Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57949 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

sven126  
#482180 Hej!

Jag har använt en Mavic Pro för att kolla över min skog, före och efter gallring. Länkar till klippen:



Nu är det här väldigt snabba överflygningar, vill man göra lite mer noggranna kontroller är det bara att flyga lägre.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#482203 Jag säger bara WAOOOO så bra. Risken är väl att man får mycket jobb när man ser så fint.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#482353 Var det någon som passade på att köpa drönare till nedsatta priser? MP FMC finns för 11 500 som lägst fortfarande och gissningsvis verkar priserna stabiliserats över black friday weekend. Efter (cyber-) måndagen tror jag många kommer höja men inte upp till 15200 som var vad de flesta låg på i några månader före black friday.

Idag har jag varit ute och filmat med appen dronedeploy. Ett plöjt gärde, ett med stubb och en lada. Det har jag laddat upp till sajten som nu kommer klippa ihop det så jag titta på det på deras sida. Ska se vad för möjligheter jag har att exportera datan i utvärderingsversionen av pro. Lägger väl in någon skärmdump på sidan sedan här.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Midgård  
#482424 Beställde en DJI MP FMC igår på Rajala Shop för 10 990 kr plus frakt 150 kr. Tot 11 140 kr.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487157 Jag har kört med drönaren och dronedeploy förrförra helgen och det gick smidigt. Bara stå och övervaka det. En gång hängde sig appen och då fick jag avbryta och köra hem drönaren manuellt.

Bilder från dronedeploy. Detta togs för två veckor sedan, mitt på dagen. Drönaren kör ju 7 m/s ungefär och ljuset är ju sämre. Inkluderar en bild från Gärdet, Stockholm i Augusti där den var stationär på 120 meters höjd. Klart bättre.

Jag har nog kommit till insikten att IDAG om man ska enbart syssla med att skapa ortofoton, speciellt över sin skog som kräver bra med höjd för att bra bra, bör man satsa på DJI Phantom 4 Advanced eller Pro (som Advanced men sensorer åt sidan och bakåt samt ev lite bättre mottagning i kontrollen i.o.m. fler frekvenser. Men enligt mig tveksamt värt). Den drönaren har en större kamera och större sensor så borde fånga bilder bättre. Men det är något man har med sig i bilen. En Mavic har man med sig i traktorn som jag visat och är mer mobil.
Får försöka köra i sommar på skog när det är bra med ljus (lätt molnigt så det inte är skarpa skuggor, men likväl mycket ljus).

I jul ska jag åka ut med drönaren, dra ner mina Goggles för ögonen och flyga lite på ett ställe morbror inte kunnat besöka på länge. Då blir det filning istället för lodbilder.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487158 Jag har även exporterat ut de här kartorna från dronedeploy och importerat i Google Earth Pro. Kan man se alla samtidigt (även om det tar några minuter för den att ladda in det vid uppstart).
Som ni ser ska man nog inte lita fullt ut på avstånd/areor. Se hur vägarna inte matchar mot Googles bakgrundskarta. Och det är inte lika mycket fel i båda ändarna så det är en förvrängning och inte bara en förflyttning.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#487165 Hämtade en DJI Mavic Pra Platinium i går som öppnas till jul. Var i Sverige finns du Aqualize? Om man kunde få komma och se på när du kör någon gång.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487186
hlb skrev:Hämtade en DJI Mavic Pra Platinium i går som öppnas till jul. Var i Sverige finns du Aqualize? Om man kunde få komma och se på när du kör någon gång.

Jag bor på ett ställe men drönaren har jag lämnat hos föräldrarna i Bergslagen (Lindesbergs kommun) där jag kommer ifrån och t.ex. morbrors mark är. Ser i din profil att det är Kronobergs län så det är ju inte nästgårds direkt.
Det kan nog hända att jag gör någon mer film med GoPro-kamera i pannband som jag länkat till tidigare för att visa hur jag kör. Är hem dit över jul och nyår så jag har lite mer tid till flygning.
Jag tror det finns ett behov av lite praktiska visningsfilmer för användning jord & skog. Visst finns mycket på engelska på youtube men en del kan ju ha svårt med språket i sådant.

