Skördare

vikarmskran och teleskopkran.

7 inlägg 3754 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vikarmskran och teleskopkran.

rikard_e  
#488002 Kanske en enkel och dum fråga.
Men vad är fördelarna och nackdelarna med vikarmskran jämfört med teleskopkran på skördare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Seb macahan  
#488096 Menar du paralelförd och vikarmskran? En vikarmskran brukar vara teleskop.

Avatar Fallback

Re: vikarmskran och teleskopkran.

källefall8  
#488101 rickard_e kanske menar en ren teleskopkran likt se som finns på 901 or och Hypro

Avatar Fallback

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488105 Teleskopkran för mig är det Valmet hade förut och Ponsse har kvar dom än idag om man vill...
Parallelförd vikarmskran med teleskop är det komatsu, jd mfl har idag.

Båda har sina för och nackdelar såklart, har kört Teleskopkran på Valmet 921 och 911.1, tyckte det var trevliga kranar i slutavv, otroligt lättkörda, bara in och ut och lyft och sänk att hålla koll på, låg tyngdpunkt.
Nackdelen en dyr komplicerad konstruktion, fanns inbyggda slangar som var mindre kul att byta.
Tillv kostnaden jag fick höra när Valmet slutade med Teleskopkran var ca 400 000 för Teleskopkran och 150 000 för Vikarmskran.
Vikarmskran är väl framförallt smidigare i gallring, kanske lite snabbare i vissa lägen, den kräver mindre bränsle, i princip underhållsfri.

Användarvisningsbild

Re: vikarmskran och teleskopkran.

Seb macahan  
#488111 Jag missade det sista ordet i frågan "på skördare". Givetvis är frågan ställd så som Valmet 890 svarade.

Avatar Fallback

Re: vikarmskran och teleskopkran.

rikard_e  
#488158 Jag var inte så tydlig.

menar kranarna som sitter på Ponsse, dom äldre valmet och vissa utav Nokka harvester.

   TS
Avatar Fallback

Re: vikarmskran och teleskopkran.

AKKAMAAN  
#489060 Uppfattningen har väl alltid varit att vikarmskranen är smidigare och har bättre "åtkomst" i närområdet. Valmets gamla teleskopkran var ju enkel att köra jämfört med den äldre typen av vikarmskran typ gamla 250 Super-Eva'n. Nu kom ju parallellkranen och tog "det bästa fördelarna" från både teleskopkran och vikarmskranen, speciellt när parallellkranen fick ett utskjut. Sen har ju JD tagit ytterligare ett steg i och med sin IBC, Intelligent Boom Control, eller "kranspetsstyrning"... Kan inte tänka mig att någon Valmetförare saknar den gamla teleskopkranen idag....
Ponsse verkar nöjda med att ha 3 olika skördare med tre olika typer av kranar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).