 600 på att ta sig fram med last. Sen att det finns så mycket redskap att köpa till skadar ju inte heller.
Hoppas att du blir lika nöjd som jag.
Det enda som inte är bra är det klena batteriet på 45a för det orkar inte ens dra runt startmotorn när det är minus ute. Men det var snabbt avhjälpt med en startbooster från Swedol.

Ha det kul med din lille röde.

Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Yanmar 1502d  
#48618 Hej!
Tänkte komma med ett lite tips. Om det är isigt och snöigt så kommer du att behöva ha snökedjor till traktorn. Dessa är grymt dyra så jag testade med skruvdubb till skotermattor. Har skruvat i 180 dubb i bakdäcken. Tre på varje klack och så har jag kedjor fram då jag hade ett par efter en vimek liggandes. Det blev riktigt bra framkomlighet med detta. Dubben heter Bronco och kostar 2-300 kronor. De sticker ut 5 mm och är bara att skruva ur på sommaren. 15 minuter tog det med en skruvdragare att montera.

Ha det gott!

Användarvisningsbild

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

swe#kipp  
#48903 Henrik det vore kul att få se bilder på ditt ekipage :)

Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#48916 Hej swe#kipp

Så klart ska ni få bilder, vi har bare lite problem med kamera/dator forbindelsen, men det ordnar sig. Sen er det ju inget kul med bilder tagne i garaget, vi ska bli av med al blötsnö och så ha den ut i en brant bakke :surp: :grin: .

ha tålemod det kommer på denne tråd.

mvh Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48928
Henrik Petersen skrev:hej Mikael

tänkte fråga? er du nöjd med dit ekipage?, hvad har du for synpunkter på fremkomlighet i terräng samt lyftformåga på kranen
evt andra erfarenheter.

mvh Henrik


Jag är facktiskt ricktigt nöjd med ekipaget. :grin:
Använder det mest på helger ca 100-200 timmer om året,det har varit till stor nytta efter Gudrun och Per.
Lite små strul har det ju varit men det får man väl räkna med när det är en kina traktor, vagnen har fungerat perfekt men som vanligt så önskar man sig en längre kran. :roll:
Lyftkraften räcker till om man kör massaved och klenare timmer. Det går att köra lite grövre och kortare stockar men det tar tid att lasta och svårt att lägga dom på vältan. När jag kör enstaka grövre stockar så brukar jag lägga dem bredvid vältan och lägga dem tillrätta med en större griplastare.
Framkomligheten i terräng beror nog på vad man jämför med men är antagligen bätter än en fyrhjuling med en griplastare på.
Jinman känns säkrare och stabilare att köra iallafall. :-bd

Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#51445 ska prova at lägga upp bilder :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#51446 prover en gång till

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#51447 och en till

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#51448 och igen

   TS
Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Yanmar 1502d  
#51455 Ser ut att vara ett trevligt ekipage. Hoppas att du blir/ är nöjd.
Vad är det för fäste du har längst fram på traktorn?
Hur är din att starta när det är kallt? Tycker min 1502d är grymt seg. För litet batteri, 45ahp, eller fel viskositet på oljan. Jag vet inte.

/ Anders

Avatar Fallback

Re: yanmar + malwa erfarenheter ????

Henrik Petersen  
#51458 Hej Anders

Jag är jättenöjd med ekipaget. Jag har inga problem med at starta, nu har vi ändå -6 på dagen och -10 til -14 på nätterna
men mitt batteri är ochså störra(ja traktorns altså) tror 85-90A. Jag börjer med at vrida nycklen modsat tror där sitter
et glödrör.Fästet där främme är till en låda till såg, kaffe och värktyg

Mvh Henrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).