tor 21 dec 2017, 22:42#487302
Kedjan på 535án är ett litet kapitel för sig. Till o börja med så gäller det o lära sig o fila kedjor om man inte kan det. Ska man byta till ny varje gång det behövs kommer man nog aldrig runt problemet.
Sen är den extremt känslig, kedjan får inte vara för slak men det är nästan ännu viktigare att den inte är för spänd. Sen är mängden olja till kedjan också viktig. Min funkar bäst när oljan till kedjan tar slut 5-10min innan bränslet tar slut. Givetvis går jag och tankar då, och fortsätter inte utan olja. Sen är det skjutande kedja på allt under 2cm. Kan man köra med försträckta kedjor är det nog bra, men jag har alltid lite mer problem halva första dagen efter kedjebyte.
Sen har jag hört de som säger att 12" svärd ska funka bättre men jag har aldrig provat. Det är lite lärotid innan man blir kompis med den sågen. Nu kör jag 2-3 dagar ibland mer utan att kedjan hoppar. Byter jag till en ny så kollar jag kedjespänning vid varje tank och filar vid varannan 1:a dagen. Har du gradat av svärdet på länge?
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem