Skogsvagn (Huggarvagnar)

Reparera 2-spaksreglage

9 inlägg 3939 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reparera 2-spaksreglage

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48813 Har en gammal Farmavagn med 2-spaksreglage, där båda spakarna har blivit "sladdriga", ungefär som om nån returfjäder inne i sliderna gått av. Det gör att spaken inte går tillbaka till neutralläget när man släpper, både jobbigt att köra med o framför allt farligt när rörelsen fortsätter av sej själv.

Nån som vet hur man mekar med detta, går det att plocka isär utan att fjädrar och annat flyger all värrldens väg? :?:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Reparera 2-spaksreglage

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48815 Beror så klart på vad för märke du har men Cassapa ser du på bilden nedan:
GRAPHIC0000624064.jpg

Avatar Fallback

Re: Reparera 2-spaksreglage

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48818 OK, tack för bilden, får väl lossa så försiktigt det går o se vad som händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparera 2-spaksreglage

totte  
#48887 Ta en stor låda(kartong, häng ett gammalt lakan över och tryck ner så det hänger löst utmed kanterna, sen har du grejen därnere när du plockar isär. Då finns det en viss chans att du slipper krypa omkring i fyra timmar med ficklampa på golvet och leta fjädrar 8) .

Användarvisningsbild

Re: Reparera 2-spaksreglage

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48894 Det lät smidigt, om grejen är fastmonterad eller jättestor så kan man tjäna mkt tid & jobb
genom att sopa rent golvet/marken runtomkring och blåsa rent med tryckluft innan man tar isär nåt
för då hittar man det som man tappar fortare.

Användarvisningsbild

Re: Reparera 2-spaksreglage

totte  
#48948
Slurfi skrev:Det lät smidigt, om grejen är fastmonterad eller jättestor så kan man tjäna mkt tid & jobb
genom att sopa rent golvet/marken runtomkring och blåsa rent med tryckluft innan man tar isär nåt
för då hittar man det som man tappar fortare.


Också bra, men funkar som regel inte på tappade fjädrar. Dom rymmer, vanligtvis in i det mest oåtkomliga hörnet det där redan ligger en hög med bortsprungna grejor. Om det är långt till det hörnet spelar ingen roll, dom verkar ha bra kondition och är mycket målinriktade :D

Avatar Fallback

Re: Reparera 2-spaksreglage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48953 Haha mina arbetsbyxor har knäskydd så jag ska kunna trötta ut rymlingarna :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Reparera 2-spaksreglage

orre  
#49032
Slurfi skrev:Det lät smidigt, om grejen är fastmonterad eller jättestor så kan man tjäna mkt tid & jobb
genom att sopa rent golvet/marken runtomkring och blåsa rent med tryckluft innan man tar isär nåt
för då hittar man det som man tappar fortare.

Eller skaffa en STOR låda. =))

Avatar Fallback

Re: Reparera 2-spaksreglage

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49471 Jag plockade isär den ena av 2-spaksreglagen idag. Lätt att ta loss o inget som flög iväg :o . Däremot så blev jag inget klokare av detta. När spaken o länkarna var borta så drog jag i den "sladdriga" sliden (tror jag själva ventilstången kallas 🧠 ). Det satt en o-ring längst upp, för övrigt är den lös, dvs hela stången kom upp när jag drog med en tång. I den nedre änden var det ett gängat hål, kanske sitter det nåt fjäderpaket i botten som skruvat sej loss på nåt vis?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).