Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88501 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

550  
#387464 500 kg motsvarar ungefär 5000 N, så de menar förmodligen 50 kNm i så fall. Men det borde finnas en säkerhetsmarginal så det inte råkar lösa ut när man lyfter maxlast en bit upp i luften :shock:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

hayabusa 08  
#387465 Nu var det länge sen jag läste matte men vid närmare eftertanke så har du nog rätt med siffrorna :P
Sen tror jag även det är en dålig formulering av dom att skriva "löser ut". Det är ju en bromskiva och ett bromsok som bromsar dessa 50 kNm.
Ryck eller gungningar över detta så glider väl bara skivan lite tills det ligger under dessa Nm igen.
Hur man får en bromskiva att bara bromsa ett visst momemt är ju en annan sak :?:
Är det bara fråga om ett visst tryck på oket kanske.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

550  
#387466 Det har du förstås rätt i, tänkte inte så långt :lol:

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387504 Handlar om beläggens storlek skivans diameter och bromstrycket, så de blir hur mycket vridande kraft den orkar hålla innan den börja glida

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

550  
#387555 Självklart, fick hjärnstillestånd när det var en tiopotens för lite moment :lol:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Camaro1969  
#485708
Henrik Petersen skrev:
Fredrik Reuter skrev:Alphavagnen ska ha haft det svårt i surhålet i Målilla idag (inte konstigt kanske), någon som var där?

Hej
Jag och grabben var på plats i Målilla hela dagen. Och även vid surhålet. Ekipaget kom i särklass längst av alla. Dom flesta andra gasade och mera eller mindre flög ut i leran, 2 eller 4wd gjorde ingen större skillnad. Valtran med Alphavagnen gikk lungt och sansat framåt tills det tog stopp. Kan tillägge att ingen
lyckades ta sig upp på andra sidan.

Henrik


var det något mer liknande ekipage där? alltså något med en driven vagn långt bakom... då borde man väl komma längre om inte alla drivna hjul är i hålet samtidigt..

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487290 Ni som är sugna på bygga vagn så ligger ett chassi till en Alpha vagn på Klaravik nu :lol:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Seb macahan  
#487318 Det måste vara livsfarligt o gå in på Klaravik så här i bokslutstider. Känns inte som rätt tid o fynda.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487322 Jag kollar ofta men har bara budat hem nåt en gång :lol:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

JohannesG  
#487365
gnisten83 skrev:Ni som är sugna på bygga vagn så ligger ett chassi till en Alpha vagn på Klaravik nu :lol:

Ser ut att saknas vissa vitalare delar på den. Även om alla svetsning är klar blir det nog dyrt med alla hjulmotorer m.m.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487441 Självklart blir den dyr att bygga klart, men för den som är byggsugen är stommen kanon o vill man inte ha Y draget är de väl bara att göra ett vanligt drag.
Tycker man att 4 motorer blir för dyrt är de väl bara att ta 2 nu och lösa vanliga nav i de andra 2 :wink:

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487519 Tenkte jag kanskje skulle legge inn noen bud på Alpha Vagnen.. Vad tenker ni skogsforum medlemmer er Max priset på denna Ramen med tilbehør :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).