Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24136 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486113 Prøv å unngå verktøylaus kjedestramming. Eg likar iverfall den vanlige måten mykje bedre.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486482 •https://www.hylte-lantman.com/skog-lantbruk/motorsagar/motorsagar/jonsered-cs2253-13-motorsag

Tror jag köper den här eller är det ett dåligt val? Står att den motsvarar [url][/url]Husqvarnas 550 så borde väll va en vettig såg för den pengarna?

På tal om något annat, är de någon här som vet om någon som är bra på att skruva med gamla sågar runt Växjö trakten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

JensSkoog  
#486487 Det är en bra såg till ett bra pris, @vainio88 :-bd

Med 50 cc är det en allroundare som passar till det mesta.
Men, dagen kommer alltid då du behöver lite service och reservdelar, så jag
hoppas du har någon ÅF nära dig som kan leverera det. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Hema  
#486489 Saknar handtagsvärme annars en toppensåg.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486500 Handtagsvärme är väldigt skönt och drömmen vore en Husqvarna 550 xpg med triobrake men då den här egentligen är över min budget så är det inte möjligt just nu.

Valet står mellan cs2253, 445 trobrake eller försöka hitta en beg. 346 xpg. Tänker jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#486506
vainio88 skrev:På tal om något annat, är de någon här som vet om någon som är bra på att skruva med gamla sågar runt Växjö trakten?


Jag bor strax norr om Ingelstad, har ca 200 veteraner i samlingen. Vad vill du ha hjälp med?

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Sune77  
#486548
vainio88 skrev:Tack för alla tips! Ska kolla upp dom.är Husqvarna 545 mycket 445?


Är de stor skilnad på stihl ms 250 & ms 230, skiljer dem mycket i pris.

Hur är Jonsereds ms2245?


Jonsered 2245 är Husqvarna 445 med annan färg och kosmetik, en riktig trevlig såg har en själv

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486564
johan eriksson skrev:
vainio88 skrev:På tal om något annat, är de någon här som vet om någon som är bra på att skruva med gamla sågar runt Växjö trakten?


Jag bor strax norr om Ingelstad, har ca 200 veteraner i samlingen. Vad vill du ha hjälp med?


Byta startpaket på Husqvarna 162 och dom två sakerna(vet inte vad dom heter) som sitter på svänghjulet som gör att startapparaten kan dra runt svänghjulet, om du förstår vad jag menar :-ss

Är det något du skulle vara intresserad av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#486574 Jodå, det ska inte vara några problem. Jag skickar dig ett pm med mitt nummer.
Får kolla hur jag har det med delar, men det går alltid att hitta begagnat hos Mange.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

traktorz  
#486581 Jonsered 2245 och Husqvarna 445 är båda bra sågar med låga underhållskostnader.
Men med kampanjer på 50-kubikarna (2253/2252) alt. 550/545 om budget finnes, så har dessa CarbControl/AutoTune, vilket optimerar sågens prestanda sommar- som vintertid. Lite starkare motormässigt, kan därför ta längre svärd, om det nu är nödvändigt?

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486620
johan eriksson skrev:Jodå, det ska inte vara några problem. Jag skickar dig ett pm med mitt nummer.
Får kolla hur jag har det med delar, men det går alltid att hitta begagnat hos Mange.

Det är bara o ringa om ni behöver grejer.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

johan eriksson  
#486622 Jepp, jag gör så :-BD

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

vainio88  
#486636 Vilket grymt forum det här är!

Pratade med en återförsäljare på stihl och Husqvarna idag och blev ännu mer förvirrad.

Försäljaren tyckte jag skulle köpa en stihl ms 201 eller möjligtvis en ms 261. Han sa att Husqvarna hade blivit sämre på typ allt de senaste åren och ville man ha ett problemfritt ägande skulle man köpa stihl.

445 kanske skulle räckt för mig men han sa att ville jag ha en såg som höll rekommenderades 550xpg men och andra sidan va cylindrarna och förgasaren dåliga på dom. Då borde väll 2253 vara lika dålig för de är väll typ samma såg?

Är det bara stihl som håller? Känns fruktansvärt onödigt att lägga ut fler tusen på en såg som inte kommer hålla!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Nicke78  
#486639 Läser din tråd här och försöker hitta bästa första sågen [emoji848] lika förvirrad som du just nu. Vill ha ett bra såg till gallring och lite röjning men ändå ha kraften när det behövs till något större träd ibland. Handtagsvärme är också ett måste för mig. Ska åka runt efter jul o försöka bli klokare...
Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

Hema  
#486641 De senaste 2253 och 550 ska vara fri från barnsjukdomarna. Stihl 201 är en liten kvistsåg, 261 är en bättre konkurrent till de förstnämnda, men dyrare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).