Motorsåg och handhållet

Vill du testa X-CUT C 85?

100 inlägg 25392 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487201
Och här kommer filmen.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487207 Det var de snabbaste fällskär jag någonsin sett :shock: Den kedjan måste man ju ha :-BD

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487217 Kva synes sagføraren då? Bedre enn Oregon kjeda? Rekna med at du har filt C 85 eller slipt ho.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487220
can skrev:Kva synes sagføraren då? Bedre enn Oregon kjeda? Rekna med at du har filt C 85 eller slipt ho.

Bägge kedjorna var nyfilade. Kaptiden på björken var i stort sett densamma med C85 på Dolmar 7910 och 73 lpx på HVA 394. Men C85 skär klart mjukare, vid instick var det som att sticka ett varmt svärd i smör. Men den skillnaden kan förstås delvis förklaras av att det är två sågar där åldern skiljer sig åt med drygt tjugo år.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487224 OK ser fram til å testa nykjeda på ei 560 både felling, kapping og kvising 15 " sverd. "Konkurrenten" er den andre Hva kjeda sp33g. Til denne kombinasjonen og ikkje minst når da er gran så vil eg tru sistnevnte er best, men får nå prøva den nya og.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487227
can skrev:OK ser fram til å testa nykjeda på ei 560 både felling, kapping og kvising 15 " sverd. "Konkurrenten" er den andre Hva kjeda sp33g. Til denne kombinasjonen og ikkje minst når da er gran så vil eg tru sistnevnte er best, men får nå prøva den nya og.

Jag jämförde även med en riktigt välfilad H25 på en 550. Kaptiden i björken var ca 9 sekunder med både c85 och oregon 73:an, kaptiden med H25 blev ca 15 sekunder.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487230 Kjeme vel Ann på kor tjukt da du skal kappa er. Til kapping vil eg tru at ei 3/8 chiselkjeda er best, iverfall når du kjem opp i ein viss tjukkelse, til kvisting tja får prøva. Personlig har eg hatt større suksess med sp33g kjeda enn H 25 men da er nå meg då. Bakdelen med 3/8 fullprofil er at ein må vel opp i ca 60 kubikk sag skal ein ha skikkelig nytta av kjeda.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Peteflamingstar  
#487238 Bra film! Roligt att den var klippt och skuren :-BD
Skulle vara riktigt intressant att se hur en 560 med x-cut står sig, jag kör den kombinationen på ett 15" och det är ruskigt va snabbt den skär.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487246 Har akkurat samme kombinasjon som deg Peteflammingstar 560 med x cut 7 tanns drev. Synes den er ganske bra ja. Du file vel med 4,5 mm fil etterkvart du og?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Peteflamingstar  
#487272 Ja jag filar med 4,5 mm och den mallen med röda rullar, på samma sätt som jag filade tidigare kedjor med gamla mallen och 4,5. Eller var det 4,8!? Nu blir jag osäker... :shock:

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487284 Hehe, OK bruka ikkje mal eg då men brukte før. Ei avsporing. Får la tråden handla om C 85 kjede.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#487297
anersimyra skrev:https://m.youtube.com/watch?v=di8yz5H3HUg Och här kommer filmen.. :-bd

Bra klipp, trots bra och hög musik hördes alltid sågen minst lika bra. Gillade klippet när du börjar göra ett stort kap och bilden byttes till bultens fällning och sedan tillbaka till dig. Och under hela tiden hördes din sågning. Bra klippt. Saknar bara info om vilka låtar det var. Får gärna lägga till i infon. :-bd

Tillägg: Storsint av dig att visa att även den bäste kan klämma fast sågen ibland.
Senast redigerad av Hema fre 22 dec 2017, 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487299 Hurgjorde du när du filade? Blev det skillad när du filade?
Hade du mall? Finns det mall?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487346
1513931127_4b707255-1a3f-4fc1-a965-2c05f169b5b4.jpeg
Mange skrev:Hurgjorde du när du filade? Blev det skillad när du filade?
Hade du mall? Finns det mall?

Jag provade kedjan för tre veckor sedan och körde då i stenskärv som slagits in i veden vid fällning, kedjan blev då något lite skadad på en del tänder men skar oavsett detta riktigt bra. Väl hemma i boden så plockade jag fram det här amerikanska skärpeverktyget som jag köpte för ett par år sedan, jag såg aldrig efter på kartongen vilka vinklar c85 skulle filas till, verktyget ger filningsvinkel 25 grader och filläge 0 grader. C85 ska ju filas till 30 grader med filläge 0 grader. Konstigt nog är c85 den kedja som passat bäst till att skärpa med nämnda verktyg trots att filningsvinkeln var 30 grader, karbidstålet passade helt perfekt i kedjans profil till skillnad mot 73 lpx där stålet går alltför högt i tanden. Men nog skar kedjan riktigt fint redan ur kartongen, jag tror nog inte att man vid ett blindtest kunnat avgöra om den var direkt ur kartong, eller om den varit filad.. :???: Tyvärr blev minneskorten fulla så insticksprovet kom inte med, men insticket i både aspen och björken gick snabbt och mjukt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487349
1513931378_a9721e22-6227-4fa5-82fe-b7b43bbf5ae3.jpeg
. Upplösningen räcker inte riktigt till, men man ser att karbidstålet passade perfekt i profilen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).