ATL hade reportage med Skogsstyrelsens Anton Holmström som visar det här för skogsägare, men han når väl bara ut till folk som träffas i verkligheten. Men till skillnad mot mig så har väl en sådan det riktiga skogsperspektivet. Jag har ju inte egen skog/sköter inte så kan bara spekulera och gissa till hur drönaren hjälper till.
http://www.atl.nu/skog/atl-tv-de-tror-p ... -i-skogen/

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

blavattnet  
#487204 Hur fungerar det att få bilderna från drönaren till det däringa dronedeploy? Måste man göra detta manuellt eller kan man ta det vi wifi ?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487229 Man måste ta ut minneskortet och stoppa i datorn (eller koppla in drönaren men då måste den ju stå igång).
Jag är rätt säker på att Mavics wifi-läge bara går att använda för att styra den.
Och det kanske är lika bra. På en av skogarna, 6 ha, tog den 747 bilder.
Den som blev dålig p.g.a. nästan skymning och låg höjd var 15 ha och 317 bilder.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

blavattnet  
#487249 ok.
Väldigt intressant det du gör.
Tar det lång tid att göra dessa flygfoton? jag menar flygtid o pillande vid datorn

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487393 För att göra ortofoton med dronedeploy så tar det ju mellan 3-30 minuter att lägga upp vad man vill flyga. Enklast att göra det via datorn än i appen. Spannet i tid är eftersom jag funderar och klurar på inställningarna och försöker optimera. Det tar bara några få minuter när man ska flyga iväg. Man behöver ju stå och hålla koll på drönaren (men jag lade ifrån mig handkontrollen bitvis när jag behövde fixa saker). När den har landat tar man ur minneskortet och stoppar i dator så man kan gå in på hemsidan och ladda upp. Här gäller det att själv hålla reda på vilka filer som ska upp (t.ex. välja bort testfotot som appen gör innan den flyger). Uppladdningen sköter sig själv och kan återupptas senare. Har man dålig internetuppkoppling ute på landet så är det ju en begränsning. När allt är uppladdat så ska det processas i deras moln och det tar olika lång tid beroende på storlek och vad man betalar för (högre prio för de som betalar mest). Men säg 2-10 timmar. Man får e-post när det är klart.
Så förutom att övervaka flygningen så är det väldigt lite tid som egentligen behöver läggas för varje flygning.
Men sen har ju jag som "startkapital" läst på, tittat på youtube, pillat och utforskat inställningar osv. som jag inte kan uppskatta i tid. Men det är verkligen inte något krångligt.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487394 Prognosen ser ut att vara att det är uppehåll och lättare molnighet mitt på dagen i morgon. Så jag hinner nog med 1 till flygning med dronedeploy innan pro-utvärderingsversionen går ut. Efter det begränsas jag till några flygobjekt per månad, ingen exportmöjlighet utan bara titta på deras hemsida och kan inte använda analysfunktioner, bara titta på kartan. Som för mig som inte får något ekonomiskt värde tillbaka får räcka.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

blavattnet  
#487406 ok, stort tack för infon o lycka till med nästa flygning. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487680 Det skulle du inte sagt! ;-)
Eller ja, första flygningen gick bra men på andra så gick det åt pipan! :-(
Jag tänkte filma lite skog från ett hygge mot kanten, så jag behövde flyga sidledes. Jo de där tallarna som stod ute på hygget skulle jag inte åka in i...
Drönaren i mjuka backen. En liten plastdetalj som gick sönder. Ja och propellrar förstås men de är ju utbytes. Just nu har jag bara tejpat över det och får se om jag köper tredjepartsskal eller om jag utnyttjar min första utbyte på försäkringen (DJI Care Refresh) som jag köpte till. Men självrisken för första utbytet är €99 :-(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar