Motorsåg och handhållet

Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

40 inlägg 13590 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

volvo_per  
#486647 Hej! Vill ha tag på en riktigt stor stockvändare, eller cant hook som det heter på engelska. Har hittat en på Logrite som jag bifogat bild på men måste väll finnas liknande att hitta på någon svensk firma? Tacksam för tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Sandström87  
#486680 Logosol ha nån variant.
Annars kan du köpa en lös krok å bygga eget skaft så få du den som du vill ha den

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

JensSkoog  
#486693 Kan rekommendera den här.

1513637921_vaendkrok.jpg


Med en bit massaved i ringen, vänder man stockar hur digra som helst :wink:

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

volvo_per  
#486701 Har kollat logosol men deras är för liten. Vart hittar man en sådann krok? Är kroken tillräckligt lång för att fästa i en stock på över en meter i diameter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Sandström87  
#486702 De finns ju långa brytjärn med vändkrok också. Gårdsman har en lös variant som ser rejäl ut.
Sen om dom greppar så stor stock vet ja inte

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

bgl  
#486737 Det fanns förr en vändhake med en extraled en bit ut på haken. Den klarade vilka diametrar som helst. Kan inte hitta den på nätet, är kanske numera ett museiföremål.

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

volvo_per  
#486739 Det låter som en bra grej. Synd att den inte verkar gå att hitta bara :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Sandström87  
#486741 Du få köpa en vanlig och bygga om den

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Göt  
Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486829 Söker man på Svenska är det nog enklare att hitta grejer här. Likaså om man söker på Tyska i de länder de har det som språk.
Ratioparts, Granit, Skogma och andra tillbehörs grossister har ett bra utbud av Pikar, Draghake, Vändhakar och andra tillbehör.
Jag gillar långt brytjärn med vändhake på men det finns massor med alternativ.

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

volvo_per  
#486853 Okej. Har pratat med skogma osv men dom har inget i den storleken tyvärr :(
Vet att det finns stora brytjärn med hake osv men vill som sagt ha en rejäl till bara det största man jobbar med ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486869
Bild

http://www.woodmizer.se/Produkter/Tillb ... %A4ndhakar

Läste nånstans att den kostar typ 900:-
Jag har en sån och den är så rejäl det nånsin kan bli, är stocken för grov
för denna så måste man använda traktor ändå.

Annars finns det på Ebay:
http://www.ebay.com/bhp/cant-hook

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Umea  
#486914 Hej !

De som tillverkar Bamse sågen utanför Skellefteå kanske kan hjälpa dig.

De har ett bra Vändjärn vid namn Bamse. Nu vet jag inte om det är det du söker och

om det kan ta den timmer diametern som du önskar.

Lycka Till och Trevlig Jul !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

TottLy  
#532653 Det här multiverktyget för stockhantering är mycket populärt i USA. Som ett kinderägg 3 önskningar i en.
Undrar just vilken återförsäljare som blir först i Sverige. Finns en i Norge nu ser jag.

https://www.thelogox.com/products/logox-complete-set

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Ent  
#532722
volvo_per skrev:Hej! Vill ha tag på en riktigt stor stockvändare, eller cant hook som det heter på engelska. Har hittat en på Logrite som jag bifogat bild på men måste väll finnas liknande att hitta på någon svensk firma? Tacksam för tips.


Tyvärr ingen aning. Men. En lyftstropp med ögla läggs runt stammen med ett dubbelt halvslag så att änden med öglan kommer upp underifrån, på motsatta sidan som det håll du vill vrida stocken åt. Sedan sticker du en massavedsbit av önskad längd igenom öglan och hänger på biten med din egen tyngd.

Fördelen är att man slipper dra med sig ett otympligt extra verktyg, stroppen tar ju liten plats. Nackdelen är väl att det är pyssligare att anbringa på stocken, speciellt om man måste ta om flera gånger.

Off topic förstås, inte det du efterfrågar men ett förslag på alternativ lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).