Avverkning (slutavverkning)

Första slutavverkningen - att tänka på?

49 inlägg 22953 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första slutavverkningen - att tänka på?

Norrbottenstorpet  
#488611 Jag är nybliven skogsägare, har haft ett skifte i mindre än ett år. Vi är i Norrbottens kustland. Jag sitter med Skogsstyrelsens kart-applikation och min skogsbruksplan för att försöka planera första slutavverkningen. Men när man är rookie så är det en hel del man inte förstår. Här kommer några lösryckta frågor. Jag uppskattar svar även om du inte orkar svara på alla (jag vet att jag till viss del frågar om hur långt ett snöre är).

(1) Rimligtvis är det rationellare att hålla en avverkning tillräckligt stor så att inte etableringskostnaderna äter upp vinsten. Finns det någon "magisk brytgräns" att planera för. 500 eller 1000 m3sk?

(2) Priser/prislistor är ett gytter? Någon som törs ge en fingervisning om snittnetto dvs efter avdrag för avverkning och skotning, avser furu hösten 2017 Bd-kust, söder om Luleå? Jag siktar på en avdelning där vi har 135-årig S2, T20.

(3) Hur planerar man körvägar och upplag? Hur stor yta kräver en trave timmer per/m3fub? Hur tänker man för att minimera skotningsavstånd? Hur stor radie behöver en tradare för att smidigt vända?

(4) Jag tänker mig ett avverkningsuppdrag. Hur många aktörer/uppköpare brukar ni be om anbud?

(5) Hur är Norra skogsägarna som uppköpare? Visst de lever på att disponera medlems pengar (krav på insatskapital) men gör de de både det och ger sämre betalt för virket?

(6) Finns det någon bästa tid för avverkning just i Norrbottens kustland? Fördelen som jag skulle kunna se här är att det oftast är ganska snöfattigt för att vara Norrbotten, dvs slutavverkning borde vara möjligt även tidig vår, utan några större hinder av snö.

(7) Är snitsling för märkning nationellt standardiserad, eller lever det efter lokala/regionala anpassningar, eller har varje företag/uppköpare sina egna märkningsriktlinjer?

(8) Hur märker stämplar man praktiskt själva virket? Gör entreprenören det?

(9) Med tanke på att skogskontoavsättning baseras på intäkt inte resultat, förstår jag det som att det är oklokt att baka in föryngringsåtgärder i avverkningsuppdragen, eller?

(10) Några övriga tips, att tänka på?

Rookien tackar på förhand för eventuella tips!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

skogsrisen  
#488758 Vill du veta netto så kan du be inköpare efter leveransrotköp.
Alla virkesinköpare vill inte alltid Lämna lrk pris så be då om pris på massa och Timmer samt avverkningskostnad och en kalkyl dvs vad du kommer ha kvar efter avverkningen är klar. Be dom även speca Timmerandel så blir det lättare att jämföra.
Vill du ha skogsvård med så fråga pris på markberedning samt plantering och plant pris.
Ta så många bud du kan, googla och hör runt vilka virkesinköpare som finns i din närhet.
Är skogen i den åldern så avverka så mycket du kan innan det blir nyckelbiotoper, tillväxten är inte den bästa iallafall i den åldern.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Göt  
#488773 Har alltid sålt igenom skogsägarföreningen och det är ju ett annat tankesätt. Man får mycket stöd och man kan fråga och få svar om allt. Visst man har en insats i föreningen men den kan man så småningom ta ut. Att man ska få sämst betalt av föreningen vet jag inte om det är sant, det är trots allt skogsägarföreningarna som förhandlar upp priserna åt skogsägarna. Jag är då nöjd och har varit skogsägare i 35 år nu.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Andreas99  
#488821
Göt skrev:Har alltid sålt igenom skogsägarföreningen och det är ju ett annat tankesätt. Man får mycket stöd och man kan fråga och få svar om allt. Visst man har en insats i föreningen men den kan man så småningom ta ut. Att man ska få sämst betalt av föreningen vet jag inte om det är sant, det är trots allt skogsägarföreningarna som förhandlar upp priserna åt skogsägarna. Jag är då nöjd och har varit skogsägare i 35 år nu.

Vad menar du med att det är ett annat tankesätt? Du vill väl fortfarande få så bra betalt som möjligt för dina avverkningar?

