Traktorer och processorer

Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

75 inlägg 23663 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

mrvimek  
#486777
JohannesG skrev:Har du kört en modern traktor med framaxelfjädring, hyttfjädring m.m? Låter lite på tonen som att du med traktor syftar på en 60 hästare från 70-talet. Men jag kan ha fel.

Klart det är svårare att välta en skotare, men en granna välte sin minibrunett för inte så länge sedan här. Och har sett flera andra välta skotare. Och det var ju även någon här på forumet som lyckats välta lastbäraren på en minibrunett. (kranen sitter på traktordelen.)
minibrunett är den som tippar lättast av dom mindre skotare

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486780 fanns det inte nån tippkalle? (timmerkalle) den lär väl ha fått sitt namn från något :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

tallen100  
#486787
Camaro1969 skrev:fanns det inte nån tippkalle? (timmerkalle) den lär väl ha fått sitt namn från något :D

Tippkalle var väl dumpern, och den tippade som tur är :wink:

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Amatörhuggare 62  
#486791 Timmerkalle har bara enkelaxel, på vagnen. Och det var rätt stora hjul.
Därför välte den.
Och döptes om till Vältkalle.

Var ju även väldigt stötig, att köra. Slog till bra, när vagnen for ner från stenar och stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Seb macahan  
#486813 Det har ju inte pratats så mycket om, men igentligen skulle man spjälka ner diskussionen. Basmaskin, kran, aggregat. Vem som kan köpa en begagnad traktor, montera en begagnad kran och ett begagnat aggregat. Ombyggnationen skulle nog bli dyrare än en vettig skördare och sämre. Men vi jämför äpplen o morötter.
Ibland står det begagnade både aggregat och basmaskiner. Köper man en begagnad basmaskin med ett nytt aggregat och nya pumpar så är man mer tryggad men det blir ganska dyrt.
Jag försöker inte framhålla traktorlösningen som optimal, men i min vardag så är dagarna för få då jag kan vara i skogen. Det var inte ovanligt att det gick veckor för o felsöka skördaren och ytterligare någon vecka innan delar kommit och blivit monterade. 3-4veckors stillestånd har jag inte ro till när det gäller skogen. Det är många delar som slits och kan vara potentiella felkällor. När något är nytt (som i mitt fall med traktor o stegskördare) så utesluts ganska många potentiella fel samt att hela systemet förutom traktorn är mer lätt överskådligt och simpelt. Men jag tror man lurar sig själv om man blandar in ordet lönsamhet i detta sammanhanget. Man måste tycka det är roligt och intressant och titta på vilket som är minst olönsamt. Det enar passar den ena och vise versa.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

paan14  
#486814 Är det inte så att ”traktorn” ni pratar om är mycket dyrare i Sverige? Den kanske byggs ihop av Nisula i Finland, säljs av Lantmännen via FTG som importör/återförsäljare, där alla ska ha en 20% marginal. Alla enskilda delar borde inte kosta 1,5–2 Msek. Samt att när man köper en sådan traktor får man aldrig del av några erbjudanden eller kan köpa demo exemplar o dyl. Alltid fullpris på allt. A93:an med Nisula aggregat på GALLRINGSDAGARNA var ihop satt av Nisula, levererad via FTG och demades av Lantmännen. Det är ju lika med Naarva som är orimligt dyra i Sverige, jämfört med Finland.

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

stegmaster  
#486822 Tycker du missar lite det mest uppenbara camaro1969, nämlig att dom som köper et traktorekvipasje hadde nog haft/köpt traktoren oavsett, som ochså Seb redan vore inne på.
Då blir det ju egentlig "bara" skogsutrustningen att räkna på.

Sen finns det nog hur mange olika tilfällen som helst, för dom val man gör.
Själv kör jag med grävare och gallringsaggregat, förr att terrängen gör att jag får gräva lite oavsett för att kunne ta sig fram med nån maskin als (inkl. en riktig skördare/skotare).
Grävaren hadde jag hur som helst, så Naarva stegmateren köptes til som ett redskap til denna.

