Motorsåg och handhållet

motorsåg: köpråd stihl 660

11 inlägg 9103 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

motorsåg: köpråd stihl 660

Samy  
#486125 fick erbjudande att köpa en beg. 660 i toppskick. tänkte i första hand ha den att hugga övergrovt, men är det bättre att satsa på en 70 cc? som är lättare att hantera, eller är det folk som har 660/661.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

johan eriksson  
#486141 Har en 064 som jag använder till lite grövre, förvånansvärt lätthanterad ändå tycker nog jag. Kör med 30” svärd på den och fullwraphandtag samt dubbla barkstöd. Är kanske inte den smidigaste att kvista med, men att fälla och aptera funkar fint. Sågen är ju bara vikt när man bär den, inte när den sitter i stock.

Avatar Fallback

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486862 Jag använder min 660 väldigt ofta! trivs väldigt bra med den!Har DP ljuddämpare (dubbelport) och kör oftast med 25" svärd,men har även ett 36" till den som används emellanåt! Det är nog den bästa såg jag har haft,och kommer att försöka att hålla liv i den så länge det går!Det är en -11 och jag hugger yrkesmässigt!

Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

Samy  
#486877 Låter bra!
Vart köper man DP smidigast?
Skiljer det mycket på den ”nya” 661?

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

Doc's Wood  
#486933 Halloj.

Ska våga mig på ett första inlägg efter en sådär fem år..

Använder 660:n dagligdags, tycker den är precis perfekt=orkar alltid allt.

Angående hantering vikt/cc-Man vänjer sig och hittar sin teknik. Kör med 20" svärd, dubbla barkstöd och varierar mellan iggesunds R2 och Stihls egna svärd i 3/8 1,6mm RS.

Innan 660:n gasade jag en 046:a som standardsåg i femton år med samma set up.

Tycker gott du kan slå till på 660:n. Det är en riktigt trevlig såg!

//Doc

Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

sundelius  
#487004 Akta dig dock, nu kommer du få kärlekspm från röjar kalle :wink: =))

Avatar Fallback

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487263
Samy skrev:Låter bra!
Vart köper man DP smidigast?
Skiljer det mycket på den ”nya” 661?

Du beställer den som vilken reservdel som helst hos din stihl handlare!kommer inte ihåg artikelnummret,men det är endast locket på ljuddämparen du byter,så det är snabbt gjort!
vad det gäller 661:an så har jag inget bra svar att ge dig,då jag ej har provat någon än!

Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

dhaglund  
#489343 Har man möjlighet att köpa en MS 660 i toppskick så bör väl svaret normalt vara "Ja tack" om priset är rimligt. Allt beror ju på hur mycket du ska bära runt den.

Jag kör själv en 066 i Logosol sågverk och har just byggt ihop en 064 som jag tänkt använda för vedsågning och grövre fällning. Det är grymt bra sågar! Båda dessa har dubbelports ljuddämpare. Vad jag har förstått så är detta ännu viktigare på en MS 660 som är mer restriktiv i ljuddämparen än en 066 original. Jag köpte dessa dämpare kompletta på eBay. En är en billig Kina-sak och den andra lite högre kvalitet. Båda fungerar fint och priset var ca 100 respektive 300 kr.

Jag har inte provat någon nyare maskin men de nya MS 661 har ju självjusterande förgasare vilket kan vara en fördel (eller nackdel beroende på användningsområde).

Avatar Fallback

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

röjar kalle  
#489366
sundelius skrev:Akta dig dock, nu kommer du få kärlekspm från röjar kalle :wink: =))

Det verkar vara en vettig pöjk Käre Sundelius det är nog inte omöljigt.Vad det gäller dig så får du nog byta ut Malvan mot något större om du skall få något. :wink:

Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489372
dhaglund skrev:Jag har inte provat någon nyare maskin men de nya MS 661 har ju självjusterande förgasare vilket kan vara en fördel (eller nackdel beroende på användningsområde).

Om du skall använda sågen i ett sågverk eller motsvarande är självjustering en nackdel. I den tillämpningen behöver man kunna ställa förgasaren lite flödigare än normalt för att undvika att motorn skär.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg: köpråd stihl 660

sundelius  
#489393
röjar kalle skrev:
sundelius skrev:Akta dig dock, nu kommer du få kärlekspm från röjar kalle :wink: =))

Det verkar vara en vettig pöjk Käre Sundelius det är nog inte omöljigt.Vad det gäller dig så får du nog byta ut Malvan mot något större om du skall få något. :wink:

Ska fundera på om det är värt det :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).