Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80371 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47158 Niking: Ja det är bra då man slipper böj på höljet där bak, så är det på shadowen också, där blir det ingen böj heller och sram har haft lika ett par år. Så det var verkligen på tiden att shimano gjorde började göra växlar där man slipper böjen. Att växeln är demonterbar är ju inte så dumt om man brukar köra sönder dom ;)
Jag tror inte alls att det kommer att glappa upp där vid fästet dock. 95 är faktiskt 14 år sen och utveckligen går nog frammåt. Dessutom känns den väldigt stadig. STX och alivo är budgetväxlar och man ska komma ihåg att man får vad man betalar för i regel. Den stora vinsten med shadow förutom kabeldragningen är såklart den slimade profilen då den sticker ut 12mm mindre än en standard xt (om vi nu jämför mot en shadow xt) och det sparar mig växlar då man bevisligen inte klarar av att undvika stenarna :ymblushing:
Shadowen har ingen finjustering nere på växeln heller för wiren och de gör inte mig nått, det är bara onödigt då man har den uppe på reglaget. Mer behöver man inte.
Men det är ju bra att du trivs med din växel, det är ju de som är huvudsaken.

Jepp, håller med om att wire och hölje är viktiga saker, själv köper jag bara xtr-wire då den har den trevliga ytbehandlingen och shimanos höljen. Det gör ofantligt stor skillnad på känslan motför nån halvtaskig wire/hölje.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47186 Jag har en "hembyggd" Cyclepro Octagon XC som ja byggde, om det var -00... just nu kommer ja inte på vad det är för grejjer ja montera på, för det var typ 2 år sen ja cyklade, men ska ta ett kort bara ja orkar damma av hojjen

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#47190 haha.. kom på idag att jag har ett komplett shimano airlines system liggandes. Hmm kanske skulle montera det. Det funkade riktigt bra när det kom.... Jag och min kusin blev kallade för tryck och pysarna. Det pös varenda gång man växlade.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47207 MickeV: Jo jag vet att STX och Alivio är budgetgrejer, som numera är sammanslagna till en enda grupp kallad Alivio. STX RC är ju sedan några år omdöpt till Deore. Rent funktionsmässigt är de oftast lika bra som XTR/XT/LX, även om de är något tyngre och har kanske lite sämre tätningar här och var. Om de regelbundet rengörs och smörjs så lär det dock hålla minnst lika länge som betydligt dyrare grejer! *-:)

Beträffande utveckling på cykelsidan i allmänhet och MTB-sidan i synnerhet, så är det som så att många "nyheter" för det första har funnits långt tidigare i en eller annan form. Den smala shadow-växlarna är dessvärre en sådan "nyhet", men jag hoppas för din skull att hållbarheten på nuvarande version är hållbarare i längden än 1994-95 års version, som glappade upp efter 2-3 år p.g.a. den korta "bakväxelaxeln". Men om man slipper ett antal böjda växelöron (ska alltid vara utbytbara) och kraschade bakväxlar så är det förstås bra för DH-cyklister och liknande.

Sedan är det dessvärre många "stora nyheter" som inte innebär några egentliga förbättringar för oss cyklister utan snarast är dyra PR-trick från tillverkarna. Detta gäller Inte minst på hjulsidan med många svinaktigt dyra hjul som inte håller lika länge som ett vanligt välbyggt och välkomponerat hjul (vars komponenter successivt har förfinats i över 100 år). Sedan finns det givetvis riktiga innovationer som verkligen för utvecklingen framåt, så som smartare kabeldragning och längre hävarmar på fälgbromsar (V-broms). För många cyklister är det inte alltid lätt att skilja agnarna från vetet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47211 nexon: Kors, har du ett tryck å pyssytem liggandes, läckert. Det systemet blev inte riktigt så bra som man hade hoppats på. Men roligt att tillverkare vågar prova nya grejer.

Niking: Ja det är ju kravena som bestämmer vad man ska ha. Enklare växlar gör ju ofta sitt jobb, men jag har iallafall lite större krav än de. Trivs med XT växlarna jag hunnit med genom åren och har en lx som fungerar som reserv då man hittat nått som varit hårdare än växeln ;) Men självklart behöver man ju inte nån xt eller nått sånt lyxigt på pendlarhojar å dyl.