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488829
Andreas99 skrev:
Göt skrev:Har alltid sålt igenom skogsägarföreningen och det är ju ett annat tankesätt. Man får mycket stöd och man kan fråga och få svar om allt. Visst man har en insats i föreningen men den kan man så småningom ta ut. Att man ska få sämst betalt av föreningen vet jag inte om det är sant, det är trots allt skogsägarföreningarna som förhandlar upp priserna åt skogsägarna. Jag är då nöjd och har varit skogsägare i 35 år nu.

Vad menar du med att det är ett annat tankesätt? Du vill väl fortfarande få så bra betalt som möjligt för dina avverkningar?

Det är många föreningsmänniskor som värderar lojaliteten högre än några hundratusen extra på avverkningen.
Hur Göt resonerar vet jag dock inte.

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Sandström87  
#488834 Skulle vilja se de kontrakt som som de skiljer några hundra tusen på 500-1000 fub.
Är ganska övertygade att de ärligaste köparna är dom som jobbar för mig (skogsägsrnas inspektorer). Ett bolags köpare har till uppgift att köpa så mycke virke som behöfs för att kunna hålla så lågt pris som möjligt. Det kallas att styra marknaden.
Kolla Holmen tex dom har lägre prislistor närmare deras industrier i iggesund där dom borde kunna betala mer.
Men skogsägarföreningen där är för svag för att förhandla upp priset.
Alla privats skogsägare är beroende av en stark skogsägarförening.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Andreas99  
#488838
Norrbottenstorpet skrev:Jag är nybliven skogsägare, har haft ett skifte i mindre än ett år. Vi är i Norrbottens kustland. Jag sitter med Skogsstyrelsens kart-applikation och min skogsbruksplan för att försöka planera första slutavverkningen. Men när man är rookie så är det en hel del man inte förstår. Här kommer några lösryckta frågor. Jag uppskattar svar även om du inte orkar svara på alla (jag vet att jag till viss del frågar om hur långt ett snöre är).

(1) Rimligtvis är det rationellare att hålla en avverkning tillräckligt stor så att inte etableringskostnaderna äter upp vinsten. Finns det någon "magisk brytgräns" att planera för. 500 eller 1000 m3sk?

(2) Priser/prislistor är ett gytter? Någon som törs ge en fingervisning om snittnetto dvs efter avdrag för avverkning och skotning, avser furu hösten 2017 Bd-kust, söder om Luleå? Jag siktar på en avdelning där vi har 135-årig S2, T20.

(3) Hur planerar man körvägar och upplag? Hur stor yta kräver en trave timmer per/m3fub? Hur tänker man för att minimera skotningsavstånd? Hur stor radie behöver en tradare för att smidigt vända?

(4) Jag tänker mig ett avverkningsuppdrag. Hur många aktörer/uppköpare brukar ni be om anbud?

(5) Hur är Norra skogsägarna som uppköpare? Visst de lever på att disponera medlems pengar (krav på insatskapital) men gör de de både det och ger sämre betalt för virket?

(6) Finns det någon bästa tid för avverkning just i Norrbottens kustland? Fördelen som jag skulle kunna se här är att det oftast är ganska snöfattigt för att vara Norrbotten, dvs slutavverkning borde vara möjligt även tidig vår, utan några större hinder av snö.

(7) Är snitsling för märkning nationellt standardiserad, eller lever det efter lokala/regionala anpassningar, eller har varje företag/uppköpare sina egna märkningsriktlinjer?

(8) Hur märker stämplar man praktiskt själva virket? Gör entreprenören det?

(9) Med tanke på att skogskontoavsättning baseras på intäkt inte resultat, förstår jag det som att det är oklokt att baka in föryngringsåtgärder i avverkningsuppdragen, eller?

(10) Några övriga tips, att tänka på?

Rookien tackar på förhand för eventuella tips!


Jag kan försöka svara lite på vad jag tror, finns egentligen i fel ände av landet.

1. Kring 1000m3sk brukar intresset öka lite till. Åh givetvis ju större avverkning ju större chans för uppköparen att spara pengar på avverkning och transport logistik.
2. Inte en susning
3. Delvis svårt över Internet. Men visa tänkta avverkningen för olika uppköpare och få deras syn på vad som är smidigast eller bäst.
4. Alla vid första affären, de man känner förtroende för sen.
5. Vet inte. Men skapades säkert för att ge små skogsägare så bra betalt som möjligt för sitt virke.
6. ----
7. Förstår inte riktigt. Men några grejer man kör efter här nere. Träd som bandet är knutet runt stammen på ska inte huggas, knuten ska vara åt det hållet avverkningen ska ske på. Minns kanske fel och de ska huggas. Rita in område på en karta, snitsla in det utan att snåla på banden och gör en enkelbeskrivning till dom du vill ska komma och bjuda på det.
8. Det gör man inte.
9. Har aldrig gjort. Låter rimligt som du skriver, men jag vet inte
10. Bara ett Grattis och ett lycka till