Men nu ska vi kanske inte blanda inn grävmaskiner ochså i bilden, så det blir ennu mer komplisert. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486857 Har läst tråden några dagar och vill berätta mitt upplägg.
Köpte för 10 år sen en niab till min bm 650 för att skörda med. Huggarvagn fanns sen tidigare.
Körde sönder vridhuset på vagnen första vintern och då kom tankarna på skotare. Som "grön" fick jag tips om Kockums 84-35 som bra gårdsmaskin för ca 150 tusen. Sagt å gjort. Maskinen kom hem och problemen började. Mekaniskt glapp, gammal el och gammal hydraulik i kombo med en grön förare var inte bra. Den var dessutom alldeles för stor och bökig för min körning under övriga året. Gjorde en förlust på ca 70tusen med reservdelar inräknat under 7 år. Kör idag med 2 traktorer varav en med driven 11 tons vagn och 8m kran som körs året runt, största delen riskörning åt kunder med problemträd. Den andra har en hypro på vintern, och buskröjare, betesputs och tippvagn på sommaren. Detta upplägg passar mig bäst både ekonomiskt och praktiskt. Mycket småplock ,ofta vägkörning,och att grejerna inte mår bra av att stå under sommaren är avgörande. Kommer inte att köpa skotare igen.
Kör ca 1100 m3 flis / år och ca 400 m3 rundvirke

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Seb macahan  
#486922 Jag kunde inte låta bli o göra lite dumma jämförelser. Korrektheten i detta är ju långt ifrån tillförlitlig men ändå, jag har sett mer film på tuben än vad som är sunt på skördare (traktor & riktiga). Handlingstiden/stam för en rullmatat aggregat är mellan 10-40 sekunder beroende på grovlek och sortering.
Givetvis spelar parametrar som grovlek, stamantal, terräng, förare, urval etc in, men se detta som en kul jämförelse. Det finns hur många filmer som helst av båda typerna och leta upp de som kanske är mer jämförbara.

I denna filmen skördas det med en Valtra N med ett Nisula 425, 10 stammar på 4minuter (förvisso klent)
https://www.youtube.com/watch?v=6pblz52jJxE

I denna filmen skördas det med en Sampo 1046, betydligt grövre skog och lite stam tappning, men knappt 7stammar på 4minuter
https://www.youtube.com/watch?v=K5uwGEuT4mg

denna en Rottne 2004, 5stammar på 3min/ ca 7 stammar på 4 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=WIYOyXESr1MI

Och denna sista en Valtra med ett Tapio 280 (stegmatare) 5 stammar på 4 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=6aE8OhfCI9w

Kolla på lite egna hittade filmer som kanske är mer representativa, men givetvis. Mätt rakt över så är givetvis skördaren effektivast på all typ av mark. Men så förbannat långt efter är inte traktorn på bra marker. Och ös nu inte över kritik hur orättvis denna jämförelse är. Jag fatatr att det är hur många parametrar som helst som skulle tas med, framför allt fub/h och utförande. Men se det som ett tankeexperiment.
Men som sämst med stegmataren 75stam/h och som bäst 150stam/h med Nisula, och ca 105stam/h med skördarna. Vill man vara "dryg på riktigt" kan man säga att en Sampo 1046 eller Rottne 2004 är bara 40% bättre än en Valtra med en stegmatare :mrgreen:
Valtra med Tapio och ombyggnad kostar ca 1450´
En ny Sampo 1046 (HR46á) 2,5-3 milj ???? (skulle kosta max 2 i förhållande till kapacitet)

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Andreas99  
#486939
Camaro1969 skrev:nja, alltså behöver jag en avverkningsmaskin, tycker att en skördarutrustadbonntraktor verkar lämplig.

ser sen att då kostar det 2 millar, hmmm det tycker jag var mycket pengar, vad finns det för alternativ.

jag kan få en skördare för (vad du vill mellan 400K-1200K) det låter i mina ögon som en bättre affär.


jag behöver väl inte presentera någon affärside för att tycka att bonntraktorn är åt helsike för dyr. eller isåfall är affärsiden att göra bonntraktorns jobb med halva investeringskostnaden, och göra jobbet effektivare

