Bilar

Snökedja bil?

27 inlägg 13323 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

jannee  
#486452 Köpte Thules CL 10 för kanske 10 år sedan och också använt dessa några gånger. Den beteckningen kanske inte finns idag men de är enkla att ta av och på.
Ligger numera i en gummipåse vid reservhjulet = finns alltid tillgängliga året om.
Ibland kunde det driva rätt bra nere på Skåneslätten och eftersom man var tvingad att komma fram har dessa varit en bra försäkring.
40 till 50 km/tim var det inga problem att köra med kedjor på.
En bakhjulsdriven BMW är ej heller den optimala bilen vintertid. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486469
Bild


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-619245/

Greppmattor 2-pk 179,-
Perfekt när du kört fast i t.ex. snö eller lera! Mattorna läggs framför drivhjulen på din bil och ger fäste. Avsedda för personbilar.


Ska man köra fast litegrann bara nån gång ibland i snön så kan dessa greppmattor
vara en enkel lösning, min ömma moder körde lantbrevbäring i många år, efter de sämsta
tänkbara vägar, totalt becksvart mörker, minus 35 grader och i rikets värsta snöoväder i nordligaste Lappland,
in på små oplogade gårdsuppfarter och längs byvägar med låg prioritet ofta före plogbilen,
många många tusentals timmar i små 2wd europeiska bilar och det enda hon hade med sig
var en liten spade och ett par såna här greppmattor.
Det hon säger om dessa greppmattor är att när man väl tagit sig lös var man tvungen att komma
ihåg att stanna och hämta upp dem igen, annars funkade allt bra.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486473
Slurfi skrev:
Bild


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-619245/

Greppmattor 2-pk 179,-
Perfekt när du kört fast i t.ex. snö eller lera! Mattorna läggs framför drivhjulen på din bil och ger fäste. Avsedda för personbilar.


Ska man köra fast litegrann bara nån gång ibland i snön så kan dessa greppmattor
vara en enkel lösning, min ömma moder körde lantbrevbäring i många år, efter de sämsta
tänkbara vägar, totalt becksvart mörker, minus 35 grader och i rikets värsta snöoväder i nordligaste Lappland,
in på små oplogade gårdsuppfarter och längs byvägar med låg prioritet ofta före plogbilen,
många många tusentals timmar i små 2wd europeiska bilar och det enda hon hade med sig
var en liten spade och ett par såna här greppmattor.
Det hon säger om dessa greppmattor är att när man väl tagit sig lös var man tvungen att komma
ihåg att stanna och hämta upp dem igen, annars funkade allt bra.
Hade jag haft tillgång till sådana när jag körde fast långt ute i en betesvall hade jag sluppit hämta traktorn.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486480
anersimyra skrev:
Slurfi skrev:
Bild


https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-619245/

Greppmattor 2-pk 179,-
Perfekt när du kört fast i t.ex. snö eller lera! Mattorna läggs framför drivhjulen på din bil och ger fäste. Avsedda för personbilar.


Ska man köra fast litegrann bara nån gång ibland i snön så kan dessa greppmattor
vara en enkel lösning, min ömma moder körde lantbrevbäring i många år, efter de sämsta
tänkbara vägar, totalt becksvart mörker, minus 35 grader och i rikets värsta snöoväder i nordligaste Lappland,
in på små oplogade gårdsuppfarter och längs byvägar med låg prioritet ofta före plogbilen,
många många tusentals timmar i små 2wd europeiska bilar och det enda hon hade med sig
var en liten spade och ett par såna här greppmattor.
Det hon säger om dessa greppmattor är att när man väl tagit sig lös var man tvungen att komma
ihåg att stanna och hämta upp dem igen, annars funkade allt bra.
Hade jag haft tillgång till sådana när jag körde fast långt ute i en betesvall hade jag sluppit hämta traktorn.. :-bd

Passar nog bäst i snö i alla fall. Fastkörning med en fyrhjulsdriven pickup i lera blir nog sämre. Du fastnade ju troligen med lite fart dessutom och visst du kan nog kanske komma upp några dm men troligen är det lika blött där så då sitter du i alla fall fast. Men att komma igång från någon halkig plats kan säkert fungera.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486486


Du får ha några såna här med dig i stället ute i blötmarker.

Men jag skulle nog inte våga misshandla bilen så förstås.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486592 Tyvärr har jag ingen bild, men jag har en 70 talskonstruktion som består av fyra armar. Vid montage fäller man samman armarna till ett par, man lägger armarna runt hjulen och fäller ut det andra paret. När armarna är på plats så skruvar man fast det hela med centrumnavet där armarna löper igenom, som sagt så har jag tyvärr ingen bild, men de är riktigt effektiva.

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

tallen100  
#486595
Vedproducent skrev:https://www.youtube.com/watch?v=E0XQhiSTkqc

Du får ha några såna här med dig i stället ute i blötmarker.

Men jag skulle nog inte våga misshandla bilen så förstås.

Spännaren skaver väl hål i klarlacken på alufälgen [-X

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

Vedproducent  
#486599
anersimyra skrev:Tyvärr har jag ingen bild, men jag har en 70 talskonstruktion som består av fyra armar. Vid montage fäller man samman armarna till ett par, man lägger armarna runt hjulen och fäller ut det andra paret. När armarna är på plats så skruvar man fast det hela med centrumnavet där armarna löper igenom, som sagt så har jag tyvärr ingen bild, men de är riktigt effektiva.

Ja det finns ju många liknande det typ Spikes Spider.

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

bgl  
#486608 Får man gissa att @anersimyra använder slirskydden som visas i denna länk:
? Det fanns även en annan liknande på den gamla goda tiden. Fungerade bra men som för så många andra slirskydd var plåtkatastrofen nära om dom lossnade.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486609
bgl skrev:Får man gissa att anersimyra använder slirskydden som visas i denna länk:
? Det fanns även en annan liknande på den gamla goda tiden. Fungerade bra men som för så många andra slirskydd var plåtkatastrofen nära om dom lossnade.

Det var fan..där är dom ju.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Snökedja bil?

jannee  
#486646 Man får passa sig så att "skrotet" ryms innanför skärmkanterna.

Användarvisningsbild

Re: Snökedja bil?

anersimyra  
#486657 Jo..jag vill minnas något tillfälle där de lossade och höll på att hacka sönder hjulhuset.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).