Traktorer och processorer

Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

75 inlägg 23669 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

d@nne  
#486972 Plocka av kranen gör jag varje år minst en gång och har som mest tagit 30 minuter. Man tar bort fyra bultar, elkabel och fyra slangar så inga konstigheter med det :-)
Sen vill jag fråga er som spyr galla över traktorekipagen om ni någon gång varit nära ett eller rent av provat?
Var själv väldigt skeptisk till den dagen jag gick dema ett andersskördare bygge och fick se vad det faktiskt är och kan och inte kan.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486977 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486978
getost91 skrev:
Camaro1969 skrev:
getost91 skrev:Har läst tråden några dagar och vill berätta mitt upplägg.
Köpte för 10 år sen en niab till min bm 650 för att skörda med. Huggarvagn fanns sen tidigare.
Körde sönder vridhuset på vagnen första vintern och då kom tankarna på skotare. Som "grön" fick jag tips om Kockums 84-35 som bra gårdsmaskin för ca 150 tusen. Sagt å gjort. Maskinen kom hem och problemen började. Mekaniskt glapp, gammal el och gammal hydraulik i kombo med en grön förare var inte bra. Den var dessutom alldeles för stor och bökig för min körning under övriga året. Gjorde en förlust på ca 70tusen med reservdelar inräknat under 7 år. Kör idag med 2 traktorer varav en med driven 11 tons vagn och 8m kran som körs året runt, största delen riskörning åt kunder med problemträd. Den andra har en hypro på vintern, och buskröjare, betesputs och tippvagn på sommaren. Detta upplägg passar mig bäst både ekonomiskt och praktiskt. Mycket småplock ,ofta vägkörning,och att grejerna inte mår bra av att stå under sommaren är avgörande. Kommer inte att köpa skotare igen.
Kör ca 1100 m3 flis / år och ca 400 m3 rundvirke



förlust på 70000:- lät ju billigt i mina ögon, alltså 10.000:- per år?

eller förstår jag fel även här? :)


Det stämmer! förlusten blir än mer kännbar när jag samtidigt är tvingad att hålla igång traktor och vagn för att köra med på sommaren. detta eftersom körningen är både på känsliga betesmarker och mycket vägtransporter.
Tänker man då att skotaren i mitt fall blev använd i max 5 månader på vintern så är 70000 på 7 år lite värre i mina ögon.
Värt att notera i mitt fall är att jag sällan har uppdrag som överstiger 50 m3 per objekt på sommaren.


då lät ju faktiskt 10.000 per år ändå billigt, har man tur med en gammal skotare kan man ju till o med göra vinst eller iaf + - 0

10.000:- på 5 månaders användning är ju bara 2000:- i månan hursomhelst. jag tycker det fortfarande är billigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486983 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Seb macahan  
#486995 Skulle nog våga påstå att klarar man en skogsmaskin på 70' under 5-7 år har man kommit extremt lindrigt undan. Jag var uppe i 50' första året och tycker nog att det gick bra. Ett aggregat på 14-17000h tuggar i sig ganska mycket delar, + däck slang pumpar etc.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487001 ,,,
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

svampbob  
#487026 Var det inte för att reda ut såna här frågor som Gallringsdagarna drog igång. Det är bara att titta i Faktafoldern efter facit. Det som är svårt där är att avgöra hur stor inverkan medelstammen har på kapaciteten.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Seb macahan  
#487045 Nu har jag dålig koll, men var det samma förare i valtran när parcellerna gallrades som det var i demoytorna så säger inte den faktan någonting. Som vanligt skickar de upp någon säljare som knappt kan köra maskin så fort man ska demonstrera okoventionella maskintyper.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487053
getost91 skrev:I dom 70' är följande inräknat:
Byte hydraulpump
Ombyggning servosystem
Ompackning kolvar kran
Nya hydslangar kran
Div kablar i hytt
Renovering spakar
Rep matarpump
Filter och Oljor t service
2 dåliga däck t boggien +2 kedjor
Skulle kunna räkna upp lika många saker till som skulle ha varit fixat om man skulle köra mer yrkesmässigt..