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

welle1981  
#488856 På din fråga om vändplan så är rekommendationen att vändplanen ska vara 25m i en cirkel, vilket måste vara rätt väl tilltaget
Har själv kört rätt mycket lastbil i skogen å har inte tänkt riktigt på hur många meter man behöver men betydligt mindre ställ ä de har man ju vänt på.

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

jannee  
#488864 Vändradien ligger på knappt 8 meter vilket gör att 15 - 16 meters dia på vändplan räcker = då går det att snurra, är det trängre får man göra omtag :grin:

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Göt  
#488962
busholle skrev:
Andreas99 skrev:
Göt skrev:Har alltid sålt igenom skogsägarföreningen och det är ju ett annat tankesätt. Man får mycket stöd och man kan fråga och få svar om allt. Visst man har en insats i föreningen men den kan man så småningom ta ut. Att man ska få sämst betalt av föreningen vet jag inte om det är sant, det är trots allt skogsägarföreningarna som förhandlar upp priserna åt skogsägarna. Jag är då nöjd och har varit skogsägare i 35 år nu.

Vad menar du med att det är ett annat tankesätt? Du vill väl fortfarande få så bra betalt som möjligt för dina avverkningar?

Det är många föreningsmänniskor som värderar lojaliteten högre än några hundratusen extra på avverkningen.
Hur Göt resonerar vet jag dock inte.


Finns alltid människor som blir rädda när man pratar om skogsägarföreningen. Och lever man i tron att man tjänar flera hundratusen på andra uppköpare får man väl tro det. Skogsägarföreningen arbetar för mej och mina kollegor som är med i föreningen men även för de skogsägare som inte är med i skogsägarföreningen. Skogsägarföreningen förhandlar upp priserna. Det är inte alltid det är högkojunktur. Föreningens skogvaktare arbetar för att jag ska få ut mesta möjliga för min skog. Skogvaktaren ställer och kommer ut på plats och kan svara på dina frågor om hur du skall göra och hjälper till med planeringen både kortsiktigt och långsiktigt. För mej har det varit en bra affär att vara med i skogsägarföreningen, och det är alldelses frivilligt att vara med.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Göt  
#489028 Om du väljer att vända dig till skogsägarföreningen kan du få hjälp med alla dina frågor på plats i skogen, eller vid ditt köksbord.

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Värmlänning  
#489033
Göt skrev:
Finns alltid människor som blir rädda när man pratar om skogsägarföreningen. Och lever man i tron att man tjänar flera hundratusen på andra uppköpare får man väl tro det. Skogsägarföreningen arbetar för mej och mina kollegor som är med i föreningen men även för de skogsägare som inte är med i skogsägarföreningen. Skogsägarföreningen förhandlar upp priserna. Det är inte alltid det är högkojunktur. Föreningens skogvaktare arbetar för att jag ska få ut mesta möjliga för min skog. Skogvaktaren ställer och kommer ut på plats och kan svara på dina frågor om hur du skall göra och hjälper till med planeringen både kortsiktigt och långsiktigt. För mej har det varit en bra affär att vara med i skogsägarföreningen, och det är alldelses frivilligt att vara med.

Vad är skillnaden mot andra bolag som inte äger industri? De vill väl också ha maximalt pris till sig och markägarna. Typ Sveaskog, Skogsam etc. ”Föreningen” betalar i princip sämst till markägarna i mellansverige. Det är fakta. Lämna ut virke på anbud får du se själv.

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

skogsrisen  
#489041 I mitt område låg föreningarna i topp på senaste avverkningen,det skiljde 160000kr mot storbolagen som gav riktigt dåliga anbud.
Mellan föreningarna var skillnaden liten.

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Skogen i boden  
#489048 Jag har sålt 2 avverkningar . 1 blev som jag tänkt mig och har en fortsatt bra dialog med norra . Den andra blev det en massa fel på och det bolaget ville inte ta nåt ansvar för sina fel och de kommer aldrig någonsin in på min mark oavsett vad prislistor mm säger

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Skogen i boden  
#489049 Somnarpremier kör ju en del bolag med . Gäller bara att ha marker som håller utan att man får massa skador ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).