En sak jag retar mig på är att dessa växelörona (dom som är utbytbara alltså) ska vara så förbaskat dyra. Menar det är ju snudd på att det är billigare att krasha växeln än växelörat 😡 Nu är den väl lite regälare på staben då den är tjockare material samt att den sitter ihop med hela drop outen så förhoppningsvis är det växeln som ryker istället för örat.

Ja jo hjul brukar behöva sig en genomgång innan man monterar dom då det ofta kan vara så att dom inte är avstressade då dom byggs vilket ofta brukar visa sig på att dom börjar skeva lite väldigt snabbt. Jag köpte deemax för 2 år sen och dom ska ju vara regäla men jag måste säga att de var rena engångshjul. Efter ett år fick jag skrota dom för då skevade dom värre än en snok. Bakhjulet var bara att kassera men framhjulet går att använda iallafall.

Då köpte jag betydligt billigare blackjack sniper dh, ja dom var riktigt billiga men då gjorde jag så att dom sattes i riktstället före montering och riktades upp och såg till att ekerspänningen var lika. Dom var ju inte rak på nån ledd från fabriken men de fixades till och dom körde jag med ett år utan bekymmer, nu använder jag dock inte den hojen mer men tills dess funkade dom fint och var betydligt mer prisvärda än deemax.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47225 MickeV: Det var förvisso ett bra tag sedan jag behövde byta ut ett växelöra. men då var utbytbara växelöron inte särskilt dyra (100-200 kr st). Ty går inte bakväxelörat att byta ut, måste du istället byta hela ramen, vilket är betydligt dyrare. 😡

Vad hjulen beträffar så rekommenderar jag alltid att du ska bygga dem själv. För att du ska kunna bygga bra och hållbara hjul, krävs dock elementär kunskap i hur hjulen de facto fungerar rent kraftmässigt. Denna kunskap kan du bl.a hämta på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html :!: Med denna kunskap kan du sedan lätt bygga dina egna hjul http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html men även http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html finns bra tips.

Det krävs förvisso en del verktyg, där jag starkt rekommenderar en bra ekertensiometer. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb ... meter.html då en jämn och hård ekerspänning är A och O för ett hållbart hjul. 🧠
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47262 Niking: 200 anser jag vara dyrt för ett växelöra. Kolla bara på hur det ser ut... kan inte kosta många kronor för tillverkare att gjuta... menmen, nått ska dom ju göra sig pengar på så. Ja ramar utan utbytbara gör det betydligt jobbigare om man kör sönder.

Grejer för att bygga hjul finns att tillgå i stan så de är ingen fara och det är ofta det blir inköp av lösa delar som sen blir hjul. Dock var dessa sniper så billiga att det helt enkelt inte bar sig att tacka nej och hitills har dom hållit minst lika bra som deemax... säger ju en del med tanke på prisskillnaderna ;)
Till staben måste jag köpa lösa grejer den dan jag ska ha nya hjul iom att den har ett speciellt baknav då staben har DOPE där bak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#47274 japp,, ett helt kompeltt system tryck och pys. Tyckte det funkade bra när jag hade det monterat, hade det 2 tävlingssäsonger. Funkade utan problem, det enda som var problem när man var ute och skojcyklade var när luften tog slut, efter ca 400 växlingar.

Angående fälgar så anser jag att deemax är trams. Det är ju bara gulmålade vanliga mavic fälgar. Vet inte vilken sorts fälg det är nu men när jag körde som mest vad det mavic d 521 har jag för mig den hette.. Själv så har jag doubble wide på min kona, de är lite småbuckliga men de är raka. Bra fälg som håller för det mesta. Det tråkiga på kona är att kall man ha av bakhjulet så är det ett h vete att få dit det igen, pga alla brickor och axeln som skall igenom.. 😡

Köpte min cykel beg av en kille i jokkmokk. Fick den via bussgods. Hem och sätta ihop, fick ringa honom och fråga hur man satte dit bakhjulet då jag fick inte rätt på bakbromsen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47308 MickeV: Om dutycker att 200 kr är dyrt för en liten plåtbit kan du ju alltid klippa till en egen lösning.... :ugeek:

Beträffande fälgar så ska de vara silverfärgade och dubbelbottnade med dubbla ekerhylsor (alltså både "eylets" och "sockets"). Sedan är ju ekerspänningen A och O för ett starkt och hållbart hjul. Jag har självt varit med om flera gånger att ett både DH-framhjul och DH-bakhjul blivit skeva efter lätt CC-körning direkt efter hjulriktning. I båda fallen var fälgen 36 håls Mavic 121. Det var då som jag började rikta mina egna hjul - vilket jag inte ångrat en enda sekund! Efter att jag införskaffat en ekertensiometer så började jag även bygga mina egna CC-hjul - som håller mycket bra!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47325 nexon: Sedärja. De blev väl ingen succé men det är ju kul att ditt funkade bra. Den flaskan för tryckluft kunde du väl pumpa upp med vanlig pump och bilventil va? Går ju att göra så även i fält då.