Du har ökat priset på din skördare rätt rejält. Hur går det nu med att köpa skotare och en traktor med lastare?
Om jag inser att nytt kostar för mycket då tittar jag på vad begagnat kostar oxå innan jag förkastar hela idén. Åh jag vet inte hur man ska kunna jämföra en gammal skördare med ett nytt traktor ekipage om man inte tar med i beräkningen till vad och hur mycket de ska användas.
Men om det är helt oväsentligt så är det klart att man ska köpa en rottne 2004 till sina gallringar, en malwa till att sköta det som är nära väg med, en valmet 820 till det som ligger lite längre iväg, en 1270b till att slutavverka och ta grövre vindfällor med, en 860 till att skota det med, en hjullastare för ärligt talat är dom bättre än en traktor med frontlastare, en traktor för man behöver väl dra en vagn någon gång och en grävmaskin behöver man alltid med.
Så där är ju ett bra upplägg på maskiner man kan behöva ha och eftersom man inte behöver tänka på någon ekonomisk aspekt så är det bara att köpa

Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486940
Andreas99 skrev:
Camaro1969 skrev:nja, alltså behöver jag en avverkningsmaskin, tycker att en skördarutrustadbonntraktor verkar lämplig.

ser sen att då kostar det 2 millar, hmmm det tycker jag var mycket pengar, vad finns det för alternativ.

jag kan få en skördare för (vad du vill mellan 400K-1200K) det låter i mina ögon som en bättre affär.


jag behöver väl inte presentera någon affärside för att tycka att bonntraktorn är åt helsike för dyr. eller isåfall är affärsiden att göra bonntraktorns jobb med halva investeringskostnaden, och göra jobbet effektivare

Du har ökat priset på din skördare rätt rejält. Hur går det nu med att köpa skotare och en traktor med lastare?
Om jag inser att nytt kostar för mycket då tittar jag på vad begagnat kostar oxå innan jag förkastar hela idén. Åh jag vet inte hur man ska kunna jämföra en gammal skördare med ett nytt traktor ekipage om man inte tar med i beräkningen till vad och hur mycket de ska användas.
Men om det är helt oväsentligt så är det klart att man ska köpa en rottne 2004 till sina gallringar, en malwa till att sköta det som är nära väg med, en valmet 820 till det som ligger lite längre iväg, en 1270b till att slutavverka och ta grövre vindfällor med, en 860 till att skota det med, en hjullastare för ärligt talat är dom bättre än en traktor med frontlastare, en traktor för man behöver väl dra en vagn någon gång och en grävmaskin behöver man alltid med.
Så där är ju ett bra upplägg på maskiner man kan behöva ha och eftersom man inte behöver tänka på någon ekonomisk aspekt så är det bara att köpa


det tycker jag låter som ett bra upplägg.

alternativt så köper man alla tjänster

bonntraktorn för 2 miljoner går ju inte göra annat än skörda med, det var ju en skördarutrustad bonntraktor.

ska du skota krävs väl en vagn för 500K ytterligare?

sen undrar jag hur enkelt det är att ta av kranen ? tas den av på våren och sätts dit på hösten?
gör ni som har en verkligen så? jag gissar nog att kranen sitter kvar året runt, och att man inte harvar sår och plöjer med den traktorn, men det är en gissning... (för man vill inte slita på en så dyr ombyggd traktor i jordbruket när den anpassats för skogsbruk)


men absolut skulle jag hellre köpa begagnat även av bonntraktorn, vad finns som begagnat? i princip ingenting.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486941
Amatörhuggare 62 skrev:Timmerkalle har bara enkelaxel, på vagnen. Och det var rätt stora hjul.
Därför välte den.
Och döptes om till Vältkalle.

