Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86284 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432815 Nytt dike är ju det roligaste och att få stå ordentligt mitt över diket är ju klart bäst, tror det skulle fungera bra med stockmattor anpassade till maskinvikten som jag lägger tvärs diket. Dels är det lätt att få tag på å flytta dom iom att som ligger upplagda på dikeskanterna dels trycker man inte sönder kanten på samma sätt och riskerar att kränga larver. Bredare larver hade ju varit bra där de e blött men när man sedan kommer ut på hygget bland stubbar å sten så frestar det på.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

hinowa  
#432824 Jag gjorde en liten stenpir ute i en reglerad sjö när det var tömt ganska så mycket,utan stockmattor,var lite svettigt man får inte stå still för länge
på samma plats :lol: för då blir det jobbigt värre,jag gjorde sedan mattor av grova plank stela,och fäste en vajer i ena änden på dom så man flyttade dom vartefter,mycket smidigt,men bara för blötmarker skulle inte hålla för att gå på över gamla diket som skall rensas,massaved har jag kört på.
Sedan finns det speciella dikare som har bandbreddare på över metern.på varje sida.En Menzi Muck hade inte varit fel att ha :-BD
Jag har haft en mini med 3 hjul drivning på 1,och fyra hydraliska utsjutbara stödben,som en spindel :lol:
Bra i slänter!

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477771
1508614068_okt2017trumbyteb.jpg
1508614061_okt2017trumbyte.jpg

Så nu fick jag köra med Cat 312 på riktigt idag.
Tog en betongtrumma med mig och åkte och slängde i den
istf det som låg i diket förut, hyfsad atv och skoteröverfart blev resultatet.
Jag är mkt nöjd och mallig över Catten, den känns fantastisk.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Erre  
#477780 Snyggt slurfi.

Snygg profilbild med. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

svampbob  
#477781 Vad är det för vitt du har på backen?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477782
svampbob skrev:Vad är det för vitt du har på backen?

Guld

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#477793 Snyggt, ni kommer nog få det roligt du och Cat`n. :-bd

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

uffejohan  
#477844 Jag har en 307C och är supernöjd med den, en grävmaskin på fastigheten är helt nödvändig, finns oändliga användningsområden....Nackdelen med min är räckvidden, antar att 312'an räcker nån meter ytterligare. Oftast fattas den där sista metern om man ska slänta eller rensa diken och gå bredvid. Vad har du för släp när du flyttar slurfi? Jag klarar mej med ett enaxligt på 307'ans 9 ton, antar att det inte räcker för dej?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477856
1508687998_img_20171009_164923.jpg

uffejohan skrev:Jag har en 307C och är supernöjd med den, en grävmaskin på fastigheten är helt nödvändig, finns oändliga användningsområden....Nackdelen med min är räckvidden, antar att 312'an räcker nån meter ytterligare. Oftast fattas den där sista metern om man ska slänta eller rensa diken och gå bredvid. Vad har du för släp när du flyttar slurfi? Jag klarar mej med ett enaxligt på 307'ans 9 ton, antar att det inte räcker för dej?

Oändligt är ordet, snackade med grannen han ville hyra för lite jobb på tomten.
Så det är inte bara min mark som behöver grävare, man kan nog få fler timmar på den åt andra åxå.
Räckvidd, jo det var därför jag ville gå upp en storlek från 9-tonnaren jag hade tidigare.
Som du ser på bilden på trumbytet så har jag inte varit över på andra sidan utan gjort allt
ståendes på ena sidan i lugn och ro.
Flyttning, ja hittills har jag kört på lastväxlare enligt bild, klarar precis vikt och höjd.
Jag har en traktordragen tvåaxlad trailer men jag har inte hunnit prova om den räcker till.
I värsta fall kanske jag måste leta nån kraftigare vagn eller kanske åtm snegla på ett dunderbygge.
Det lär väl bli att ringa in lastväxlare vid behov i närmaste framtiden iaf.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

svampbob  
#477860 Är det du som har svetsat på skopan?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477863
svampbob skrev:Är det du som har svetsat på skopan?

Nej, det enda jag hunnit göra är att tvätta av maskinen och reparera huvudströmbrytaren
som låg på hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

uffejohan  
#477881 Ibland får man kompromissa, för mej var det viktigt att ha smidigheten med mitt traktordragna enaxliga släp. Släpper ner kroken och kör upp grävaren på mitt hemmabygge. Lyfter upp och kör iväg efter att jag bundit fast maskin. Är det trångt att vända kan jag snurra runt släpet på en femöring med grävmaskinen. Tyvärr är nog 9-tonnaren Max vad man kan lasta på ett sånt släp, annars vill jag oxå ha större maskin....

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Kolo  
#480723
Slurfi skrev:
svampbob skrev:Vad är det för vitt du har på backen?

Guld

\:d/

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

k-vaara  
#480739 Om man har möjlighet att skaffa en grävare så tycker jag absolut att man ska göra det. Köpte en gammal grävare för ett år sedan, har väl inte hunnit köra så jättemånga timmar med den men kul har det vart. Fixat till en gammal väg, ordnat till ett par diken och lite fix hemma på gården. Monterade en stegmatare med jibb som vinterpyssel, funkar faktiskt ganska bra att hugga med den. Hoppas man hinner träna på att köra med aggregatet lite mer till nästa år. Hann bara hugga några traktorlass brännved med den under sommaren. 12-13 tons maskin kan ju bli lite klumpig i gallringsskogen. 7-9 ton hade nog vart en lämpligare storlek på maskin för stegmataren, men med jibben får man snudd på 10 meters räckvidd och det utan att det blir gungigt och svaijigt. Ska bygga en väg nästa sommar och där blir det fint med den extra räckvidden i en 12-13 tonnare jämfört med en 7-9 tonnare.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487154
1513810931_dec2017infarta.jpg
1513811154_dec2017infartb.jpg

Snö och is bortgrävt, plockade upp några stubbar och slängde in i skogen.
Grävde sen ett lågt dike på var sida om den tänkta vägen
och la massorna i diket och försökte släta till någorlunda
så nu får det frysa och tina så borde det vara stabilt att lägga grus på i sommar.
1513810971_dec2017infartc.jpg
1513810752_dec2017infartd.jpg
1513810691_dec2017infarte.jpg
1513811211_dec2017infartf.jpg


En fin dag idag idag, gjorde en bred infart över ett dike och ska lägga en 6m trumma
längre in på vägen i vår.
Lastväxlaren invigde infarten och det fanns som synes oerhört gott om plats kanske så mkt
så jag gör infarten lite smalare sen.
Det var rejält fruset och de fyra fem stora stubbar jag grävde upp satt hårt till en början.
Emilie drog upp Catten och for hem med den och lastade själv av så jag kunde åka och
äta middag med frugan och svärmor på bästa stället i Korpis, jag tog ett 150g Skrovmål och är mätt än.
Detta var som det ser ut finalen på denna säsong, nu får Catten vila hemma tills nästa säsong.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).