Ja jag har för mig att det är 823or som är gula, inte hundra säker men ganska säker. Deras ekrar får man ju spader av då en vanlig ekernyckel inte passar. Aja, skönt man inte kör med dom nu. Framhjulet hamnar nog på gamla gianten som fick ny framgaffel nyligen så den får göra nån nytta. Vill åt skivsbromsfästet nämligen. Och förhoppningsvis retar det nån också att man kör med deemax på en sån cykel :D

Aa dom funkar kanske fint, på min sitter det mtx och hitills har dom skött sitt jobb. Men har du brickor till ditt baknav? Konstigt för de har inte jag, eller tänkte du på dom som sitter på dopen? Mina är iallafall välsmorda så fettet hållar allt på plats, gillar inte att ha torra grejer som ska röra på sig. Kan tänka mig att det kan vara lite bökigt då man ska sätta ihop det första gången. Själv har jag nu hunnit plocka av och på det tillräckligt många gånger för att ha hunnit lära mig ;) Har du sett om det finns nått annat nav som funkar för detta system är sun ringles lawwill? Hade ju varit trevligt med valmöjligheter den dan man ska bygga nytt hjul, inte för att sun ringles nav har strulat hitills... men ändå. Jag har inte sprungit på nått annat än som funkar.


Niking: Med tanke på att jag har tillgång till både material samt fräs så ligger inte tanken långt bort. Dock sedan jag bytte hoj så är det för mycket jobb iom att dropouten och växelörat är en enhet. Men på den gamla så hade man kunnat gjort eget, dock fick jag mig ett reservlager på några öron så jag klarade mig.

Jepps, dålig ekerspänning kan ta död på även den bästa fälgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#47352 Att airlines inte blev en hitt var väll mest priset, tror det var 10 000 kr för ett växel system.
Funktionen på det var bra. Tror priset var den stora bidragande faktorn.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Axl  
#48770 Kul att det fanns fler cyklister här.Jag kör på en Azonic. Har mest blivit cykling i åre och gesunda men är sugen på att pröva vallåsen också. Hafjell utanför Lillehammer kan också rekomenderas.


Åker ni skidor också?

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#48790 Sedärja, trevligt med fler cyklister. Välkommen till tråden ;)
Azonic har vi en här i stan också som åker på, fast det är en eleminator. Sedan är det några som åker på UMF Duncan och det är ju samma cykel fast med annan logga på i stort sett.
Visst är din hyffsat gammal? Har för mig att azonics nyare är svartlackade allihopa, men kan såklart ha fel.
Åre gäller för mig också, varje sommar tillbringas semestern där med cykling. Har varit ner och provat gesunda också... dom har ett gäng trevliga leder också. Men liften är lite bökig då man är ovan ;) krashade några gånger i den i början :-?
Bild

En av dom trevliga lederna i gesunda

Skulle ni passera Övik är ni välkomna in till Höga Kusten Bike Park också. Vi konkurerar självklart inte med åre eller någon annan sådan stor ort, men vi satsar på att vara ett komplement här ute i kusten, framförallt för det är roligt med en BP så nära stan.
http://www.hkbikepark.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48792 En sån har jag, Blev skadad av allt rödvinstjat på happy så jag flyttade hit. Men nu verkar verkligheten hunnit ikapp mej..

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48793 Brukar vara och cykla på mickes stigar óch måste berätta att dom är helt fantastiska. Och billigt är det. Och trevliga liftgubbar är det. Och allmänt bra i övik faktiskt. Men jag har lyckats hålla mej ifrån att beblanda mej med cyklande folk, nästan alltid bara jag som cyklar då jag är där. Konstigt folktomt för att vara en sån kanonanläggning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).