Var ju även väldigt stötig, att köra. Slog till bra, när vagnen for ner från stenar och stubbar.


jaha, blandar nog ihop vältkalle och tippkalle...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486943
Seb macahan skrev:Jag kunde inte låta bli o göra lite dumma jämförelser. Korrektheten i detta är ju långt ifrån tillförlitlig men ändå, jag har sett mer film på tuben än vad som är sunt på skördare (traktor & riktiga). Handlingstiden/stam för en rullmatat aggregat är mellan 10-40 sekunder beroende på grovlek och sortering.
Givetvis spelar parametrar som grovlek, stamantal, terräng, förare, urval etc in, men se detta som en kul jämförelse. Det finns hur många filmer som helst av båda typerna och leta upp de som kanske är mer jämförbara.

I denna filmen skördas det med en Valtra N med ett Nisula 425, 10 stammar på 4minuter (förvisso klent)
https://www.youtube.com/watch?v=6pblz52jJxE

I denna filmen skördas det med en Sampo 1046, betydligt grövre skog och lite stam tappning, men knappt 7stammar på 4minuter
https://www.youtube.com/watch?v=K5uwGEuT4mg

denna en Rottne 2004, 5stammar på 3min/ ca 7 stammar på 4 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=WIYOyXESr1MI

Och denna sista en Valtra med ett Tapio 280 (stegmatare) 5 stammar på 4 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=6aE8OhfCI9w

Kolla på lite egna hittade filmer som kanske är mer representativa, men givetvis. Mätt rakt över så är givetvis skördaren effektivast på all typ av mark. Men så förbannat långt efter är inte traktorn på bra marker. Och ös nu inte över kritik hur orättvis denna jämförelse är. Jag fatatr att det är hur många parametrar som helst som skulle tas med, framför allt fub/h och utförande. Men se det som ett tankeexperiment.
Men som sämst med stegmataren 75stam/h och som bäst 150stam/h med Nisula, och ca 105stam/h med skördarna. Vill man vara "dryg på riktigt" kan man säga att en Sampo 1046 eller Rottne 2004 är bara 40% bättre än en Valtra med en stegmatare :mrgreen:
Valtra med Tapio och ombyggnad kostar ca 1450´
En ny Sampo 1046 (HR46á) 2,5-3 milj ???? (skulle kosta max 2 i förhållande till kapacitet)


youtubade på 901 och första klippet var detta:


räknade till 8 träd de första 2 minuterna, och då hade han även flyttat maskinen några gånger.

så den är egentligen bara 60% effektivare än valtraN

kostar då valtran 2 miljoner och 901an 3,5 (tror de ligger där) så är den ju mer än 60% dyrare och därför vinner valtran :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Camaro1969  
#486950
getost91 skrev:Har läst tråden några dagar och vill berätta mitt upplägg.
Köpte för 10 år sen en niab till min bm 650 för att skörda med. Huggarvagn fanns sen tidigare.
Körde sönder vridhuset på vagnen första vintern och då kom tankarna på skotare. Som "grön" fick jag tips om Kockums 84-35 som bra gårdsmaskin för ca 150 tusen. Sagt å gjort. Maskinen kom hem och problemen började. Mekaniskt glapp, gammal el och gammal hydraulik i kombo med en grön förare var inte bra. Den var dessutom alldeles för stor och bökig för min körning under övriga året. Gjorde en förlust på ca 70tusen med reservdelar inräknat under 7 år. Kör idag med 2 traktorer varav en med driven 11 tons vagn och 8m kran som körs året runt, största delen riskörning åt kunder med problemträd. Den andra har en hypro på vintern, och buskröjare, betesputs och tippvagn på sommaren. Detta upplägg passar mig bäst både ekonomiskt och praktiskt. Mycket småplock ,ofta vägkörning,och att grejerna inte mår bra av att stå under sommaren är avgörande. Kommer inte att köpa skotare igen.
Kör ca 1100 m3 flis / år och ca 400 m3 rundvirke



förlust på 70000:- lät ju billigt i mina ögon, alltså 10.000:- per år?

eller förstår jag fel även här? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486962 Själv ser jag bara två alternativ. Lappa och laga på gamla skogsmaskiner för 300-400' för att man tycker att det är lite kul och sen kämpa för att få ekonomi i det eller leja till alltihop. Gräva fram över miljonen för att bonntraktorbygge fins inte på kartan. Men nu pratar jag om skogsmark. På planterad åker kanske det vore annorlunda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).