Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24143 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486653 Tyckte den va liten men skulle tydligen vara bra till första, andra gallringar och inga problem att fälla något enstaka grovt med.

Ms 261 är för dyr för mig men är det ända alternativet om man ska ha en såg som håller så får jag vänta lite med att köpa.

Folk här verkar inte vara fullt lika negativa till Husqvarna och Jonsered.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486654
Nicke78 skrev:Läser din tråd här och försöker hitta bästa första sågen [emoji848] lika förvirrad som du just nu. Vill ha ett bra såg till gallring och lite röjning men ändå ha kraften när det behövs till något större träd ibland. Handtagsvärme är också ett måste för mig. Ska åka runt efter jul o försöka bli klokare...
Lycka till!!


Skriv gärna i tråden vad du kom fram till och vilken såg du bestämde dig för!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

husqvarna_med_sthil  
#486662 iofs, något större träd ibland kan man ju förstås gnaga ner med en vekare såg också, kanske hellre det än mertiden gå och släpa något som är onödigt tungt. Jag fällde ett gäng fullgrova granar med 435án hva och det gick ju det också. Det är ju inte hela världen med något enstaka träd men ska man hugga grovt hela dagen vill jag då ha mera motor men det var ju inte aktuellt i ditt fall.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

JensSkoog  
#486670
vainio88 skrev:Vilket grymt forum det här är!

Pratade med en återförsäljare på stihl och Husqvarna idag och blev ännu mer förvirrad.

Försäljaren tyckte jag skulle köpa en stihl ms 201 eller möjligtvis en ms 261. Han sa att Husqvarna hade blivit sämre på typ allt de senaste åren och ville man ha ett problemfritt ägande skulle man köpa stihl.

445 kanske skulle räckt för mig men han sa att ville jag ha en såg som höll rekommenderades 550xpg men och andra sidan va cylindrarna och förgasaren dåliga på dom. Då borde väll 2253 vara lika dålig för de är väll typ samma såg?

Är det bara stihl som håller? Känns fruktansvärt onödigt att lägga ut fler tusen på en såg som inte kommer hålla!

Det där är struntprat, enligt mig :-o

Körer Stihl själv, men att Husqvarna är sämre på allt, stämmer bara inte. Känner många proffs som
inte vil ha annat än Husqvarna, och dom vet vad dom vil ha och det är kvalite som höll :wink:

Hur länge din såg kommer holla, beror mestadels på dig och hur du körer den och tar hand om den.
Senn är det så att om du har tid och inte behöver köra "Porsche" när du hugger, kan du komma oerhörd bra i väg med en 45 kubikare, som HVA 445. Kubik är en sak, men teknik och hur bra man är på att använda sågen är ochså viktigt.

Känner en som lycklig hugger sin ved och gör sin klengallring med en Stihl MS 170, 30 cc
som nu kostar under 2000 här i Norge :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#486672 Om jag får komma med ett litet råd, vänta att köp något tills vi kikat på din 162a, har du en sån som funkar fint så kan man ha den till att fälla det grövre med och att kapa ved, i så fall skulle jag satsa på att köpa en 201a som komplement. Du får då en lätt smidig såg till att kvista med och till gallring, samtidigt har du även en backup såg, är inte fel att ha med två sågar ut i skogen om man klämmer fast eller om det händer något med den ena. Du får på så vis en bra kombination att arbeta med. :-bd
Skulle nästan gissa på att jag får medhåll av Jensskoog i mitt tänkande.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486681 Låter kanon! Tror jag följer ditt råd om jag inte får idiot infall och spontan köper en såg :lol:

Efter att släpat omkring med först 162 och när den gav upp en lånad 261 körde jag ett par timmar i lördags med en liten lätt såg. Högg bara klent men mest gran och jössös vad behagligt de va! I vanliga fall får jag krypa hem från skogen, så blev rätt sugen på en mindre! :D

Får vi iordning på 162 kanske man skulle ta sig en titt på 201 annars får de bli gymmet och större såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

JensSkoog  
#486686
johan eriksson skrev:Skulle nästan gissa på att jag får medhåll av Jensskoog i mitt tänkande.

