Motorsåg och handhållet

Vill du testa X-CUT C 85?

100 inlägg 25285 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487350
Hema skrev:
anersimyra skrev:https://m.youtube.com/watch?v=di8yz5H3HUg Och här kommer filmen.. :-bd

Bra klipp, trots bra och hög musik hördes alltid sågen minst lika bra. Gillade klippet när du börjar göra ett stort kap och bilden byttes till bultens fällning och sedan tillbaka till dig. Och under hela tiden hördes din sågning. Bra klippt. Saknar bara info om vilka låtar det var. Får gärna lägga till i infon. :-bd

Tillägg: Storsint av dig att visa att även den bäste kan klämma fast sågen ibland.

Jag får fråga ” Bulten ” om musiken. Det var nästan synd att vi inte behöll musiken vid kapjämförelsen, han la på en skitlöjlig sambalåt, filmen påminde om en hurtig instruktionsfilm från tidigt sjuttiotal.. =)) =))

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487369 Det var ju synd den gick i sten. Hade varit roligt o se om din större hva gillade den.
Olika sågar går olika med olika kedjor. Ett skifte mellan dem hade gett mer o jämföra med om hur sågarna går.

Ska man se skillnad i kedjan före o efter skärpning? Jo, det gör man nog. Jag kan garantera jag inte nog inte kommer att anamma dess vinklar ur kartong.

Det ser ut som har mer normal stötvinkel med efter brotschen.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487417
Mange skrev:Det var ju synd den gick i sten. Hade varit roligt o se om din större hva gillade den.
Olika sågar går olika med olika kedjor. Ett skifte mellan dem hade gett mer o jämföra med om hur sågarna går.

Ska man se skillnad i kedjan före o efter skärpning? Jo, det gör man nog. Jag kan garantera jag inte nog inte kommer att anamma dess vinklar ur kartong.

Det ser ut som har mer normal stötvinkel med efter brotschen.

Det återstår som sagt att se hur den levererar i riktigt hårt virke med sina aggressiva vinklar, men i den medelhårda björken gick den riktigt mjukt och fint.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487780
Peteflamingstar skrev:Ja jag filar med 4,5 mm och den mallen med röda rullar, på samma sätt som jag filade tidigare kedjor med gamla mallen och 4,5. Eller var det 4,8!? Nu blir jag osäker... :shock:

Då får du ännu aggressivare stötvinkel än 65grader som blir med 4.8 filen.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487801 Må venta til ca halvfilt kjeda sån ca før ein byte til 4,5 mm. Da gjelde dersom ein ikkje bruke mal.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Peteflamingstar  
#487840 Kommer ju faktiskt inte ihåg vad jag filat alla pixelkedjor med i snart femton år, men nog är det väl 4,8 som var standard va?! Eller var det 4,5? Röjsågsfilen är ju aningen grövre i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487842 4,8 er standarden som blir andbefalt

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Peteflamingstar  
#487942 Ja det stämmer ju! 4,8 till kedjan och 5,5 till klingan. Nu skingras dimman i minnet... Har också hört att man numera rekommenderar 4,5 till nya kedjor typ x-cut, men stötvinkeln borde bli för aggressiv tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487951 Men nu diskuterar ni inte C85 kedjan.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494156 No får dei pinade snart komma med både sag og ikkje minst kjeda, skal prøva ho på ei jonsered 2260 til kvisting!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).