Motorsåg och handhållet

Vill du testa X-CUT C 85?

100 inlägg 25291 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485340 Ja vinkla out off the box er i grunnen ikkje så viktig, da er korleis kjeda er å fila og egenskapane ho får då som betyr noke for meg iverfall. Trur speedcut finnes berre i .325 ingen ting er vel bedre enn å få kjeda til å skjera fort uten litt haukenebb, men å få da til er nok ikkje lett sjølv om da hadde vært kjekt å beherska da.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#485438
Mange skrev:
Hema skrev:Hmm, jag upplever inte kedjan så aggressiv. Men helt lam är den inte heller. Upplever att den håller skärpan bra. Samt fått med Speedcut och testa mot övriga kanske hade varit intressant.

Finns Speedcut i 3/8 så man kan jämföra? Det har jag nog missat. Trodde bara det fanns 95TXL i .325.
En tunnare hörna håller sämre, det har det alltid gjort och tror inte tillverkare kan påverka det utan att ha hårdare material vilket påverkar filning. Oregon har ju liksom Stihl lite hårdare kedja just för detta. Oregons serie heter M=Multicut.
Får man upp skärpan håller de länge.

Du har säkert rätt, jag som tog för givet att Oregon var lika heta på gröten som HVA.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#485453
Mange skrev:Att inte jag gillar denna kedjas vinklar är inget stort problem, det rättar man till första filningen liksom man gör med de flesta andra. De flesta gillar nog lite höknäbb.

1513030272_24282439_10156000941109250_198175763_n.jpg
Det där är x-cut kedjan om jag inte tar fel?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485501 Japp, C85. Lådan till den kedja vi testat.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Anton k  
#485513 Några frågor om den här kedjan då jag inte är expert på området.
Är det här en helmejsel, halv eller semi eller vad det nu finns o hur dom beter sig.
Är det en kedja som går bra att kvista med eller är det en kapkedja?
Om man jämför mot en .325kedja hur blir det på en 60kubik såg?
Är det ett bättre alternativ att köra den här kedjan på en 560 arton tum till ekhuggning än 325 kedja? Då är det både fällning o kvistning, samt hugga grov gran o kvista den?
Ska man ha husqvarnas svärd till eller är det bättre med något annat? Typ massivt? Annat märke eller något annat jag inte känner till?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485519 Detta är en mejsel tand i 3/8 delning.
Jag har testat 17" 3/8 mejseltands kedja på 560.
Har även testat den med .325 mejseltand i 18".
Det gick bättre även om det gick rätt tungt i hårda träslag. Ser man till att den inte går ner i varv förmycket i skäret så går det bättre än 3/8. Viss risk för varmkörning dock.
Mitt råd till dig är massivt svärd på 16" och oregon 21lpx i .325/1,5 mejsel tand.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485520 Mejseltand gör sig näst i kap.
Halvmejseltand gör sig bättre i kvistning.
Du kan ha båda i samma delning.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485525 Viss du har innteresse av da og ein del gran å hogga så ville eg kanskje tatt på x cut i .325 deling til granå. Må ha sverd med 1.3 spor da så da går jo noken kr, men kanskje er da verdt da allikavel.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#485531
Mange skrev:Japp, C85. Lådan till den kedja vi testat.

Det var tusan, jag menade x-cut 0,325 då Filningsvinkel är 30 grader, jag tittade inte på kartongen utan antog att c85 ” ska ” filas i 25 grader. Jag provade nämligen den där amerikanska kedjeslipen som jag köpte och monterade carbidstyrningarna avsedda för 25 grader, och c85 är den kedja där den fungerat bäst på då carbidstålet passade perfekt i tandens profil.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#485532
Anton k skrev:Några frågor om den här kedjan då jag inte är expert på området.
Är det här en helmejsel, halv eller semi eller vad det nu finns o hur dom beter sig.
Är det en kedja som går bra att kvista med eller är det en kapkedja?
Om man jämför mot en .325kedja hur blir det på en 60kubik såg?
Är det ett bättre alternativ att köra den här kedjan på en 560 arton tum till ekhuggning än 325 kedja? Då är det både fällning o kvistning, samt hugga grov gran o kvista den?
Ska man ha husqvarnas svärd till eller är det bättre med något annat? Typ massivt? Annat märke eller något annat jag inte känner till?

https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... 5-x-1-5mm/ Jag håller helt med Mange angående solida svärd. Det här tsumura ser ut att vara samma svärd som säljs under namnet red mountain ( Sugi Hara ) och är verkligen ett ” evighetssvärd.” Själv har jag svärdet i det senare utförandet tillsammans med HVA:s H25 kedja.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487046 @Fredrik Reuter
Du har PM. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

anersimyra  
#487058 Nu i kväll så redigeras film från några roliga fällningar med C85 på en Dolmar 7910. Jag kan säga redan nu att kedjan skottar på som ett paternosterverk.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487118 Låter lovande. 8)

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487184
anersimyra skrev:Nu i kväll så redigeras film från några roliga fällningar med C85 på en Dolmar 7910. Jag kan säga redan nu att kedjan skottar på som ett paternosterverk.. :-bd :ymparty:

Fila bort skydds länken på en H42 och fila med stötvinkel 60 grader så skottar den kedjan på lika bra .
Vill man att H42 skottar på ännu bättre än c82 så filar man med squareground.
Och vill man ha ännu mera drag i en H42 så filar man ur baksidan av skäret med en rund fil.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

JörgenO  
#487193
anersimyra skrev:Nu i kväll så redigeras film från några roliga fällningar med C85 på en Dolmar 7910. Jag kan säga redan nu att kedjan skottar på som ett paternosterverk.. :-bd :ymparty:


För oss som inte vet så beskriver Wikipedia både funktion och Etmologi:
Ett paternosterverk är en typ av pump eller grävmaskin bestående av skopor jämnt fördelade på ett kontinuerligt gående ändlöst band eller kedja. Konstruktionen gör att flödet av uppskopat material — på samma sätt som archimedesskruven — är tämligen konstant. Som uppfordringsanordning fungerar det bäst om materialet som skall flyttas gör svagt motstånd vid grävningen.

Namnet kommer från att verkets skopor liknar kulorna uppträdda på ett snöre i ett radband och att radband bland annat kallas ”paternoster”[1][2] efter den kristna bönen Fader vår (Pater noster på latin). Det tyska namnet Eimerkettenbagger, är mera beskrivande då det betyder hink-kedje-grävmaskin.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Paternosterverk


Alltid kul att lära sig nåt nytt :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).