Absolut, "johan" :grin:

MS201 är en bara toppers, men den kostar bra mycket, men enligt mig är den värd priset. :-bd

MS201 och en HVA 162 i bra skick skulle ju vara en oslagbar kombo :lol:
MS201 rapp och lätt, och HVA162 stark slitvarg - bättre kan man inte må :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Hema  
#486695
johan eriksson skrev:Om jag får komma med ett litet råd, vänta att köp något tills vi kikat på din 162a, har du en sån som funkar fint så kan man ha den till att fälla det grövre med och att kapa ved, i så fall skulle jag satsa på att köpa en 201a som komplement. Du får då en lätt smidig såg till att kvista med och till gallring, samtidigt har du även en backup såg, är inte fel att ha med två sågar ut i skogen om man klämmer fast eller om det händer något med den ena. Du får på så vis en bra kombination att arbeta med. :-bd
Skulle nästan gissa på att jag får medhåll av Jensskoog i mitt tänkande.

Du får medhåll från mig med. :)
Senast redigerad av Hema fre 22 dec 2017, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tommyk  
#487392
vainio88 skrev:Låter kanon! Tror jag följer ditt råd om jag inte får idiot infall och spontan köper en såg [emoji38]

Efter att släpat omkring med först 162 och när den gav upp en lånad 261 körde jag ett par timmar i lördags med en liten lätt såg. Högg bara klent men mest gran och jössös vad behagligt de va! I vanliga fall får jag krypa hem från skogen, så blev rätt sugen på en mindre! :D

Får vi iordning på 162 kanske man skulle ta sig en titt på 201 annars får de bli gymmet och större såg

Jag fattade det som att du bor i närheten av Växjö. Tänkte tipsa om att Svensson motor i Växjö just nu säljer ut sina demo/visnings-sågar. Fanns en demokörd 201a för 3000 kr exkl moms bland annat. Om den är i vettigt skick så tyckte jag det lät som ett ok pris iaf.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#487439 Det priset låter ju helt ok :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Matte88  
#488303 Köpte min första egna motorsåg i början av dec.
Tidigare har jag lånat proffssågar ifrån jobbet men kände att det var dags att skaffa egen.
Det blev en hva 545 som var på kampanjpris.
Hittills bara hunnit med ett fåtal träd men är otroligt nöjd!
50cc och strax under 5kg. Slimmad sågkropp och otroligt välbalanserad. Sen gillar jag grejen med "auto tune". Man riktigt känner hur motorsågen tänker och anpassar sig efter temp,luftfuktighet osv.
Stark att fälla hyfsat stora träd med, och smidig och rapp i gasen att kvista med.
Stihl känns klumpiga och tunga i förhållande till cc storlek...
Men det är ju bara min åsikt..

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Wester  
#488306 Kör själv nya ms261 3.0kW 4.9kg
och tycker att 545 med 2.5kW 4.9kg låter som en förhållandevis trött såg [WINKING FACE]
Men alla blir ju saliga på sin tro [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Det är ju kul att vi båda är nöjda

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Matte88  
#488326 Ja,om man ska upp till den prisklassen så blir nog hva 550xp bästa sågen! :wink:
Men det är ju sågarna som är tillverkade för skogen på heltid. Låter inte som att "vainio88" är intresserad av den prisklassen och/eller hugger så mycket i skogen att han skulle vara i behov av en sådan såg.
Och som sagt,antingen är man sthil eller husqvarna frälst! Allt handlar om tycke o smak..

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#490828 Borde sova nu men är för uppe i varv! jag spontan köpte en såg nu precis, blev en Jonsered 2253 får hoppas den blir bra! Vill ute i skogen och prova den nu :-ss

Kul att läsa vad ni andra köpt för första sågar :P

Stort tack för alla tips och råd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490838 :-BD :-BD :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).