Att behöva byta hydraulpumpen var kanske lite surt men det andra är ju bara lite vanligt underhåll som blir på alla grejor. Din nya bonntraktor behöver olja, filter och slangar den också. Eller kanske byter du bort den när den ska servas? Förhoppningsvis så fick du ändå en del gjort när maskinen gick.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487075 ,,,
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487090 Seb tycker jag har tongivande kunskap, har ju haft en riktigt duglig modell av skördare, vet liksom vad han jämför med.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487092 Men han har inte fått rull på sitt nybygge än. Vi väntar med spänning. 8)

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Seb macahan  
#487113
Skogsola skrev:Men han har inte fått rull på sitt nybygge än. Vi väntar med spänning. 8)


Nej, han har visst inte det... Men i morgon ska jag hämta det!!!! :grin: :grin:
Dock sitter inte skördaraggregatet på, och det är nog lika bra det för just nu är det för surt i marken här i Blekinge.
Jag kommer succesivt att bygga på aggregatet under vintern, men har inga förhoppningar att bli klar förrän Mars/April. Nu ska jag vara tydlig att jag har bara stegmatare. Den är inte jämförbar i diskussionen. Den kostade 200´skulle jag haft rullmatat hade jag fått räkna med 230-350´. Men mitt val baserades mest på erfarenheterna av rullmatade Kesla 20RH som satt på skördaren.
Även här så ansåg jag att rullmatat blir för dyrt o hålla i liv (även om det var ett nytt). I förhållande till hur mycket och vad jag ska köra i för skog. Men ni ska få mycket bild och film i Julhelgen, det lovar jag. Som basmaskin är jag helt övertygad att jag kommer att bli nöjd med detta ekipage. För o fortsätta o provocera så anser jag att jag har bättre överblick, mer precision i körningen, och bättre terrängegenskaper i blockig & blöt terräng (Tigercat H09 har extremt utsatta boggi lådor).
Men skördaren var mer oöm än traktorn och mer stabil i sidolut. Men vi får se

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

loppan  
#487132 Hela den här diskusionen är lite märklig,ni jämför äpplen med päron.
Lite som man en gång i tiden diskuterade Volvo eller Saab.

Att jämföra en 12-15 år gammal skördare med en ny traktor är inte riktigt rättvist.
Det enda gemensamma nämnaren är inköpspriset.
Traktorn är relativt låg tekniknivå,skördaren hög.
Traktorn billig att reparera,skördaren dyr.
Traktorn användbar till mycket,skördaren till lite.
Skördaren mångdubbelt effektivare vid drift men glöm inte att räkna in tiden för underhållet.

För det första så är dagens skogsmaskiner inte tänkbara för den självverksamme om tio år som begagnad.
De maskiner självverksamma i dag köper är den sista generationen,de nya är för teknikintensiva och svår reparerade.
Man har inte en chans utan rätt programvara i de nyare.
En traktor är mer slägga och spett.

Traktorskördaren är i sin linda och kommer att bli bättre,redan i dag då är det ganska bra snurr på Nisulas
Valtra A byggen.

En diskussion mellan Nisula etc och Vimek/Malva vore mer korekt.

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

d@nne  
#487135
loppan skrev:Hela den här diskusionen är lite märklig,ni jämför äpplen med päron.
Lite som man en gång i tiden diskuterade Volvo eller Saab.

Att jämföra en 12-15 år gammal skördare med en ny traktor är inte riktigt rättvist.
Det enda gemensamma nämnaren är inköpspriset.
Traktorn är relativt låg tekniknivå,skördaren hög.
Traktorn billig att reparera,skördaren dyr.
Traktorn användbar till mycket,skördaren till lite.
Skördaren mångdubbelt effektivare vid drift men glöm inte att räkna in tiden för underhållet.

För det första så är dagens skogsmaskiner inte tänkbara för den självverksamme om tio år som begagnad.
De maskiner självverksamma i dag köper är den sista generationen,de nya är för teknikintensiva och svår reparerade.
Man har inte en chans utan rätt programvara i de nyare.
En traktor är mer slägga och spett.

Traktorskördaren är i sin linda och kommer att bli bättre,redan i dag då är det ganska bra snurr på Nisulas
Valtra A byggen.

En diskussion mellan Nisula etc och Vimek/Malva vore mer korekt.

Tack! Kunde inte säga det bättre faktiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).